Lanovka na Ještěd má vyměněný pohon, rozjede se za pět týdnů

14. 05. 2019 | 15:32

Ve strojovně na horní stanici kabinové lanovky na Ještědu v Liberci, jež je mimo provoz, už je nový pohon. Předchozí pohon skončil ve šrotu, odvezlo se toho asi 12 tun a kilometry kabelů. Změna pohonu by měla zvýšit spolehlivost provozu, účinnost soustrojí a možná i snížit náklady na energie. ČTK to dnes řekl přednosta lanovky Vladimír Štěpán.

lanoJeštědIrma2
Foto: Artur Irma

Kvůli výměně pohonu a zabezpečovacího zařízení nejezdí lanovka od začátku dubna, práce za šest až sedm milionů korun ale ještě neskončily. Odstávka potrvá do 20. června. Navenek se pro pasažéry po jejím skončení nic nezmění. Pouze na horní a dolní stanici přibude upozornění, že je prostor monitorován kamerami. Někteří si možná také všimnou, že na obou kabinách lanovky přibyly antény a uvnitř je jiná skříňka s telefonem.

"Přenos signálu nebude po laně jako dosud, ale vzduchem," uvedl důvod pro změnu přednosta. Odstraní se tím zřejmě potíže, které přinášejí bouřky. "Do lana se nám indukuje každá bouřka. Když došlo k elektrostatickému výboji, tak nám pokaždé vyhořely součástky v systému přijímače v kabině. Věříme, že se tyto závady omezí," uvedl Štěpán. Podle něj přenos signálu potřebují nejen ke komunikaci mezi průvodčím v kabině a strojníkem ve stanici, ale hlavně k zabezpečení pohybu kabiny.

Stará skříňka z kabiny lanovky skončí v železničním muzeu Lužná u Rakovníka stejně jako třeba řídící pult lanovky z horní stanice. V místnosti, kde se nachází nový, je změna patrná na první pohled. "Nový pult je výrazně menší a připojený jedním kabelem. Předtím k pultu vedlo nějakých 100, 200 kabelů," uvedl přednosta. Ovládání lanovky přes nový řídící pult bude navíc podle Štěpána výrazně jednodušší.

Lanovka na Ještědu

Více prostoru je nyní i ve strojovně, odkud se odvezly motory, Ward Leonardovo soustrojí, dynamo, budič, další součásti i kilometry kabelů. "V současné době tady stojí měnič, za ním rozvaděč a nový motor. Takže se změnil způsob pohonu, máme střídavý motor s frekvenčním měničem. To je asi největší změna, co se ve strojovně udála," uvedl Štěpán. Dosud měla lanovka pohon stejnosměrným proudem, předchozí tam byl od velké rekonstrukce z poloviny 70. let minulého století. "Bez přestávky sloužil 43 let, morálně i fyzicky už byl opotřebovaný," dodal Štěpán.

Lanovka na Ještědu

Dvoukabinovou lanovku na Ještěd vybudovala v letech 1932 až 1933 na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Rekordní byl pro lanovku rok 1976, kdy začala jezdit po čtyřleté rekonstrukci a přepravila skoro 600.000 lidí. Loni se jí svezlo 295.000 lidí. Lanovka na Ještěd jede čtyři minuty a drží ji lano o průměru pět centimetrů. Délka trati kabinové lanovky dosahuje 1188 metrů. V nejvyšším bodě se lanovka dostává 30 metrů nad zem.

čtk

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace