Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Zakladatel motorismu Theodor Liebieg do vínku dostal šlechtický titul i rodinný podnik

21. 05. 2019 | 18:27

Liberec si připomíná zakladatele motorismu a významného průmyslníka Theodora Liebiega, od jehož smrti uplyne ve čtvrtek 80 let. Dostal do vínku nejen šlechtický titul a rodinný podnik, ale byl obdařený i mimořádnými schopnostmi, řekl ČTK Svatopluk Holata z Mobile muzea ČR.

nezider4or
ilustrační foto

Liebieg patřil k významným představitelům textilního průmyslu v Čechách i v Evropě, byl prezidentem Svazu německých průmyslníků, Duchcovské uhelné společnosti, předsedou správní Liberecké pouliční dráhy a mimo jiné také držitelem prvního řidičského průkazu v zemi.

Theodor Liebieg se narodil 15. června 1872 a byl vnukem zakladatele firmy Johann Liebieg & Comp. Když jeho otec v jednapadesáti letech náhle zemřel jako 18letý převzal v roce 1891 vedení firmy, která v té době patřila k největším v rakousko-uherské monarchii. V té době už Liebiegové neměli jen textilní továrny, s nimiž začínali. "Investovali také do důlního podnikání, výroby skla, do hutnictví a mnoha dalších oborů," doplnil Holata.

Když se v roce 1901 Theodor oženil, na svatební cestu vyrazil po Evropě automobilem. Už roku 1893 si ale pořídil Benzův automobil Victoria, což byl teprve třetí vůz v habsburské monarchii a první v Čechách. "Jeho řidičský průkaz se stal vůbec prvním a za dálkovou jízdu mezi Libercem a Gondorfem získal titul pionýr motorismu," řekl Holata. "Kočáry bez koní" průmyslníkovi učarovaly a stal se nadšeným propagátorem motorismu.

Podobně jako jeho dědeček i Theodor toužil nejen vlastnit, ale přímo vyrábět. Spolu s textilními průmyslníky stál u vzniku Liberecké továrny automobilů - RAF (Reichenberger Automobil - Fabrik). "Byl i členem správní rady firmy Laurin a Klement, která Rafku posléze odkoupila, aby výrobu automobilů v Liberci roku 1916 ukončila. Tuto etapu připomíná knížka Liberecká továrna na automobily vydaná loni a další exponáty Národního technického muzea," dodal Holata.

čtk