Letošní motto divadelních workshopů pro studenty i širší veřejnost je „Navaž se“
Pátý rok divadelních workshopů pro studenty i širší veřejnost je tady! Má nový program, grafiku a lákavé workshopy. Letos v nabídce najdete jak workshopy s úspěšnými režiséry: Jakubem Nvotou, Dianou Šoltýsovou, tak i se skvělými herci: Ondřejem Kolínem, Eliškou Jansovou, Zdeňkem Kupkou, Filipem Jášou.
Těšit se můžete také na zážitkový workshop, Práci s trémou, přijímačky nanečisto či prohlídku obou divadel a jeden speciální Svobodný workshop.
Letošní motto nese název „Navaž se“. Rádi bychom, aby studenti „navázali“ kontakt s divadlem. Aby začali divadlo začleňovat do svých životů, přestali divadelní představení považovat za nudné nebo výchovné, ale aby zjistili, že vyprávíme i jejich příběhy. A samozřejmě aby si divadlo na našich workshopech zažili na vlastní kůži.
Nově máme pro absolventy kurzů možnost získat certifikát po vychození 6 nebo 12 workshopů.
Certifikát o absolvování jednoho semestru kurzu: Divadlo v praxi nebo Absolvent ročního kurzu: Divadlo v praxi při DFXŠ. Naše workshopová sezona vám nabídne rozmanitý základ divadelní praxe, kterou si můžete napsat do svého životopisu.
Workshopy 2025/2026
Pondělní odpoledne, od 16 do 19 hodin v Malém divadle, s profíky ve svém oboru…
Cena jednoho workshopu je 200 Kč pro členy efix klubu, 280 Kč pro ostatní.
Máme připravené i výhodné permanentky:
AKCE DIVADELNÍ NADŠENEC:
permanentka na 7 vstupů + 1 ZDARMA = 1250 Kč (cena za 1 vstup 156 Kč)
AKCE DIVADELNÍ FANATIK:
permanentka na 13 vstupů (lístky na všechny workshopy) = 1850 Kč (cena za 1 vstup 142 Kč)
REZERVACE WORKSHOPŮ
Probíhá přes rezervační systém, jako byste šli na představení. Vyberte workshop a rezervujte lístek. Pokud máte permanentku, vyberte místo s permanentkou, které bude stát 0 Kč, a workshop vám z permanentky odškrtneme před začátkem v divadle.
Pokud chcete na workshop jednou za čas, rezervujte místo, klasicky za plnou cenu, tedy 200 Kč.
Můžete přijít i na poslední chvíli a zaplatit workshop na místě, ale riskujete, že již bude narváno a workshopovat nebudete moct… lepší je tedy rezervovat v systému… je to jistota!
EFIX KLUB
Pro koho je efix? Pro studenty od 14 do 26 let.
Jak to funguje? Student se zdarma přihlásí do klubu, přes formulář na stránkách divadla. Do 14 dnů bude mít na pokladně divadla připravenou průkazku a už může čerpat výhody.
Jaké jsou výhody?
- Levnější vstupenky na představení
- Workshopy s herci libereckého divadla i s hosty, kteří jsou špičkami v oboru
- Besedy po představení
- Prohlídky divadla
- Možnost zahrát si v inscenacích DFXŠ
- Možnost setkávání studentů a divadelníků
- Přístup do zákulisí a na zkoušky
- Přístup k nejčerstvějším informacím o mimořádných akcích
- Přímou komunikaci – kdykoli se můžeš obrátit přímo na nás nebo si můžeš najít přátele mezi ostatními studenty a chodit do divadla společně :-)
RYCHLÝ PŘEHLED WORKSHOPŮ NA SEZONU 2025/2026
- 20. 10. 2025 Eliška Jansová: Jak správně mluvit?
- 3. 11. 2025 Jan Jedlinský: Jeviště a příběh
- 17. 11. 2025 Workshop Svobodné divadlo
- 1. 12. 2025 Ondřej Kolín: Jak na dramatickou situaci?
