Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Dopravní podnik v Liberci postavil v areálu svých garáží halu na údržbu autobusů za 110 milionů korun

08. 01. 2025 | 6:30

Dopravní podnik v Liberci (DPMLJ) loni dokončil v areálu svých garáží na Františkově výstavbu haly na údržbu autobusů za 110 milionů korun. Umožňuje servis všech dostupných typů autobusů, což v předchozí dílně z roku 1952 nebylo možné. Novináře o tom informoval předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.

autobus el MHDsystem1 3
Foto: Artur Irma

"V podstatě bylo neúnosné v tom stavu dál pokračovat a v hale tohoto typu opravovat elektrobusy by ani bývalo nešlo. Takže my jsme se rozhodli tu halu opravit a toto je výsledkem," řekl Zděnek.

Nevýhodou původních prostor bylo, že nebyly stavěné jako dílny, ale jako garáž. Vhodné byly jen pro údržbu malých naftových autobusů do 12 metrů. V posledních letech ale dopravní podnik přikoupil i 21 kloubových autobusů a ve své flotile má také autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a první tři elektrobusy.

"Čili ta hala je udělaná tak, že za prvé se rozšířila o jedno stání na zvedání kloubových autobusů, udělala se diagnostická linka a jsou tady montážní kanály, které splňují veškeré požadavky pro CNG, případně LPG, a po drobných úpravách i pro vodíkové autobusy," uvedl provozně technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička.

Elektroautobus, foto: DPMLJVýraznou změnou oproti předchozímu stavu bylo právě vybudování montážních kanálů, nad nimiž stojí autobusy při údržbě. "To znamená, má to ekologický přínos a lidé už ani nenosí v kýblech vylitý olej. Kanál je udělaný jako jeden kus a všechno, co by tam případně vyteklo, tak se odsaje a potrubím jde rovnou do olejového hospodářství ve vedlejší hale, kde se to dává do nádrží, které se jednou za čas odváží," řekl Lavička.

Výhodou také je, že počet servisních stání pro údržbu autobusů stoupl ze čtyř na pět. Řidičům se lépe najíždí dovnitř. "Před tím se sem pracně najíždělo. Byly tam sloupy a nebylo to ani průjezdné. Takže cokoliv najelo dovnitř, muselo zase vycouvat ven. Zvýšila se i bezpečnost," dodal zástupce provozně technického ředitele DPMLJ Miloslav Růžička.

Liberecký dopravní podnik provozuje 40 autobusových linek, pro něž má k dispozici přes 100 autobusů. Jejich průměrné stáří je necelých sedm let. Loni DPMLJ koupil deset nových nízkoemisních autobusů s pohonem na CNG za 65,5 milionu korun bez daně a osm kloubových za 74,8 milionu korun bez daně. Do budoucna dopravní podnik čeká podle Zděnka výrazná změna. "Zahájili jsme přechod k elektromobilitě," uvedl. Zatím má dopravní podnik tři elektrobusy, do pěti let jich bude muset mít 35 až 40, aby splňoval legislativní normy.

čtk