Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Podle studie bude tramvajová trať na největší liberecké sídliště přes ulici Dr. Milady Horákové stát 1,7 miliardy

07. 04. 2022 | 13:47

Vybudování tramvajové tratě z centra Liberce na největší sídliště ve městě přes ulici Dr. Milady Horákové si podle studie proveditelnosti vyžádá zhruba 1,7 miliardy korun, Z toho bude potřeba přes 200 milionů korun na výkupy pozemků a zbourání více než 60 objektů. Náměstek primátora Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj - SLK) novinářům řekl, že je nyní na zastupitelích města, aby rozhodli o dalším osudu tohoto projektu. Zabývat by se tím měli na konci dubna.

Tramvaj Linky bezpeci
Archivní foto

"Výstupem by pak mělo být jasné vyjádření města Liberce, jak či zda vůbec má Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou pokračovat v projektových přípravách a majetkoprávních operacích," uvedl náměstek.

Na největší liberecké sídliště Dobiášova v Rochlici, kde žije zhruba 15.000 lidí, jezdí pouze autobusy. Náporu cestujících to ale v některých časech nestačí, i když ve špičkách jezdí spoje po pěti minutách. Kratší interval by podle Šolce s ohledem na dopravní zatížení této lokality neměl smysl. "Více autobusů už tam nasadit nemůžeme," řekl náměstek.

Vybudováním tramvajové trati do této části stotisícového města se radnice zabývá už od roku 2002. Z navržených variant byla původně preferovaná trasa od zastávky U Lomu přes sídliště Broumovská. Minulé vedení města ale za vhodnější vybralo takzvanou spodní variantu, jejíž trasa vede přes ulice Dr. Milady Horákové a Na Žižkově k sídlišti. Podle zpracovatelů studie proveditelnosti se ale městu vyplatí jen v případě, pokud bude realizovat i druhou etapu, tedy následné prodloužení trati na sídliště Vesec a Doubí. Náklady za druhou etapu odhadli na 740 milionů korun. V takovém případě by tramvaje za den přepravily asi 15.000 cestujících, při realizaci jen první etapy na sídliště Dobiášova zhruba 8000.

Autoři studie městu také doporučili, aby co nejdříve zahájili jednání s majiteli pozemků, přes jejichž území by měla tramvajová trať vést. Ustoupit by jí mělo 14 objektů v ulici Dr. Milady Horákové včetně rodinných a bytových domů, čerpací stanice, prodejny autoservisu i sběrného místa kovového odpadu. Po dvou stavbách je pak v ulicích U Močálu a Červeného, šest v ulici Na Žižkově a 36 garáží, jeden objekt k bydlení a stavba technického vybavení v ulici Dobiášova.

Primátor města Jaroslav Zámečník (SLK) novinářům řekl, že zastupitelský klub starostů bude kvůli tomu chtít znovu prověřit variantu trasy přes Broumovskou. "Teď se ukázaly výkupy pozemků a nemovitostí poměrně velkou nákladnou položkou, takže budeme navrhovat zastupitelstvu, aby nás nechalo prověřit i trasu přes Broumovskou a znovu v nákladech obě trasy zvážit," dodal. Na plánované trase přes Broumovskou podle něj nejsou žádné domy, které by bylo nutné vykupovat a následně zbourat.

čtk