Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

První dálkovou jízdu autem barona Theodora Liebiega ml. připomíná v Liberci výstava v místě, kde začala

19.07.2024 | 16:37

Před 130 lety se na první dálkovou jízdu ve světě vydal z Liberce baron Theodor Liebieg mladší. Jeho výpravu připomíná nyní výstava v garáži Paláce Liebieg, odkud na ni 16. července 1894 vyjel ve voze Victoria Benz se svým přítelem a lékařem Franzem Stranskym.

baronJede
můžete navštívit výstavu POZOR, BARON JEDE! Ta je pro Vás připravena v historických garážích PALÁC Liebieg. Foto: FB PALÁC Liebieg

Více než 900 kilometrů do německého Gondorfu tehdy zvládli za šest dnů, řekl dnes ČTK ředitel městské příspěvkové organizace Kontakt Michael Dufek, která palác v centru Liberce provozuje.

"To baronovi nestačilo, odskočil si ještě potom dalších 300 kilometrů do Francie za svými přáteli a pak se vracel tím automobilem zpátky. Takže on vlastně ujel téměř 2500 kilometrů," dodal.

Liebieg patřil mezi průkopníky automobilismu v tehdejším Rakousku-Uhersku. Vůz Victoria Benz kočárového typu s výkonem čtyř koňských sil mu do Liberce doputoval na konci roku 1893. Nejprve ho baron testoval v kopcovitém terénu centra Liberce a poté s ním úspěšně zdolával i okolní horský terén. Tomu, že by auto zvládlo i dálkovou cestu, nevěřil tehdy ani jeho výrobce, což byl Karl Benz z Mannheimu. "Takže byl (Benz) velmi překvapen, když tam (do Mannheimu) baron se svým přítelem, doktorem Stranskym dorazili a okamžitě provedli prohlídku celého vozu. Opravili všechny neduhy, protože ten automobil dostal cestou samozřejmě zabrat a následně pokračoval dál," řekl Dufek.

Asi největším problémem na cestě bylo poškození chladiče, jehož oprava si vyžádala zhruba den. Baron tedy přes 900 kilometrů zvládl s průměrnou rychlostí 13,5 kilometru v hodině a podle dostupných údajů cestou auto spotřebovalo 140 kilogramů benzinu a 15 hektolitrů vody. "Je potřeba si uvědomit, že v té době neexistovaly asfaltové silnice. V lepším případě to byly dlážděné silnice, takže samá kostka, a v horším případě to byly polní a lesní cesty," dodal Dufek.

Baronův vůz je na výstavě ve formě velkoformátové fotografie. "Originál je ve sbírkách Národního technického muzea v Praze a nepodařilo se nám ho získat na zápůjčku, tak je tam alespoň v této grafické podobě," uvedl ředitel Kontaktu. Za důstojnou náhradu ale považuje jiný vůz, který na výstavě je. "Je o dva roky mladší, z roku 1895. Také motokočár, ovšem značky Daimler," dodal.

Výstava nazvaná Pozor, baron jede! potrvá do 28. října. Na jejím konci by podle Dufka chtěli uspořádat historickou jízdu od paláce k zoo v Lidových sadech.

Pro Liebiega nebyla dálková cesta jediným prvenstvím v počátcích automobilismu. Byl například také prvním, kdo v létě 1902 vyjel až na vrchol Ještědu v Liberci. Tehdy nahoru vedla jen turistická blátivá a kamenitá cesta, baron se nahoru vyvezl se čtyřsedadlovým otevřeným mercedesem.

čtk