Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Hasiči se v lednu spolu s dalšími dobrovolníky opět zapojili do trasování

112
26. 01. 2021 | 15:40

Od začátku ledna pomáhají příslušníci Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje (HZS LK) z oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení a oddělení a pracovišť prevence spolu s dalšími dobrovolníky pracovníkům Krajské hygienické stanice Libereckého kraje (KHS LK) v Liberci a v Semilech s tzv. trasováním v projektu „chytré karantény“.

hasiči trasování sm
Foto: HZS LK

Příslušníci HZS LK byli proškoleni v systému EpiGis/TUL, který vyvinula Technická univerzita v Liberci ve spolupráci s KHS LK. Do systému lze zapisovat všechny potřebné informace a KHS LK jej využívá kvůli jeho podrobnosti, přehlednosti a možnosti čerpat potřebné informace i z jarní vlny COVID-19. 

Příslušníci HZS LK při trasování denně komunikují s lidmi z Libereckého kraje, kteří přišli do kontaktu s osobou, u níž byl prokázán SARS-CoV-2, nebo jsou sami na SARS-CoV-2 pozitivní.  Lidem s pozitivním RT-PCR testem na přítomnost viru SARS-CoV-2 oznamují nařízení a podmínky desetidenní izolace. Při telefonickém rozhovoru zjišťují další potřebné informace, především jejich blízké kontakty, které se mohly koronavirem také nakazit. V počítačovém národním systému DAKTELA, který  zahrnuje systém pro vytáčení telefonních čísel a zároveň umožňuje nahrávání hovorů, zpracovávají veškerou potřebnou agendu k tomu, aby mohly tyto osoby co nejrychleji a bez zbytečné administrativy projít PCR testem na vybrané testovací stanici.Foto: HZS LKJde o práci náročnou na komunikaci a čas. Jeden telefonát může s ohledem na časové či technické možnosti volaného kontaktu zabrat i několik desítek minut. Komunikace s nemocnými, vystrašenými a frustrovanými lidmi je náročná také na psychiku telefonistů. Také celodenní telefonování v roušce příliš nepřidá na pracovním komfortu.

Příslušníci HZS LK pomáhali na Krajské hygienické stanici Libereckého kraje v Liberci již v říjnu a listopadu 2020, kdy se starali o plnění údajů o osobách pozitivních na SARS-CoV-2 do počítačových systémů Ministerstva zdravotnictví ČR. Celkem se na pomoci KHS LK podílí 10 příslušníků HZS LK.

HZS LK/Iva Michalíčková