Rekonstrukce tunelu a navazujících mostů na průtahu v Liberci prodlouží jejich životnost o 50 let
Rekonstrukce tunelu a navazujících mostů na průtahu I/35 v Liberci prodlouží jejich životnost o dalších 50 let. Průtah je nejzatíženější komunikací nejen v krajském městě, ale i v Libereckém kraji. Denně po něm podle posledního sčítání projede kolem 50.000 vozidel, z toho zhruba 8000 nákladních, řekl dnes novinářům Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem oprav. Práce a s nimi spojená dopravní omezení podle něj potrvají do konce letošního roku.
"Průtah Libercem zažívá po 30 letech největší rekonstrukci od spuštění tohoto dopravního systému do provozu. To znamená jednak tunely, jednak samozřejmě navazující komunikace a mostní konstrukce. Děláme všechno to nejdůležitější najednou, abychom pro Liberec způsobili jenom jednu komplikovanou stavební sezonu," uvedl Rýdl. Rekonstrukce tunelu a navazujících mostů nad Švermovou a Košickou ulicí přijdou podle něj na zhruba čtvrt miliardy korun bez daně z přidané hodnoty.
Tunel dlouhý 260 metrů se skládá ze dvou tubusů, každý se dvěma jízdními pruhy. Dokončen byl v roce 1993, diagnostické průzkumy Kloknerova ústavu ČVUT ale ukázaly, že potřebuje kompletní rekonstrukci. Práce začaly v polovině února v tubusu ve směru na Děčín, na začátku března se rozšířily na most nad Švermovou ulicí za tunelem ve směru na Děčín a o Velikonocích se staveniště rozšíří také na přemostění nad Košickou ulicí před tunelem.
V tunelu stavbaři otryskají veškeré barvy a porušený beton, opraví výztuže a stěny a znovu ho natřou výraznými světlými barvami. Při rekonstrukci tunelu narazili stavbaři na inženýrské sítě, které nebyly zakreslené, zásadní problémy ale na stavbě nejsou. "Narazili jsme na nějaké problémy ve smyslu odhalených konstrukcí, které se sanují, ale nejsou tam nutné zásahy do nosných částí," doplnil stavbyvedoucí ze společnosti Eurovia CZ Jaroslav Hron.
Kvůli stavebním pracím se na části průtahu jezdí obousměrně na polovině vozovky, s rozšířením rekonstrukce na most nad Košickou ulicí se podle ředitele libereckého závodu Eurovia CZ Miroslava Slatinky omezení prodlouží zhruba o 500 metrů a začínat bude už nad Čechovou ulicí. Na průtah tak od neděle 20. dubna nebude možné najet ze Šumavské ulice ani Malou nákladní. Práce na této polovině by měly skončit do 27. července, pak bude doprava převedena na druhou stranu a pracovat se bude na polovině ve směru od Děčína na Prahu.
Podle náměstka libereckého primátora Jiřího Šolce (za ANO) je rekonstrukce na průtahu zásadní komplikací pro dopravu ve stotisícovém městě. "Respektujeme ale, že je to nezbytné," poznamenal. Radnice podle Šolce dělá všechno, co je možné, aby průjezdnost města zajistila. "Aktuálně třeba v ulici Čechova teplárna zakopává své parovody, jejich zhotovitele jsme donutili zrychlit, aby to měli hotové, až se to tady zavře a řidiči to mohli objíždět tamtudy. Hotové by to měli mít nejpozději 18. dubna," dodal náměstek.
Rekonstrukce na průtahu Libercem není jedinou, která cestu na Děčín komplikuje, stavbaři se dnes vrátili také na most na navazující silnici I/13 u Bílého Kostela nad Nisou. Kvůli rekonstrukci je provoz na mostě kyvadlový, přes den ho řídí pracovníci stavební firmy, od 18:00 do 06:00 semafory. Rekonstrukce mostu za 45 milionů korun tam dopravu komplikovala už loni, teď by ale podle ŘSD měly být práce do konce dubna hotové.
čtk