Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Liberec se obává o další osud meziměstské tramvajové tratě, není dojednáno financování a v Jablonci je nepřehledná situace

21. 08. 2019 | 6:00

AKTUALIZOVÁNO, PŘIDÁNA REAKCE JABLONCE: Liberec se obává, že dopravní podnik nestihne podat žádost o dotaci na miliardový projekt plánované modernizace tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem. Jako důvod udává, že se zatím s Jabloncem nedohodl na spolufinancování společného projektu.

JNTramNew
archivní foto

Bez dotace hrozí, že se provoz na trati zastaví, řekl novinářům náměstek primátora Liberce Jiří Šolc (SLK). Primátor Jablonce, kde se nedávno rozpadla koalice, to odmítá a žádá o čas.

"Jablonec nad Nisou za provoz tramvaje platí a stojí o to, aby jezdila mezi oběma statutárními městy i do budoucna. Žádné riziko, že by měla přestat jezdit, tu z naší strany nehrozí," řekl jablonecký primátor Milan Kroupa (ANO).

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Ročně přepraví téměř milion lidí. Modernizace trati začala v roce 2008, rekonstrukci potřebuje ale ještě asi pět z 12 kilometrů a v plánu je prodloužení o dalších 800 metrů přes centrum Jablonce na nový terminál. Náklady na projekt se odhadují na 1,2 miliardy.

"Nás pomalu a jistě dohání termíny, které jsou dány dotačními podmínkami, to znamená, jednání nelze odkládat donekonečna. My musíme podat finální kompletní žádost o dotační titul do konce listopadu," řekl dnes novinářům Michal Zděnek, předseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ).

Žádost ale dopravní podnik může podat, až průvodní dokumenty schválí zastupitelstva Liberce a Jablonce. Podle Šolce se to musí stát nejpozději v září, což nevypadá reálně. "Jsem velmi nervózní z toho, že bychom měli nabrat zpoždění. Věříme ale, že celá věc nebude ztracena," uvedl.

Komplikací je, že se v Jablonci rozpadla koalice. Jablonecký primátor kvůli tomu nepřišel na dnešní společné jednání, na němž měli podle Šolce stanovit, jak se budou obě města podílet na nákladech za provoz trati a finacování projektu. Bez toho nelze připravit smlouvy pro zastupitelstva.

"Mrzí mě to, ztrácíme tím čas," uvedl Šolc. Kdyby žádost o dotaci dopravní podnik do listopadu nepodal, ohrozilo by to podle něj do budoucna provoz na trati. "Žádná další varianta, žádný náhradní termín poskytovatelem dotace není možný. Tím pádem by rekonstrukce a dostavba tramvajové tratě nebyla a tramvaj by přestala jezdit," řekl. Bez dotací podle něj není oprava trati reálná.

Jablonecký primátor odmítá, že by jeho neúčast na dnešní schůzce projekt ohrozila. Vedení města se podle něj v pondělí shodlo, že v nynější situaci není vhodné činit klíčová rozhodnutí. "Rekonstrukce tramvajové trati a její prodloužení dále podporujeme, ke změně kurzu v této záležitosti nedošlo. Pouze jsem požádal o trochu času, aby mohl v této záležitosti za Jablonec jednat někdo, kdo bude mít silný mandát," dodal primátor. Jednání o nové koalici jsou teprve na začátku.

čtk

Tramvaj číslo 11 kvůli pádu jablonecké koalice jezdit nepřestane

Provoz a budoucnost tramvajové linky číslo jedenáct není ze strany statutárního města Jablonec nad Nisou v ohrožení. Po odvolání dvou uvolněných radních na jednání zastupitelstva 15. srpna 2019 primátor Milan Kroupa požádal primátora Liberce Jaroslava Zámečníka o odložení schůzky svolané na 20.8., na které se mělo řešit financování rekonstrukce tramvajové trati mezi Jabloncem a Libercem a její prodloužení do centra Jablonce.

„Vzhledem k aktuální situaci ve vedení města jsem nejprve telefonicky a následně emailem požádal pana primátora Zámečníka o odložení schůzky. Jablonec nad Nisou za provoz tramvaje platí a stojí o to, aby jezdila mezi oběma statutárními městy i do budoucna. Žádné riziko, že by měla přestat jezdit tu z naší strany nehrozí,“ zdůrazňuje primátor Milan Kroupa.

Primátor Kroupa nesouhlasí s tvrzením, že by jeho neúčast na schůzce mohla znamenat to, že
„z celého projektu za 1,2 miliardy sejde a tramvaj mezi Libercem a Jablonce skončí“. Na tom, že není v aktuální situaci vhodné dělat jakákoliv klíčová rozhodnutí, se v pondělí 19. srpna shodlo vedení města. „Projekt rekonstrukce tramvajové trati a její prodloužení dále podporujeme, ke změně kurzu v této záležitosti nedošlo. Pouze jsem požádal o trochu času, aby mohl v této záležitosti za Jablonec jednat někdo, kdo bude mít silný mandát,“ dodává primátor.

DPMLJ pozval na úterní jednání všechny zastupitele Jablonce nad Nisou. Stalo se tak ale až
19. srpna odpoledne, tedy několik hodin poté, co z kanceláře jabloneckého primátora odešla žádost o odložení schůzky. „Jde o důležitou věc, přesto takový postup ze strany DPMLJ nepovažuji za standardní. Nemám nic proti účasti jabloneckých zastupitelů na takové schůzce, ale měli by se o ní dozvědět s předstihem, nikoliv necelý den před jednáním,“ říká Milan Kroupa. Schůzky se na konec za statutární město zúčastnil neuvolněný radní Jan Zeman.

Primátor Kroupa navíc skrze svou mluvčí netvrdil, že nechce o ničem jednat a nic nepodepíše, jak uvedla některá média. Pouze nechtěl odložení schůzky veřejně komentovat, aby zbytečně nevyvolával další spekulace.

Adéla Říhová, vedoucí oddělení pro komunikaci s veřejností, SMJ