Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberec možná do čtvrti Rochlice nebude stavět trať pro tramvaje, ale pro trolejbusy

19. 06. 2024 | 17:14

Liberec prověří, zda by místo plánovaného vybudování tramvajové trati na největší sídliště města ve čtvrti Rochlice nebyl výhodnější provoz trolejbusů. Ty zatím v Liberci nejezdí, dopravní podnik používá k přepravě cestujících tramvaje a autobusy. Náměstek primátora Adam Lenert (ANO) předpokládá, že výsledek by mělo mít vedení města k dispozici na podzim.

tramvaj behtramvaj3
Ilustrační foto: Artur Irma

Vybudováním tramvajové trati do Rochlice se radnice zabývá od roku 2002, autobusy k obsloužení této části města dlouhodobě kapacitně nestačí. Podle již dříve zpracované studie proveditelnosti si výstavba tramvajové trati do této části města vyžádá zhruba 1,7 miliardy korun a zbourání více než 60 objektů, což má řadu odpůrců. Vedení města se proto loni rozhodlo, že si nechá vypracovat ověřovací studii s cílem najít trasu, která bude levnější a bez nutnosti bourání budov.

Z konceptu této studie, s níž se mohli nyní radní města seznámit, ale podle Lenerta vyplývá, že výrazně levněji nebude možné tramvajovou trať postavit. "To snížení tam bylo, ale nebylo žádné radikální, a vzhledem k tomu, jak rostou ceny, tak bych si skoro dovolil říct, že to zlevnění bylo tak o inflaci," řekl. Komplikovaný by byl podle něj i provoz tramvají, pokud by trať postavili bez toho, že by jí ustoupila zástavba. "Je tam i řešení, že by demolice nebyly. Samozřejmě to ale znamená v některých případech sdružený provoz tramvají a automobilů," dodal Lenert.

Naznačil, že problematická je také ekonomická návratnost výstavby tramvajové tratě. Jako příklad uvedl páteřní trať do Horního Hanychova, kterou město nákladně rekonstruovalo na přelomu tisíciletí a nyní opět potřebuje opravu. "Náklady na rekonstrukci jsou opět kolem půl miliardy a výše, což ukazuje, že každých 20 až 30 let si trať vyžádá znovu takové nároky," řekl náměstek.

Před rozhodnutím, zda tramvajovou trať stavět, si tak město chce prověřit, zda by nebyl výhodnější provoz takzvaných parciálních trolejbusů, které díky bateriím mohou jet část cesty bez trolejí. Jejich pořízení by dopravnímu podniku navíc pomohlo splnit podmínky evropské směrnice o nízkoemisním provozu, neboť tramvaje se do toho nezapočítávají. "Tramvaje jsou drážní vozidla, nikoliv silniční. A tahle směrnice se týká pouze silničních vozidel," řekl další z náměstků primátora Vojtěch Prachař (ANO).

Podle dříve zpracované studie proveditelnosti by tramvajová trať měla vést z terminálu MHD přes ulici Dr. Milady Horákové a sídliště Dobiášova do Zeleného Údolí. Toto území zatím obsluhují jen autobusy, a přestože jezdí spoje ve špičkách po pěti minutách, zájmu cestujících to nestačí. Podle zpracovatelů studie proveditelnosti se ale městu vyplatí zřídit tramvajovou trať do této lokality jen v případě, že bude následně realizovat i druhou etapu s prodloužením tratě na sídliště Vesec a Doubí, což si odhadem vyžádá dalších 740 milionů. V takovém případě by tramvaje za den přepravily asi 15.000 cestujících, při realizaci jen první etapy do Zeleného Údolí zhruba 8000.

čtk