Liberec je vítězem v bezpečnosti na silnicích. Boduje i u zranitelných účastníků provozu
Nejbezpečnější silnice mezi všemi krajskými městy v Česku má Liberec. V první polovině roku 2025 zde bylo zaznamenáno 560 nehod, z nichž si jedna vyžádala vážné zranění, žádná však neskončila smrtelně. Město zároveň vykazuje nejvyšší úroveň bezpečnosti pro zranitelné účastníky provozu, tedy chodce, cyklisty a motocyklisty. Z 10 obcí s rozšířenou působností v Libereckém kraji byly těžké nehody hlášeny jen ve dvou z nich. Vyplývá to z výsledků GČP INDEXu za první pololetí roku 2025.
GČP INDEX VE ZKRATCE
GČP INDEX vyjadřuje relativní míru závažnosti dopravních nehod na území (v intravilánu) krajských měst a obcí s rozšířenou působností. Do měření je zahrnuto všech 13 krajských měst a 206 obcí s rozšířenou působností.
Hodnota indexu udává poměr vážných a smrtelných nehod (tj. nehod, při kterých došlo těžkému zranění nebo usmrcení) k celkovému počtu nehod evidovaných na území uvedených měst za určité období. Čím je vyšší hodnota indexu, tím je dopravně bezpečnostní situace v konkrétním městě horší.
Liberec – GČP INDEX vyjadřuje závažnost dopravních nehod v intravilánech krajských měst a obcí s rozšířenou působností. Tento index měří poměr vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod, čím vyšší hodnota, tím horší dopravní bezpečnost.
Index se zaměřuje na všech 13 krajských měst a 206 obcí s rozšířenou působností, což poskytuje ucelený obraz o bezpečnosti silničního provozu v českých městech.
Nejbezpečnější města: Liberec vede, České Budějovice se naopak zhoršily
Nejbezpečnějším krajským městem za první pololetí 2025 byl Liberec. V tomto městě, kde došlo k 560 dopravním nehodám, nebylo zaznamenáno žádné smrtelné zranění, pouze jedna osoba byla těžce zraněna. Tento výsledek je pak druhým nejlepším v historii města.
Naopak, České Budějovice, které v loňském roce obsadily 10. místo, se letos propadly na 13. místo s 11 těžce zraněnými osobami při 349 nehodách.
Mezi dalšími městy, která se umístila na vysokých příčkách, jsou Ústí nad Labem a Hradec Králové. Naopak, na spodních pozicích se nacházejí kromě jihočeské metropole ještě Plzeň a Brno.
Pokles nehod i usmrcených osob, ale více těžkých zranění
Pozitivní zprávou je, že v krajských městech došlo k poklesu počtu nehod o 6 %, což je zlepšení oproti loňskému roku. Celkově jen na silnicích krajských měst bylo v 1. pol. roku 2025 evidováno 11 771 dopravních nehod, meziročně o 758 případů méně, při nichž přišlo o život 20 osob (meziročně o 5 méně, tj. -20 %). Nicméně počet těžce zraněných osob vzrostl o 23 % na 167 osob.
V šesti krajských městech nedošlo v první polovině roku 2025 k žádné smrtelné nehodě, což je bezesporu pozitivní signál. Naopak v Praze bylo usmrceno 9 osob (z toho 3 chodci, 2 řidiči motocyklu, 2 řidiči nákladního automobilu, řidič osobního automobilu a spolujezdec v nákladním automobilu), v Ostravě 5 (z toho 3 chodci, řidič osobního automobilu a spolujezdec v osobním automobilu), v Plzni dva lidé, v Pardubicích, Karlových Varech, Jihlavě a Brně pak jedna osoba.
VE 25 OBCÍCH S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ DOŠLO KE SMRTELNÝM NEHODÁM
GČP INDEX mimo krajská města nezapomíná ani na menší sídelní jednotky – srovnává tak všechny obce s rozšířenou působností. V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 21 723 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 38 a těžce zraněno 287 osob. Ve 25 městech došlo ke smrtelným nehodám, 106 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v 1. pol. roku 2025 zcela vyhnula.
Nejvíce - devět osob - bylo usmrceno v Praze, pět osob v Ostravě, dvě osoby v Plzni. Po jedné oběti dopravních nehod bylo evidováno v následujících městech: Česká Třebová, Luhačovice, Šternberk, Varnsdorf, Znojmo, Jaroměř, Rychnov nad Kněžnou, Uherský Brod, Brno, Kladno, Domažlice, Kroměříž, Jihlava, Poděbrady, Říčany, Karlovy Vary, Kralupy nad Vltavou, Příbram, Kutná Hora, Cheb, Pardubice a Frýdek-Místek. Nejvyšší hodnoty indexu, a tedy i nejhorší výsledky v Libereckém kraji, byly zaznamenány v Jablonci nad Nisou a Liberci.
Je podstatné zmínit, že GČP INDEX bilancuje data 1. pol. roku 2025, a tak ve městech s nízkým počtem nehod může významně ovlivnit hodnotu indexu i jedna vážná nehoda. Webová aplikace www.gcpindex.cz proto umožňuje filtraci indexu také za delší časové období – mimo 6 a 12 i za 36 měsíců.
GČP INDEX obcí s rozšířenou působností v 1. pol. roku 2025 dle krajů
Odkazy na datové analýzy naleznete přímo pod názvy jednotlivých krajů:
• Praha
• Plzeňský
• Ústecký
• Zlínský
• Vysočina
ZRANITELNÍ ÚČASTNÍCI: CHODCI, CYKLISTÉ A MOTOCYKLISTÉ
GČP INDEX umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu. Hodnota indexu zranitelných účastníků udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí.
V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 2 615 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 24 a těžce zraněno 218 zranitelných účastníků silničního provozu. Zatímco podíl zranitelných účastníků na nehodách činil „jen“ 12 %, na usmrcených 63,2 % a na těžce zraněných 76 %. Data za uplynulé pololetí znovu potvrzují, že jsou to právě chodci, cyklisté a motocyklisté, kteří jsou při dopravních nehodách ve městech zásadně ohroženi.
V celkem 129 sledovaných městech nedošlo v 1. pol. roku 2025 ke smrtelným a těžkým nehodám zranitelných účastníků silničního provozu. Meziročně jde o pozitivní trend, kdy index na podzim 2024 idenfitkoval takových měst 124.
Situace se zranitelnými účastníky je v krajských městech zřejmá z následující tabulky. V intravilánech krajských měst bylo evidováno 1 385 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 14 a těžce zraněno 127 zranitelných účastníků silničního provozu, podíl zranitelných účastníků na nehodách: 11,8 %, na usmrcených: 70 % a na těžce zraněných osobách: 76 %.
Také tato data opakovaně dokládají, proč je potřeba na území měst věnovat zvýšenou pozornost právě chodcům, cyklistům a motocyklistům.
Liberec boduje i v tomto pohledu, ze všech krajských měst se v 1. pol. roku 2025 umístil na 1. místě s celkovým počtem 59 nehod, při nichž nedošlo k žádnému vážnému ani smrtelnému zranění. Na druhém místě skončily Pardubice a na třetím Ústí nad Labem.
Na opačném konci se na 11. místě objevil Zlín, na 12. pozici České Budějovice a nejhorší, 13. místo, obsadila Jihlava, ve které při 24 nehodách byly 2 osoby usmrceny a 2 osoby těžce zraněny.
TZ/Alžběta Kvitová