Zastupitelé Liberce vybrali podobu kabiny nové lanovky na Ještěd. Vyhrál model s oblejšími tvary
Zastupitelé Liberce dnes vybrali podobu kabiny nové lanovky na Ještěd. Posuzovali dvě varianty, které se odlišovaly v detailech. Vybrali návrh s oblejšími tvary. Obě varianty byly od designérky Anny Marešové. Navrhla stříbrnou prosvětlenou kabinu s průhledem v podlaze, kterým bude při dojezdu na vrchol Ještědu procházet kužel světla.
Navodí pocit přistávajícího UFO, řekla již dříve Marešová. Nová lanovka nahradí starou, jejíž kabina se zřítila na podzim 2021. V provozu bude nejdřív na začátku roku 2029.
K návrhu podoby kabiny zastupitelé neměli žádné námitky, některým ale vadilo, že není dořešené financování. "Je to prosklená kabina, líbí se mi tvar, o tom diskuse není, ale to financování pro město by mohlo být výrazně levnější. Nechápu, že nenastala diskuse s Českými radiokomunikacemi, Libereckým krajem, firmou TMR či s někým jiným, kdo by mě zájem ji postavit," řekl opoziční zastupitel Petr Židek (ODS).
Primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký) se k jeho námitce nevyjádřil. Uvedl, že dnes se financování neřeší. "Nejednáme o ekonomice, ale designu," řekl. Opoziční zastupitel Jindřich Felcman (LOL) připomněl, že město má s krajem uzavřené memorandum o součinnosti ohledně přípravy výstavby lanovky. "Zatím to ale město táhne samo," dodal Felcman.
Projekt je nyní ve fázi přípravy zakázky na výstavbu nové lanovky formou design and build (vyprojektuj a postav), kterou chce radnice vyhlásit na jaře příštího roku. Podle ekonomické analýzy, kterou si nechalo město zpracovat, si její vybudování vyžádá 360 až 440 milionů korun. Autoři analýzy předpokládají, že v prvních letech po zprovoznění by lanovka měla přepravit půl milionu cestujících ročně. Před tragickou nehodou to bylo ročně čtvrt milionu.
Visutá lanovka na Ještěd s více než devadesátiletou historií je mimo provoz od tragické nehody z října 2021, kdy při pádu jedné ze dvou kabin po přetržení tažného lana zemřel průvodčí. Tehdy lanovka patřila Českým drahám, které se rozhodly ji dál neprovozovat a prodaly ji Liberci za 38,6 milionu korun. Vedení města se rozhodlo, že původní lanovou dráhu nebude obnovovat. Postaví místo ní novou, s jiným systémem a prodloužením trasy ke konečné tramvaje v Horním Hanychově. Místo kyvadlového provozu dvou menších kabin, kdy každá vozila až 35 cestujících, bude jezdit jedna velkokapacitní kabina pro 100 lidí zavěšená na dvou lanech, takzvaná tramvaj.
čtk