Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberecká galerie odhaluje život nádob v dílech designéra Romana Šediny. Má i filozofický nádech

19. 07. 2025 | 10:17

Všechny fáze vývoje nádoby od jejího vzniku až po zánik mohou nyní vidět návštěvníci Oblastní galerie v Liberci. Jsou na výstavě děl třiačtyřicetiletého českého designéra a umělce Romana Šediny. Téma výstavy podle kurátorky Venduly Fremlové vychází z prostoru, ve kterém jsou desítky nádob v galerii umístěné.

OGLunivers
Foto z FB Galerie Lázně Liberec

"My jsme koncepci výstavy pojali v souladu s tím výstavním prostorem, protože se jedná o osm kobek, osm výklenků, které jsou propojené chodbou a kterými můžete procházet a cirkulovat," řekla kurátorka.

Výstava nazvaná Život nádoby je podle ní zároveň takovou pomyslnou cestou vývoje, kdy na počátku je sice jen materiál, ale může mít i hlubší význam. "Hlína spolu s živly ohně a vody formuje prvopočátky lidské kultury. A zároveň s tím provopočátkem souvisejí také Romanovy venuše, což jsou zcela nové věci, které vznikly k připomenutí stého výročí objevení Věstonické venuše, což je teď velmi aktuální téma," uvedla Fremlová.

Stěžejní část výstavy je věnovaná různým podobám nádob a jejich využití. "Může mít čistě praktický rozměr, ale i rozměr duchovní, rozměr umělecký. A v rámci toho uměleckého rozměru najdete na výstavě také kooperace Romana s dalšími umělci, jako je významný fotograf Ivan Pinkava nebo také Jan Mahr," řekla kurátorka.

Filozofický nádech má část, která je věnována konci nádob. "Zánik je v posledních kójích prezentován spíše jako další transformace, další metamorfóza, která neznamená nějaký konec nebo definitivu, ale spíše nějaký nový život," dodala Fremlová.

Tvarování nádob na hrnčířském kruhu se Šedina věnuje už od dětství. "Přirozeným vývojem se neustále posouvám dál od klasického pojetí a stále více se propojuji s materiálem filozoficky. Skrz nádobu vypovídám o tom, na co jsme zapomněli v obecné i konkrétní rovině. Čistou nádobu, deformaci, destrukci nebo fragment lze vnímat konkrétně nebo abstraktně," uvedl.

Jeho díla budou v liberecké galerii vystavená do 19. října. Pro jeho tvorbu je podle kurátorky charakteristické, že prolíná hranice mezi uměním a designem. Šedina dlouhodobě zkoumá formát nádoby, hlavně pak monumentálních ručně točených váz či mís. "Velmi často tyto artefakty různě mačká, deformuje a mnohdy i zcela zničí," uvedla Fremlová. Výsledný tvar pak Šedina často pokrývá výraznými glazurami, přičemž typické jsou pro něj metalické odstíny vlastních receptur.

čtk