Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberec je vítězem v bezpečnosti na silnicích. Boduje i u zranitelných účastníků provozu

21.09.2025 | 16:58

Nejbezpečnější silnice mezi všemi krajskými městy v Česku má Liberec. V první polovině roku 2025 zde bylo zaznamenáno 560 nehod, z nichž si jedna vyžádala vážné zranění, žádná však neskončila smrtelně. Město zároveň vykazuje nejvyšší úroveň bezpečnosti pro zranitelné účastníky provozu, tedy chodce, cyklisty a motocyklisty. Z 10 obcí s rozšířenou působností v Libereckém kraji byly těžké nehody hlášeny jen ve dvou z nich. Vyplývá to z výsledků GČP INDEXu za první pololetí roku 2025.

LiBerec košická
Ilustrační foto

GČP INDEX VE ZKRATCE

GČP INDEX vyjadřuje relativní míru závažnosti dopravních nehod na území (v intravilánu) krajských měst a obcí s rozšířenou působností. Do měření je zahrnuto všech 13 krajských měst a 206 obcí s rozšířenou působností.

Hodnota indexu udává poměr vážných a smrtelných nehod (tj. nehod, při kterých došlo těžkému zranění nebo usmrcení) k celkovému počtu nehod evidovaných na území uvedených měst za určité období. Čím je vyšší hodnota indexu, tím je dopravně bezpečnostní situace v konkrétním městě horší.

Liberec – GČP INDEX vyjadřuje závažnost dopravních nehod v intravilánech krajských měst a obcí s rozšířenou působností. Tento index měří poměr vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod, čím vyšší hodnota, tím horší dopravní bezpečnost.

Index se zaměřuje na všech 13 krajských měst a 206 obcí s rozšířenou působností, což poskytuje ucelený obraz o bezpečnosti silničního provozu v českých městech.

Nejbezpečnější města: Liberec vede, České Budějovice se naopak zhoršily

Nejbezpečnějším krajským městem za první pololetí 2025 byl Liberec. V tomto městě, kde došlo k 560 dopravním nehodám, nebylo zaznamenáno žádné smrtelné zranění, pouze jedna osoba byla těžce zraněna. Tento výsledek je pak druhým nejlepším v historii města.

Naopak, České Budějovice, které v loňském roce obsadily 10. místo, se letos propadly na 13. místo s 11 těžce zraněnými osobami při 349 nehodách.

Mezi dalšími městy, která se umístila na vysokých příčkách, jsou Ústí nad Labem a Hradec Králové. Naopak, na spodních pozicích se nacházejí kromě jihočeské metropole ještě Plzeň a Brno.

Pokles nehod i usmrcených osob, ale více těžkých zranění

Pozitivní zprávou je, že v krajských městech došlo k poklesu počtu nehod o 6 %, což je zlepšení oproti loňskému roku. Celkově jen na silnicích krajských měst bylo v 1. pol. roku 2025 evidováno 11 771 dopravních nehod, meziročně o 758 případů méně, při nichž přišlo o život 20 osob (meziročně o 5 méně, tj. -20 %). Nicméně počet těžce zraněných osob vzrostl o 23 % na 167 osob.

V šesti krajských městech nedošlo v první polovině roku 2025 k žádné smrtelné nehodě, což je bezesporu pozitivní signál. Naopak v Praze bylo usmrceno 9 osob (z toho 3 chodci, 2 řidiči motocyklu, 2 řidiči nákladního automobilu, řidič osobního automobilu a spolujezdec v nákladním automobilu), v Ostravě 5 (z toho 3 chodci, řidič osobního automobilu a spolujezdec v osobním automobilu), v Plzni dva lidé, v Pardubicích, Karlových Varech, Jihlavě a Brně pak jedna osoba.