- 8. 12. 2025 Eliáš Gajdečka: Zvuk jako jevištní metafora
- 12. 1. 2026 Jakub Nvota: Úvod do herectví
- 13. 1. 2026 Činohra DFXŠ: Přijímačky nanečisto
- 2. 2. 2026 Zdeněk Kupka: Práce s mikrofonem a rozhlasová tvorba
- 16. 2. 2026 Workshop V kůži libereckého herce
- (vlásenkářky, garderoba, J. Kabeš a E. Jansová)
- 2. 3. 2026 Eliška Jansová: Tělo a jak se pomocí něj vyjádřit?
- 16. 3. 2026 Filip Jáša: Tvorba postavy
- 13. 4. 2026 Prohlídka divadel s Eliškou Jansovou
- 4. 5. 2026 Diana Šoltýsová: Tělo a mysl v přítomnosti
PODROBNÝ PŘEHLED WORKSHOPŮ NA SEZONU 2025/2026
01 I Eliška Jansová: Jak správně mluvit
20. 10. 2025, 16–19 h
Eliška Jansová, členka činoherního souboru, vystudovala DAMU obor činoherní herectví, hostovala či hostuje například v Divadle U Valšů, v Divadle v Dlouhé, v Činoherním klubu, v Divadle Viola, v Divadle v Celetné, v Divadle Na Fidlovačce, Divadle pohádek, v Divadle A. Dvořáka Příbram či ve Vršovickém divadle MANA. Vidět jste ji mohli také v pohádce Princezna a písař, v šestidílném seriálu Bohéma nebo také jako princeznu Verunku v pohádce Svatojánský věneček. Členkou činohry Divadla F. X. Šaldy je od sezony 2016/2017. Získala Libereckou Thálii za činohru a vidět ji můžete v mnoha úspěšných inscenacích DFXŠ. Společně se podíváme na to, jak správně mluvit, jak dýchat, jak vyslovovat. Umění zněle promluvit a suverénně, přirozeně vystupovat je dobré ovládat v každém odvětví, nejen v herectví.
02 I Jan Jedlinský: Jeviště a příběh
3. 11. 2025, 16–19 h
Narodil se v roce 1990 ve znamení Ryb. Pochází z jižních Čech. Vystudoval divadelní fakultu brněnské JAMU v Ateliéru činoherního herectví Niky Brettschneiderové. První angažmá získal hned po škole v Západočeském divadle v Chebu, kde dostal v relativně krátkém čase příležitost zazářit mnoha v rolích, například jako Danny Smiřický v Příběhu inženýra lidských duší, Theseus a Oberon ve Snu čarovné noci nebo Iván v muzikálu Ženy na pokraji nervového zhroucení. Od sezony 2016/2017 působil v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, kde již vytvořil postavy značně různorodé: například úžasně blbého strážníka v shakespearovské komedii Mnoho povyku pro nic (režie K. Dušková, 2017) nebo intelektuála, rozvráceného válkou v současném dramatu Válka (režie Š. Dominik, 2017). Může být hrdý zejména na své dvě titulní role: Williama v Zamilovaném Shakespearovi (režie Š. Dominik, 2017) a Flotýnka v Konci starých časů (režie Š. Dominik, 2018). Aktuálně v libereckém divadle hostuje a také se stal naším divadelním lektorem. Jeho workshop nese podtitul: Co se děje, než všichni umřou (žijí šťastně až do smrti)? Toto je palčivá otázka, kterou si klade mnoho z nás. Proto dorazte na workshop a společně s Jendou prozkoumejte divadelní příběhy. Jejich začátky a konce a konce po koncích.
03 I Workshop Svobodné divadlo
17. 11. 2025, 16–18 h
Co je to svoboda? A jak je divadlo spjaté se svobodou? Je divadlo svobodné? Jsou herci svobodní? Může divadlo zprostředkovat svobodu? To vše na našem workshopu, na který naváže program na Malém divadle k 17. listopadu.
