Kraj vyhlásil architektonickou soutěž na dopravní terminál v Liberci, podle předběžných odhadů přijde na víc než dvě miliardy
AKTUALIZOVÁNO: Liberecký kraj ve spolupráci se Správou železnic a městem Liberec vyhlásil architektonickou soutěž na návrh řešení moderního dopravního terminálu, který by měl vzniknout v okolí hlavního vlakového nádraží v Liberci. Soutěž má vybrat nejvhodnější architektonickou koncepci a tým, který zpracuje projektovou dokumentaci stavby, řekl dnes novinářům hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Vybudování terminálu v Liberci přijde podle předběžných odhadů na víc než dvě miliardy korun.
"Jde o ambiciózní projekt, který významně zlepší nejen přístup k vlakům, ale také k ostatním druhům veřejné dopravy v rámci připravovaného dopravního terminálu. Současně pomůže nastartovat transformaci celého území. Cílem Správy železnic není nic menšího než vrátit libereckému nádraží původní lesk a učinit z něj opět pulzující srdce celé lokality, které nabídne všem cestujícím snadnou orientaci a intuitivní přestup na navazující druhy dopravy," doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Terminál by měl propojit železniční, autobusovou i městskou hromadnou dopravu, dominantní částí zůstane historická budova nádraží z roku 1859, která se má stát důstojnou vstupní branou do města i s ohledem na plánovanou modernizaci železničního spojení Liberce s hlavním městem. Soutěž na návrh řešení je dvoukolová. "Soutěžní návrhy se mohou podávat do 31. července," řekl Půta. Pět nejlepších pak porota vyzve k dopracování. Výsledky by měly být na začátku příštího roku, kdy je také představí veřejnosti.
Architektonický návrh se podle Půty bude týkat nejen hlavní budovy vlakového nádraží, ale i řešení středového nádraží. "A bude se to týkat i budovy Skloexportu, přednádražního prostoru a stavby parkovacího domu, který by měl obsluhovat nejen cestující, ale i přilehlé budovy," řekl liberecký hejtman. Základem terminálu se má stát hlavní nádražní budova, ke které by se měly přesunout i autobusy, což si vyžádá zrušení několika kolejí. Nové prostory bude třeba zajistit například také pro drážní hasiče.
Vizi propojit autobusovou a vlakovou dopravu v jediném areálu představil liberecký městský architekt, dnes náměstek primátora Jiří Janďourek (Starostové pro Liberecký kraj) s dalšími odborníky v roce 2012. Liberecká radnice ji ale o čtyři roky později odmítla a pokračovala v přípravě výstavby nového terminálu na dnešním autobusovém nádraží. Nakonec z toho sešlo a před pěti lety převzal projekt Liberecký kraj, který ho nejprve nechal přepracovat a pak od něj zcela ustoupil.
Liberecký primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) považuje projekt za klíčový. "Podobné stavby s sebou zpravidla přinášejí i silný ekonomický impulz – v jejich blízkosti se často soustřeďují podnikatelské a rozvojové aktivity. A to je přesně to, co moderní Liberec potřebuje. Jde o zásadní dopravní uzel, kterým denně projede zhruba 45.000 cestujících a s výstavbou moderní železnice očekáváme, že dojde k navýšení až na dvojnásobek," uvedl.
Propojení vlakové, autobusové a městské dopravy je podle Půty trendem. "Současná situace nevyhovuje, protože přestup není na jednom místě," řekl. Propojení jednotlivých druhů dopravy v jednom uzlu by podle něj mohlo do veřejné dopravy přivést další cestující. Projekt získá podle hejtmana na významu v budoucnu, až Liberec spojí s Prahou rychlé železniční spojení, které se připravuje. Náklady odhaduje Správa železnic na 80 miliard korun.
čtk