Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Novoplast už osm let vyrábí v Liberci ikonickou plastovou Tatru 148, zájem o ni neklesá

18. 04. 2024 | 16:00

Už osm let vyrábí rodinná firma Novoplast v Liberci plastovou Tatru 148, která je zmenšeninou ikonického nákladního automobilu vyráběného v 70. a 80. letech minulého století Tatrou Kopřivnice. Novoplast ji vyrábí pro společnost Dino Toys Mnichovo Hradiště. První dva roky auto vyráběli v Polsku, od roku 2016 se výroba přesunula do Liberce. Zájem o retrohračku neklesá, prodalo se jich už přes půl milionu, řekla dnes novinářům jednatelka Dino Toys Kristýna Miškovská.

tatraNovoplast 3
Plastová Tatra 148, foto: Artur Irma

Plastovou Tatru původně vyráběl Chemoplast Brno Maloměřice, v 80. letech ji převzal podnik PF Chuchelná, počátkem 90. let ale výrobu zastavil, drahé formy skončily ve sběru. Když Dino Toys hledal o co rozšířit své portfolio výrobků, padlo rozhodnutí právě na Tatru 148. Zájem o auto předčil očekávání. Na začátku firma plánovala, že se jich ročně prodá kolem 10.000, už v prvním roce se jich ale prodalo přes 42.000 a v dalším roce více než 66.000. "Dnes vyrábí Novoplast ročně 50.000 velkých aut a 35.000 těch menších," řekl na dotaz ČTK majitel Novoplastu Jiří Vošoust.

Auto se vyrábí v několika barevných verzích, nejvíc na odbyt jde tradiční oranžová, pětina aut je červenomodrých, vyrábějí se také ve vojenské zelené nebo růžovofialové, kromě klasické sklápěčky jsou v nabídce i další varianty jako bagr, míchačka nebo hasičské auto. "Tatra 148 se skládá z 22 dílů a s výjimkou os, na nichž jsou kola, se všechny díly vyrábějí v Novoplastu. Jsme za posledních několik let jediný automotive, kde kvůli nedostatku dílů nezastavili výrobu," poznamenal s nadsázkou majitel.

Plastová Tatra 148, foto: Artur IrmaNa výrobu jednoho 72 centimetrů dlouhého auta spotřebuje firma 2,6 kilogramu plastu. Proti původně vyráběným modelům prošlo několika inovacemi, v kabině například není volat, i díky tomu je tak auto bezpečné pro děti od jednoho roku, protože nemá nebezpečné malé části. "Velké auto má garantovanou nosnost 100 kilogramů, uveze ale víc," dodal Vošoust. Každé tři roky prochází auto testováním ve zkušebním ústavu v Českých Budějovicích.

Plastová Tatra 148, foto: Artur IrmaNovoplast začínal před 33 lety se třemi lisy v garáži, firmu krátce po revoluci založili otec a dědeček současného majitele. Oba byli z oboru, původně pracovali v libereckém Plastimatu (dnes Magna). Z malé firmy vyrostl postupně podnik, který dnes zaměstnává 60 lidí a ročně uskuteční zakázky zhruba za 200 milionů korun. Nákladní auta pro Dino Toys dnes podle Vošousta tvoří zhruba 15 procent výroby.

Firma se jinak specializuje na výrobky pro potravinářský průmysl, jako jsou obaly na kečup, hořčici, majonézu, lahve a uzávěry, plastová vědra nebo stohovatelné přepravky pro pekaře a zpracovatele masa. Vyrábět tak musí ze zdravotně nezávadných materiálů, ročně spotřebuje zhruba 2500 tun granulátu a vyrobí 90 milionů plastových výrobků. "Materiál, který nám na začátku podnikání stačil na měsíc, dnes zpracujeme za 11 hodin," dodal Vošoust.

čtk