04 I Ondřej Kolín: Jak na dramatickou situaci?
1. 12. 2025, 16–19 h
Ondra vystudoval JAMU a několik krásných let byl obsazovaným a nepostradatelným členem našeho činoherního souboru DFXŠ. Vidět jste ho mohli v nespočtu krásných rolí (Blbec k večeři, Orten!, Moje první židovské Vánoce, Semafor, Marie Antoinetta, Nikola Šuhaj…). Loni odešel na volnou nohu a objevuje i další divadelní prostory a formy v různých městech. Ve svém volném čase vystupuje v klauniádách, věnuje se skládání a interpretování hudby a samozřejmě má taky dvě kapely (Ne-klišé a OCD). Na workshopu s Ondrou společně prozkoumáme dramatickou situaci, tedy základní stavební kámen každého dobrého divadelního představení. Workshopy s Ondrou jsou vždy plné dobré nálady, improvizace a hravého prozkoumávání divadelního světa. Máte se na co těšit!
05 I Eliáš Gaydečka: Zvuk jako jevištní metafora
8. 12. 2025, 16–19 h
Eliáš je mladý talent, který letos právě vychází DAMU obor činoherní režie. A co o sobě Eliáš řekl: „K divadlu jsem poprvé přičichl na výměnném pobytu v Detroitu. Jako dítě jsem vyrostl kolem hudby – na koncertech, festivalech, u gramofonu, chodil jsem na jazzovou hru na klavír. V hudebnosti a využívání rytmiky na divadle mě pak inspirovala tvorba souboru Ductus Deferens, s nímž mám čest spolupracovat. Zajímá mě experimentace s dynamikou mezi hereckým projevem a rytmizací, popřípadě zvukovou akcentací scénického tvaru. Jsem vedle toho v soukromí fanoušek kvalitní brakové literatury. Na každého Karla Maye existuje minimálně jeden McCarthy a i taková westernovka může být fakt chytré dílo. Z toho se snažím vycházet ve vlastním psaní her, což je vedle režie druhá aktivita, kterou se chci do budoucna zásadně profilovat. Herci tvrdí, že jsem hodnej kluk. Mám rád Indiány.“
Eliáš při svém workshopu spojí vše, co má rád, dohromady a provede vás workshopem plným zvuků a divadelních kouzel.
06 I Jakub Nvota: Úvod do herectví
12. 1. 2026, 16–19 h
Jakub Nvota je skvělý slovenský režisér, kterého v letošním roce přivítáme v našem divadle již po čtvrté, a to tentokrát při zkoušení divadelní hry Pýcha a předsudek. Jakub je velmi citlivý a zkušený režisér, který režíroval snad ve všech divadlech v Čechách a na Slovensku. Umí precizně vystavět situace, sám si vytváří divadelní adaptace a citlivě vede herce, proto spolupráce s ním je velký zážitek i pro zkušené herce. Letos s vámi prozkoumá základní principy herectví.
07 I Práce s trémou, přijímačky nanečisto (herci, režiséři a dramaturgové libereckého divadla)
13. 1. 2026, 16–19 h
Strach a trému znají všichni, nejen herci. Dotýká se totiž všech každý den při prezentacích, pohovorech, obhajobách, zkoušení, přijímačkách a samozřejmě při hraní na jevišti. Jak si s trémou poradit? To se dozvíte na workshopu, jehož druhou část budou tvořit tzv. „přijímačky na herecké školy“. Nebojte, je to jenom hra, jež vás připraví nejen na přijímačky, ale i na vystupování před lidmi, které každý za život zažije mnohokrát. Pokud máte doma nějaký text nebo více textů, které umíte zpaměti, nezapomeňte je, budou se hodit. To vše na jevišti Malého divadla.
