Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Kraj a Liberec s Jabloncem se po měsících jednání dohodly na financování tramvaje

17. 05. 2019 | 16:40

Liberecký kraj, města Liberec a Jablonec nad Nisou se po měsících vyjednávání dohodly na financování tramvajové linky 11 mezi oběma městy. Dohoda o financování provozu je nutná, aby mohl liberecký dopravní podnik požádat o dotace na plánované prodloužení tramvajové trati do centra Jablonce a na dokončení rekonstrukce trati mezi oběma městy. ČTK to dnes řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Memorandum o spolupráci musí ještě schválit zastupitelstva, už příští týden ve čtvrtek o něm budou jednat v Jablonci.

tramvaj
Foto: Artur Irma

Primátor Zámečník.

V Liberci nejezdí tramvaje na páteřní trase mezi terminálem MHD ve Fügnerově ulici a Lidovými sady. Výluka potrvá do 1. června, tramvaje do té doby nahradí autobusy. Důvodem je oprava kolejí v oblouku v Riegrově ulici nedaleko konečné v Lidových sadech, kde je vchod do zoo.

Provoz tramvajové linky 11 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou stojí ročně zhruba sto milionů korun, kolem 15 milionů představují příjmy z jízdného. Polovinu ze zbytku by měl platit Liberec, 17 procent Jablonec nad Nisou a třetinu Liberecký kraj. Ten dosud na zajištění linky přispíval 17 miliony korun, teď by se měl příspěvek o osm až deset milionů zvýšit. Víc peněz bude dávat na spojení i Jablonec nad Nisou, Liberec naopak díky memorandu ušetří. Liberecký kraj je podle Půty připraven linku zahrnout do meziměstské dopravy.

"My jsme ustoupili a jsme připraveni na provoz linky přidat. Pro stanovení nějakého konečného poměru je ale potřeba opravdu přesně vědět, kolik lidí těmi jednotlivými spoji v jednotlivých dnech jezdí," řekl Půta. Liberecký kraj bude zatím přispěvatelem. "Pokud budou obě města chtít, abychom byli objednatelem té dopravy, tak by podle našeho názoru měla přispívat do systému meziměstské a příměstské dopravy v kraji stejně jako ostatní města a obce v kraji 90 korunami ročně za každého obyvatele," dodal. Jablonec a Liberec se podílely minimálně, protože platí MHD.

Spory byly hlavně kolem podílu Jablonce nad Nisou. Na základě modelu, který vypracovala renomovaná společnost BDO, požadoval Liberec po sousedním městě 23,5 milionu korun, což byl více než dvojnásobek loňského příspěvku. Jablonec si proto nechal zpracovat vlastní posudek firmou Pro Cedop. Ten ukázal, že by reálná cena pro Jablonec měla být jen kolem čtyř milionů. "My ale máme zájem na zachování spojení a jsme připraveni na něj přispívat zhruba 12 miliony korun a v případě prodloužení trati přidat další tři," řekl ČTK primátor Jablonce Milan Kroupa (ANO). Záleží ale na zastupitelích, jak se k memorandu postaví, dodal.

čtk