Gotickému svícnu vdechla v Severočeském muzeu restaurátorka nový život
Doslova mravenčí prací je restaurování historických exponátů. Celou řadu jich má ve svých sbírkách i Severočeské muzeum v Liberci a ruce zkušených odborníků vdechují unikátním předmětům nový život.
Leckdy je to práce téměř detektivní, protože původní vzhled artefaktů obestírá tajemno a restaurátoři tak pomáhají jejich nový vzhled sami utvářet.
„Jsem velmi ráda, že se postupně daří sbírkový fond muzea restaurovat. Samozřejmě bychom potřebovali na restaurování mnohem více peněz, aby šly práce na velkém množství předmětů rychleji. Na druhou stranu, díky možnostem dotací na restaurování jsou nyní restaurátoři po celé republice zcela vytíženi a obtížně bychom hledali někoho, kdo má volnou kapacitu,“ uvedla Květa Vinklátová, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
Jedním z takových předmětů ze sbírek Severočeského muzea, které se dočkaly záchrany díky evropským penězům z Integrovaného regionálního operačního programu Ministerstva pro místní rozvoj, je nevelká, pozdně gotická plastika anděla z oblasti jižního Německa, která sloužila coby držák na svíce.
Před restaurováním byl vzhled plastiky žalostný. Na více než šedesáti procentech povrchu chyběla barva a tam, kde se dochovala, nedržela na místě. Zlacení někdo v minulosti opravoval bronzovým nátěrem a část těla i oblečení anděla byly nevhodně přebarveny.
Nejprve bylo nutné plastiku zbavit nánosů nečistot a uvolněné vrstvy barev zpevnit. S pomocí skalpelu a rozpouštědel z anděla zmizelo nežádoucí přetření; bylo potřeba postupovat citlivě, aby nedošlo k poškození pozůstatků originálního zlacení a stříbření sošky. Následovalo zatmelení prasklin a doplnění podkladu pro novou malbu.
Restaurátorka Karine Artouni pak začala retušovat dílo akvarelovými barvami a plátkovým zlatem. Při výtvarném pojednání obličeje pak projevila vlastní umělecký cit, protože původní podoba se nedochovala.
„Ve shodě s kurátorem muzea se jí podařilo dosáhnout výrazu, který hodnověrně odpovídá originálnímu pojetí bez toho, že by mu ubíral na autentičnosti,“ řekl ředitel Severočeského muzea Jiří Křížek.
Poté, co prošla restaurací, ozdobí gotická plastika v nové, rekonstruované expozici muzea sekci, věnovanou středověku a renesanci.
LK/Jan Mikulička