Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Vedení Liberce chce prodloužit lanovku ke konečné tramvaje a mít ji jen s jednou kabinou

17.04.2024 | 17:01

Jedna kabina zavěšená na dvou lanech s prodloužením trasy ke konečné tramvaje v Horním Hanychově - takovou variantu obnovy lanové dráhy na Ještěd preferují liberečtí radní. Rozhodnutí ale bude na zastupitelích, kteří o lanovce budou jednat za týden. Podle primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) při rozhodování v radě zohlednili i výsledky ankety, v níž hlasovalo skoro 1700 lidí.

lanovkajested1
Foto: Artur Irma

"Padesát osm procent odpovědělo ve prospěch kabiny na dvou lanech," řekl novinářům primátor. Jde o variantu přezdívanou tramvaj či autobus, kdy se do jediné kabiny vejde až 100 lidí. Na Ještědu až do tragické nehody v říjnu 2021 vozily cestující kyvadlově dvě kabiny, z nichž každá pobrala až 35 lidí.

Město vybírá ze tří variant pro nynější i prodlouženou trasu, podle primátora při posuzování radní zohlednili i ekonomické hledisko. "Tak zatím jako nejdražší varianta už ze studie proveditelnosti vychází původní s dvěma kabinami, které pendlují navzájem. Jako střední nákladová varianta se jeví jedna kabina na dvou lanech a jako nejlevnější oběžná. Ale máme za to, že oběžná kabina, byť může být ekonomicky zajímavá pro některé investory, tak ale pro město Liberec a pro Ještěd není vhodná," uvedl Zámečník.

Podle studie proveditelnosti by vybudování oběžné lanovky v prodloužené trase se 17 kabinami stálo 330 až 400 milionů, postavení "tramvaje" 360 až 440 milionů a obnova kyvadlové lanovky 410 až 500 milionů. "Plánujeme stavět lanovou dráhu systémem design and build, což je navrhni a postav. Tím bychom přenesli na dodavatele veškeré starosti i s vydáním stavebních povolení," dodal primátor. Při nejoptimističtějším scénáři by podle něj mohla být nová lanovka v provozu od ledna 2029.

Visutá lanovka na Ještěd má v současné trase na délku bezmála 1,2 kilometru, prodloužením ke konečné tramvaje by se prodloužila o dalších 770 metrů. Od tragické nehody, kdy při pádu jedné ze dvou kabin zemřel průvodčí, je mimo provoz. Zatím je sice lanovka ve vlastnictví Českých drah (ČD), s městem se ale již dopravce domluvil i na ceně, za kterou mu ji prodá. S cenou 34,976 milionu korun souhlasili jak městští radní, tak představenstvo ČD. Zastupitelstvo města by tuto majetkoprávní operaci mělo schvalovat buď příští týden, nebo na květnovém zasedání.

čtk