08 I Zdeněk Kupka: Práce s mikrofonem a rozhlasová tvorba
2. 2. 2026, 16–19 h
Zdeněk Kupka vstoupil na divadelní prkna v polovině 90. let. Od té doby ušel pestrou divadelní cestu. Jeho štace vedly přes Slovácké divadlo v Uherském Hradišti, Městské divadlo v Karlových Varech, Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích, pražské Divadlo Pod Palmovkou, až zakotvil zpět doma v libereckém divadle F. X. Šaldy.
Jeho talent a široký divadelní záběr mu dal možnost sehrát velké role světového repertoáru. Namátkou Malvolio ve Večeru tříkrálovém v režii Otto Ševčíka, Trigorina v Rackovi v režii Sergeje Fedotova, Gilese v Pasti na myši, Joa v Někdo to rád horké, Johna Proctora v Čarodějkách ze Salemu v režii Janusze Klimszy, Martina ve hře Fuk v režii Petra Zelenky, kněze Bartolomea v Dekameronu na otáčivém hledišti v Českém Krumlově v režii Martina Glasera, Zvíře v Krásce a Zvířeti v Krumlově, Chlestakova v Revizorovi v režii Ivana Krejčího, Stavrose v Testosteronu v režii Michala Langa, Lennyho v Mocné Afroditě v režii Vojty Štěpánka, Krále Bertieho v Králově řeči v režii Kateřiny Duškové, Krále Artuše v muzikálu Monty Python’s Spamalot, Pána ve hře Jakub a jeho pán či Poirota ve Vraždě v Orient Expresu.
Intenzivně se věnuje rozhlasové tvorbě. Na svém kontě má mnoho audioknih, spousty rozhlasových povídek a dramatizací a stovky televizních a rozhlasových spotů. A tomuto směru se s vámi bude Zdeněk věnovat. Půjde určitě o nezapomenutelný zážitek, kdy objevíte svůj hlas a jeho možnosti.
09 I V kůži libereckého herce (Zážitkový workshop)
16. 2. 2026, 16-19 h
Pozor, toto je zážitkový workshop! Každé naše setkání je zážitek, ale tento workshop bude velký! Jak je možné, že herec na jevišti vypadá jinak? Umí se opravdu přeosobnit tak dokonale, nebo je to práce lidí v zákulisí? Přijďte se na našem workshopu stát herci a navštívit vlásenkárnu, šatny a vůbec zázemí malého divadla. Z tohoto workshopu si odnesete i profesionální fotky, na kterých se nepoznáte. A to ne díky filtrům, ale šikovnosti naší „backstage crew“.
10 I Eliška Jansová: Herec v pohybu, tanec v herci
2. 3. 2026, 16–19 h
Eliška Jansová, členka naší činohry, se od malička věnuje tanci a jevištnímu pohybu. Několik let působila v Tanečním divadle a posléze vedla kurzy jevištního pohybu a vytvářela choreografie k několika představením. Podíváme se na to, jak může hercům tělo pomoct, a jak je naopak může podrazit. Zjistíme, jak tančit, aniž bychom se hýbali, a odpovíme si na otázku, jestli se herec opravdu musí umět hýbat. Mnozí z vás znají ten pocit, kdy vám někdo řekl, ať přejdete jeviště. A najednou jste neuměli normálně chodit. O tomhle i o dalších tajemstvích pohybu na jevišti si společně popovídáme a vše si i vyzkoušíme na vlastní kůži. (Převlečení s sebou.)
