Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

První a poslední kabina lanovky na Ještěd jsou hlavní exponáty nové výstavy v Technickém muzeu v Liberci

30. 04. 2024 | 14:20

Dvě lanovkové kabiny jsou hlavními exponáty výstavy v Technickém muzeu v Liberci zaměřené na lanovou dráhu na Ještědu. Jedna je z roku 1933, kdy lanovka zahájila provoz. Druhá z roku 1975 byla náhradní kabinou až do tragické nehody v roce 2021, která ukončila její provoz. Kdo na výstavě vstoupí do novější kabiny, uvidí panorama Liberce. Naskytne se mu tak stejný pohled, jaký měli cestující, když sjížděli kabinou lanovky z vrcholu Ještědu. ČTK to dnes řekl za muzeum Jiří Konvalinka.

technickemuzeum1
Technické muzeum v Liberci, foto: Artur Irma

"Vybrali jsme takový poměrně zajímavý pohled za zimního svítání, takže je to pohled, který asi Liberečané vidět nemohli, protože při svítání kabiny ještě nejezdily," řekl Konvalinka.

Zajímavý je podle něj pro návštěvníky i pohled na obě kabiny stojící vedle sebe, kdy starší je opticky výrazně menší. Kapacitně ale byly srovnatelné, do starší se vešlo 30 cestujících a do novější 35. "Takže rozdíl v počtu osob není tak velký. Je to asi způsobeno tím, že v nové kabině byla ohrádka pro průvodčího, která ve staré kabině nejspíš nebyla. Ta zabírala poměrně dost místa," uvedl Konvalinka.

Na výstavě je ale jen torzo staré kabiny. "Má pohnutou historii. Když přestala jezdit na lanovce někdy v 50. letech, tak byla asi prodána nějakému soukromníkovi. Sloužila jako pojízdná dílna, jako nějaké občerstvení a skončila na zahradě jako včelín," řekl Konvalinka. Kabinu její poslední majitel daroval Severočeskému muzeu v Liberci, které ji pro výstavu v Technickém muzeu dočasně zapůjčilo. "Severočeské muzeum má záměr kabinu z poloviny opravit do původního stavu a z poloviny nechat v tom nouzovém stavu, aby demonstrovala historii konkrétního objektu," dodal Konvalinka.

Na výstavě nechybí ani řada menších artefaktů spojených s lanovkou, například část nosného či tažného lana nebo signalizační panel z kabiny. "Kromě toho je tady dost informačních tabulí, které obsahují nejen historická data o lanovce na Ještěd, ale i obecně o lanových drahách. To připravil Ivan Rous ze Severočeského muzea," uvedl Konvalinka.

Technické muzeum v Liberci, foto: Artur IrmaPodle údajů na panelech ještědská lanovka začala jezdit v roce 1933 a zpočátku se potýkala s technickými problémy. Jen do konce roku 1933 měla 60 závad a zřejmě ještě další tři roky trvalo, než se podařilo její provoz stabilizovat. Vystřídaly se na ní tři generace kabin. Z druhé, jež jezdily v letech 1955 až 1971, se zřejmě nedochovala žádná. Druhá generace vozů se na lanovce objevila nejspíš po havárii, kdy kabina z první generace narazila při inspekční cestě do stanice.

Provoz lanovky na Ještěd ukončila jiná nehoda. V říjnu 2021 spadla po přetržení tažného lana jedna z kabin a zemřel průvodčí. Ani taková nehoda nebyla pro ještědskou lanovku první. Tažné lano se přetrhlo už v roce 1944. Tehdy ale měla lanovka jiný systém jištění s dvěma tažnými lany a nehoda neměla tragické následky.

O obnovení provozu lanovky usiluje město Liberce, stane se tak ale zřejmě nejdřív v roce 2029. Lanovka navíc bude mít asi jinou podobu. Její trasa bude prodloužená ke konečné tramvaje a kyvadlový systém nahradí jedna velkokapacitní kabina zavěšená na dvou lanech.

čtk