Liberec ocenil medailí města herečku Markétu Tallerovou a herce Oldřicha Kaisera, po kterém je pojmenován střevlík
Dvě významné osobnosti českého divadla a filmu, které přispěly ke skvělé reprezentaci našeho města, ocenilo ve čtvrtek 6. listopadu 2025 statutární město Liberec. Medaili města Liberec udělilo zastupitelstvo za přínos v oblasti umění divadelní herečce, sólistce souboru činohry libereckého Divadla F. X. Šaldy a laureátce Ceny Thálie Markétě Tallerové a libereckému rodákovi, držiteli několika Českých lvů, divadelnímu a filmovému herci, zpěvákovi a komikovi Oldřichu Kaiserovi.
Významné ocenění převzali oba herci osobně z rukou primátora města Jaroslava Zámečníka v zaplněné obřadní síni radnice.
Markéta Tallerová (*1966), divadelní herečka a sólistka souboru činohry Divadla F. X. Šaldy od roku 1986 (s přestávkou 1997 – 2000). Také zpěvačka a fotografka, držitelka Thálie 2009 (opereta & muzikál), nominace na Thálii 2004 (činohra). Spojení mimořádného hudebního talentu s hereckou přesvědčivostí dokázala v Liberci již mnohokrát: působí zde s krátkou mezihrou v pražském Divadle pod Palmovkou a liberečtí diváci si ji bezpochyby pamatují jako okouzlující Lízu v muzikálu My Fair Lady (režie P. Harvánek, 1996).
Vytvořila i ústřední hrdinku v muzikálu Ženy na pokraji nervového zhroucení (režie M. Schlegelová, 2018) podle filmu Pedra Almodóvara – dramatickou i komediální a pěvecky náročnou postavu herečky Pepy. Markéta Tallerová je ale především nepřehlédnutelnou činoherní herečkou s osobitým výrazem a schopností vystihnout přesně podstatu postavy i její situace. Za svou Irenu v Ibsenově dramatu Když my mrtví procitneme (režie I. Rajmont, 2004) byla rovněž v nejužší nominaci na Cenu Thálie. Její herecké umění inspirovalo řadu režisérů a v Liberci ztvárnila nejdramatičtější role světového repertoáru: např. Maju (ve stejnojmenné hře –režie L. Engelová, 2001), Médeiu (režie V. Herajtová, 2006), Emilii Marty ve Věci Makropulos (režie V. Vencl, 2008), Kostelničku v Její pastorkyni (režie M. Lang, 2012), Blanche v Tramvaji do stanice Touha (režie I. Rajmont, 2013), Raněvskou ve Višňovém sadu (režie I. Rajmont, 2014) a mnoho dalších.
V posledních letech např. upoutala pozornost diváků třeba neodolatelně komediálním výstupem Paní Libery v komedii roku 2016 Poprask na laguně (režie M. Černý, 2016) nebo jako překvapivá hrdinka, učitelka Erika Rothová v Mayenburgově Mučedníkovi (režie M. Tichý, 2017). Přilnula ke zdejším horám, žije v Kateřinkách a věnuje se kulturnímu životu své malé komunity – se svými přáteli a sousedy dělá divadlo v přírodě.
Oldřich Kaiser (*1955), divadelní a filmový herec, rodák z Liberce, navštěvoval Literárně dramatický obor liberecké Lidové školy umění. Vystudoval herectví na konzervatoři v Brně (1973) a na Divadelní fakultě AMU v Praze (1977). V letech 1977–1985 působil v Divadle na Vinohradech, hrál především charakterní role (například Romea ve Shakespearově tragédii Romeo a Julie).
Poté nastoupil do Studia Ypsilon, které tvořilo jeho nejprogresivnější éru. Vytvořil zde několik zásadních postav (například S. S. Podsekalnikov v komedii Sebevrah nebo Matěj Poctivý v komedii Matěj Poctivý), rozhlasových her i improvizací. V roce 1993 přijal angažmá do Národního divadla a setrval zde až do roku 1999. V současné době hraje v Divadle Kalich. Spolu s Jiřím Lábusem od roku 1979 tvořili velmi populární nerozlučnou komediální dvojici. Vytvořili společně několik pořadů. Od roku 1991 natáčejí „nekonečný“ rozhlasový improvizační seriál Tlučhořovi, který překročil v roce 2015 tisíc dílů.
Za svou dlouhou kariéru hrál v mnoha filmech a seriálech. V poslední době se objevil například ve filmech Tmavomodrý svět, Žralok v hlavě, Líbáš jako Bůh, Masaryk, Muž se zaječíma ušima. Hrál také hlavní roli v Menzelově adaptaci Hrabalova díla Obsluhoval jsem anglického krále. Je držitelem čtyř Českých lvů v hereckých kategoriích.
Je po něm pojmenován druh střevlíka (Cychrus kaiseri). Objevil jej společně s neurochirurgem a entomologem Vladimírem Benešem v létě 2004 v Asii.
www.liberec.cz