VE 25 OBCÍCH S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ DOŠLO KE SMRTELNÝM NEHODÁM

GČP INDEX mimo krajská města nezapomíná ani na menší sídelní jednotky – srovnává tak všechny obce s rozšířenou působností. V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 21 723 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 38 a těžce zraněno 287 osob. Ve 25 městech došlo ke smrtelným nehodám, 106 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v 1. pol. roku 2025 zcela vyhnula.

Nejvíce - devět osob - bylo usmrceno v Praze, pět osob v Ostravě, dvě osoby v Plzni. Po jedné oběti dopravních nehod bylo evidováno v následujících městech: Česká Třebová, Luhačovice, Šternberk, Varnsdorf, Znojmo, Jaroměř, Rychnov nad Kněžnou, Uherský Brod, Brno, Kladno, Domažlice, Kroměříž, Jihlava, Poděbrady, Říčany, Karlovy Vary, Kralupy nad Vltavou, Příbram, Kutná Hora, Cheb, Pardubice a Frýdek-Místek. Nejvyšší hodnoty indexu, a tedy i nejhorší výsledky v Libereckém kraji, byly zaznamenány v Jablonci nad Nisou a Liberci.

Je podstatné zmínit, že GČP INDEX bilancuje data 1. pol. roku 2025, a tak ve městech s nízkým počtem nehod může významně ovlivnit hodnotu indexu i jedna vážná nehoda. Webová aplikace www.gcpindex.cz proto umožňuje filtraci indexu také za delší časové období – mimo 6 a 12 i za 36 měsíců.

GČP INDEX obcí s rozšířenou působností v 1. pol. roku 2025 dle krajů
Odkazy na datové analýzy naleznete přímo pod názvy jednotlivých krajů:

Liberecký

Praha

Jihočeský

Plzeňský

Ústecký

Královéhradecký

Jihomoravský

Moravskoslezský

Olomoucký

Zlínský

Vysočina

Pardubický

Karlovarský

Středočeský

ZRANITELNÍ ÚČASTNÍCI: CHODCI, CYKLISTÉ A MOTOCYKLISTÉ

GČP INDEX umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu. Hodnota indexu zranitelných účastníků udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí.

V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 2 615 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 24 a těžce zraněno 218 zranitelných účastníků silničního provozu. Zatímco podíl zranitelných účastníků na nehodách činil „jen“ 12 %, na usmrcených 63,2 % a na těžce zraněných 76 %. Data za uplynulé pololetí znovu potvrzují, že jsou to právě chodci, cyklisté a motocyklisté, kteří jsou při dopravních nehodách ve městech zásadně ohroženi.

V celkem 129 sledovaných městech nedošlo v 1. pol. roku 2025 ke smrtelným a těžkým nehodám zranitelných účastníků silničního provozu. Meziročně jde o pozitivní trend, kdy index na podzim 2024 idenfitkoval takových měst 124.

Situace se zranitelnými účastníky je v krajských městech zřejmá z následující tabulky. V intravilánech krajských měst bylo evidováno 1 385 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 14 a těžce zraněno 127 zranitelných účastníků silničního provozu, podíl zranitelných účastníků na nehodách: 11,8 %, na usmrcených: 70 % a na těžce zraněných osobách: 76 %.

Také tato data opakovaně dokládají, proč je potřeba na území měst věnovat zvýšenou pozornost právě chodcům, cyklistům a motocyklistům.

Liberec boduje i v tomto pohledu, ze všech krajských měst se v 1. pol. roku 2025 umístil na  1. místě s celkovým počtem 59 nehod, při nichž nedošlo k žádnému vážnému ani smrtelnému zranění. Na druhém místě skončily Pardubice a na třetím Ústí nad Labem.

Na opačném konci se na 11. místě objevil Zlín, na 12. pozici České Budějovice a nejhorší, 13. místo, obsadila Jihlava, ve které při 24 nehodách byly 2 osoby usmrceny a 2 osoby těžce zraněny.

TZ/Alžběta Kvitová