Mopedix spolehlivě uveze i člověka, model "obelix". Start-up Goodped a odborníci z Technické univerzity představili společně vymyšlený elektroskutr
AKTUALIZOVÁNO: České silnice může brázdit až pětačtyřicítkou, plně zatížen 176 kilogramy má dojezd slušných až 80 kilometrů a žádný kopec pro něj není nedostupný. I to je český výkonný elektroskutr Mopedix, který vznikl spoluprací start-upu Goodped a zástupců vývojového týmu z Technické univerzity v Liberci. Na půdě TUL se dnes "megababetta", již lze z nuly do plné kapacity akumulátoru dobít z běžné zásuvky za zhruba tři hodiny, představila veřejnosti.
První český elektromoped je v prodeji za bezmála 135 tisíc a může vyrazit na české a evropské silnice i polní cesty. Stroj mopedix má homologaci a dnes, v rámci předvádečky, vyrazil na svou první tuzemskou vrchařskou prémii na Ještěd. Novináři a na předváděcí akci přítomní pracovníci univerzity si mohli dovezené stroje vyzkoušet, takže mohu zahlásit, že stroj, na rozdíl od jiných "elektropřibližovadel", spolehlivě odveze a uveze i člověka, model "obelix".
"Mopedix Electrix startoval symbolicky právě v Liberci, protože odborníci ze zdejší univerzity pomáhali s vývojem elektrovýzbroje tohoto mopedu. Spolupráce s TULkou byla klíčová také pro získání homologace pro provoz na pozemních komunikacích," uvedl v pozvánce na akci mluvčí TUL Radek Pirkl.
Mopedix Electrix od start-upu Goodped ze Zaječic u Pyšel na první pohled připomíná legendární Babettu, ale to jen díky šlapacím pedálům. Ty ale slouží jen pro nouzový, cca šestikilometrový dojezd. I když stroj spadá do kategorie malých motocyklů, pyšní se bytelnou ocelovou konstrukcí s nosností 176 kilogramů, takže uveze pohodlně řidiče nebo řidičku a ještě jednu osobu. Investor start-upu na vývoj stroje dal šest milionů, čímž významně přispěl k tomu, že se vývoj elektrobabetty nové generace posunul z kategorie snu do reality.
„Chtěli jsme vyrobit pohodlný a hezký stroj, na kterém se pojede příjemně. A taky jsme chtěli nahlodat urputnost majitelů velkoobjemových motorek a překvapit pamětníky starých mopedů,“ uvedl Jindřich Melichar ze start-upu Goodped, který měl na starosti design stroje. "Máme za sebou tour po Rakousku a Slovensku a v horském terénu se nenašel kopec, který by bezmála stokilový jezdec nedokázal překonat," zmínil při představování elektroskutru ryze praktické zkušenosti Jindřich Melichar. Upřesnil, že vozidlo lze dobít během přestávky na oběd a že infrastruktura pro elektromobilitu, především kvůli elektrickým kolům, se úspěšně rozvíjí i v horách a nebyl tak žádný problém elektroskutr napojit energií.
Nejpohodlnější je samozřejmě dobíjet v garáži nebo u stojanu. Pokud to vyžaduje situace, lze baterii o váze cca 13 kg odpojit a nabíjet například v pokoji penzionu. Dobití na plnou kapacitu vychází na jednotky korun, proto s tím ubytovatelé, stejně jako u elektrokol, nemají zpravidla problém.
Baterie od českého výrobce má kapacitu 45 Ah. „Standardní nabíječka dodá mopedu energii za 7,5 hodiny, turbo motorku dobije do plné kapacity za 2,5 hodiny,“ konstatoval Pavel Jandura z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií Technické univerzity v Liberci (FM), který se podílel na vývoji elektrické výbavy mopedixu od motoru přes řídicí jednotku s displejem až po baterii.
uba
Odborníci z liberecké univerzity pomáhali zejména s výběrem elektropohonu a řešením elektrovýzbroje
V současnosti je v nabídce jeden model, který může mít různé barvy a různou výbavu. Je homologovaný pro dva lidi, takže má stupačky, a místo boxu se dá nacvaknout druhé sedadlo, řekl ČTK Miroslav Špaček, jednatel start-upu Goodped, který Mopedix vyrábí. Firma už spustila e-shop, Mopedix nabízí za 134.444 korun.
Firma je podle Špačka schopna dodat na trh stovky mopedů. "Na začátku jsme měli plány v tisících. Plán byl, minimálně mopedizovat Česko a okolní státy, kde mají mopedy nějakou tradici, nebo tu tradici oživit či znovu nastartovat. Ta technologie ale není úplně levná, takže teď je to o stovkách kusů ročně, které se budeme snažit uplatnit. Nabízíme i nějaké předvýrobní kusy, které se liší v detailech," doplnil Špaček.
Konkurence elektrokol, na která není potřeba mít řidičské oprávnění, se Špaček nebojí. "Za mě je to spíš alternativa, myslím si, že to bude spíš pro jiné lidi než pro ty, kteří si kupují elektrokola. Ale částečně si myslím, že i lidé, kteří si elektrokolo z nějakého důvodu koupili, tak by mohli skončit u nás, protože to bude příznivější. Tam to šlapání odpadne, nebo si může šlapat, když chce, ta možnost tam je, ale není to nutnost jako na elektrokole," dodal.
Stroj má jednoduchou konstrukci a je díky kovové kostře značně robustní. "S baterií váží 97 kilogramů a uveze 176 kilogramů. Na malou motorku je to poměrně unikátní nosnost. Rychlost máme omezenou tím, že spadáme do kategorie malých motocyklů, na 45 kilometrů v hodině, nicméně by uměl jet i osmdesátkou, kdyby se správně naladil. Ale ten stroj vznikl jako pohodový dopravní prostředek, není to závodní stroj, to by vypadal jinak," doplnil parametry stroje za tým start-upu David Kasl.
Odborníci z liberecké univerzity pomáhali zejména s výběrem elektropohonu a řešením elektrovýzbroje. "Od baterie až k trakčnímu pohonu, ladili jsme i světla, blinkry a displej. V našich laboratořích jsme měřili elektromagnetickou kompatibilitu nebo nastavovali jednotlivé parametry na řídicí jednotce," řekl Lukáš Krčmář z liberecké fakulty mechatroniky a mezioborových studí.
Baterie s kapacitou 45 ampérhodin (Ah) je zavěšená pod rámem a nabíjet ji lze z běžné domácí zásuvky. Na jedno nabití ujede moped podle podmínek a stylu jízdy i 80 kilometrů. Elektromotor je v zadním kole.
Moped je zhruba z 80 procent českým výrobkem. Kostru a další kovové díly vyrábí Tvarmetal ve Vysokém Mýtě. "Rozbíháme výrobu, máme zakázky, ale ve vývoji chceme pokračovat dál. Máme vymyšlené nápady typu sajdkára, tříkolka, uvažujeme do budoucna o nějaké odlehčenější verzi, ve hře je i spalovací motor, i když ho neustále odsouváme kvůli euronormám," dodal Jindřich Melichar, který stál u zrodu českého elektrického mopedu.
čtk