Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Železniční trať z Pardubic do Liberce slaví 160 let, nezměnila se. Jen tam už nejezdí parní lokomotivy

01. 05. 2019 | 13:51

Železniční trať z Pardubic do Liberce slaví 160 let, první vlak do Liberce dorazil 1. května 1859. Navzdory stamilionovým investicím do modernizace se trať příliš nezměnila. Stále je jen jednokolejná a chybí jí elektrifikace. Na území Libereckého kraje žádná elektrifikovaná trať není, což bude do budoucna velký problém, protože se už přestávají vyrábět soupravy z naftovými motory. Nikdo moc do budoucna nepočítá, že by trati nebyly elektrifikované, řekl dnes ČTK hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Trať z Pardubic do Liberce měla zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na Vídeň. O její vybudování se velkou měrou zasloužil liberecký průmyslník Johann Liebieg, jehož rozmáhajícímu se textilnímu impériu už doprava formany nestačila. Jiho-severoněmecká spojovací dráha z Liberce do Pardubic je včetně odbočky do Svatoňovic dlouhá přes 196 kilometrů, přesto k její výstavbě stačily pouhé tři roky. Náročné akci předcházely diskuse o vedení trati. Ve hře bylo pět variant. Rozhodla ale armáda, proto trať vede podél hraničních hor a pevností v Josefově a Hradci Králové.

"Na stavbě pracovalo až 17.000 dělníků, stavělo se od Pardubic a dokončované úseky byly dávány postupně do provozu v letech 1857 - 1859," uvedla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. Nejnáročnější částí byl úsek ze Semil do Železného Brodu, kde trať vede skalnatou soutěskou. Když inženýři trať vytyčovali, museli se spouštět z kolmých skal z výšky až 70 metrů. Podobně se na stavbu dostávali i první dělníci. Na úseku museli prorazit čtyři tunely v celkové délce přes 700 metrů. Na několika místech chrání vlaky před kameny ze skal galerie, což je v Česku unikát.

K zajímavostem trati patří i 120 metrů dlouhý a 32 metrů vysoký sychrovský viadukt, podobné stavby jsou vidět například v Alpách. Nejdelší tunel - sychrovský stavěli italští dělníci, kteří měli s hloubením tunelů zkušenosti z rakouského Semmeringu. S délkou 635 metrů byl sychrovský tunel ve své době nejdelší v Česku. Trať postavili ve druhé polovině 19. století jako jednokolejnou a také tak zůstala dodnes. Značně to komplikuje zavádění takzvané taktové dopravy i každou větší rekonstrukci. Trať ale nepatří k hlavním koridorům, proto byla léta opomíjena.

Historii trati připomenou oslavy, které na sobotu 4. května připravily České dráhy na libereckém nádraží.

čtk

Načítám...
Napiš komentář