11 I Filip Jáša: Tvorba postavy
16. 3. 2026, 16–19 h
Vyrostl na vesnici poblíž Českých Budějovic, kde studoval stavební školu, ze které zběhl na gymnázium. Sám o sobě říká, že je přelétavý a rád objevuje nové věci. Jako dítě vystřídal spoustu sportů (kajak, horolezení, hokej, cyklistika), hraje na kytaru, skládá písničky a rád zpívá. První zkušenosti s divadlem získal ve Waldorfské škole v Českých Budějovicích, kde v osmé třídě vystupoval v Shakespearově Večeru Tříkrálovém a v deváté třídě v Lorcově Krvavé svatbě. Na střední škole se divadlu vůbec nevěnoval, hrál basket, jezdil na kajaku a hodně cestoval. Mimochodem dodnes rád cestuje, nejraději stopem, s krosnou a kytarou, jen tak, na slepo. Teprve rok před přijímacími zkouškami na DAMU začal navštěvovat kurzy herectví v Jihočeském divadle. Studoval činoherní herectví na DAMU a jednou z jeho absolventských rolí byl Kubík v inscenaci Digitální podzemí, která se později přesunula do divadla Komedie v Praze. Spolupracuje s mladými divadelními soubory Distheatranz a Ductus deferens. Od sezony 2021/2022 se stal členem DFXŠ a diváci ho můžou znát například jako Nikolu Šuhaje, Mánka z Gazdiny roby, či Valmonta z inscenace Nebezpečné známosti. Filip u nás v divadle ztvárnil již mnoho rolí od těch malých po velké hlavní, navíc již třetím rokem vede studentský divadelní spolek Stopa. Všechny zkušenosti pro vás Filip spojí v cestě za postavou, které se na workshopu budete věnovat. (Prozkoumáte, jak tvořit postavu, jak k tomu lze přistupovat a jak si s tím hrát.)
12 I Prohlídka obou divadel (Jak vzniká inscenace)
13. 4. 2026, 16–19 h
Zajímá vás, jak vypadá divadlo z pohledu herce? Co se skrývá za šálami a pod jevištěm? Chcete si prohlídnout jak Šaldovo, tak Malé divadlo?
Zajímá vás divadelní provoz, co to jsou slova jako ferman, předávačka, explikace?
Chcete se dozvědět, jak vzniká inscenace? Jak dlouho se zkouší, jak se vyrábějí kulisy nebo jakou roli hraje dramaturg?
Pak je tento workshop přesně pro vás! Vše si prohlédnete a na všechny vaše otázky dostanete odpovědi.
13 I Diana Šoltýsová: Tělo a mysl v přítomnosti
4. 5. 2026, 16–19 h
Diana Šoltýsová pochází z Lokte, vystudovala činoherní herectví na DAMU, kde absolvovala v roce 2006. Jako herečka hostuje v mnoha divadlech: Činoherní klub, Městská divadla pražská, Komorní činohra, 3D Company, Divadlo Na Fidlovačce. Mezi její nejvýraznější role patří Lady Macbeth (Městská divadla pražská) nebo Eva ze slavné komedie Eva tropí hlouposti v Divadle na Fidlovačce. Další zásadní rolí je Frida, kterou hraje jako životopisný příběh formou monodramatu v rámci divadla 3D Company. Má za sebou i zkušenost s televizí a filmem (Hořící keř, Nevinnost, Temný kraj).
Jako pedagožka učí na VOŠ herecké, kde debutovala jako režisérka s absolventskou inscenací Dům Bernardy Alby.
V posledních letech se stala výraznou režisérkou, která s citem, ale i velkým temperamentem a promyšlenou stavbou zpracovává nejen velké ženské osudy, ale i klasické hry. Například v Mladé Boleslavi Porcie Coughlanová, Kytice a Postřižiny, Váňa v divadle v Řeznické, Hana a Její pastorkyňa v Klicperově divadle nebo Krvavá svatba či Jenůfa. Tuto sezonu bude režírovat i u nás v divadle, a to dramatizaci krásné knihy Žítkovské bohyně. Společně s Dianou se zaměříme na jednu z nejdůležitějších témat na divadle, a to je bytí na jevišti v přítomnosti. Nenechte si tento poslední workshop naší letošní efix workshopové sezony ujít.
TZ/Eliška Jansová