Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Hasiči se v lednu spolu s dalšími dobrovolníky opět zapojili do trasování

112
26.01.2021 | 15:40

Od začátku ledna pomáhají příslušníci Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje (HZS LK) z oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení a oddělení a pracovišť prevence spolu s dalšími dobrovolníky pracovníkům Krajské hygienické stanice Libereckého kraje (KHS LK) v Liberci a v Semilech s tzv. trasováním v projektu „chytré karantény“.

hasiči trasování sm
Foto: HZS LK

Příslušníci HZS LK byli proškoleni v systému EpiGis/TUL, který vyvinula Technická univerzita v Liberci ve spolupráci s KHS LK. Do systému lze zapisovat všechny potřebné informace a KHS LK jej využívá kvůli jeho podrobnosti, přehlednosti a možnosti čerpat potřebné informace i z jarní vlny COVID-19. 

Příslušníci HZS LK při trasování denně komunikují s lidmi z Libereckého kraje, kteří přišli do kontaktu s osobou, u níž byl prokázán SARS-CoV-2, nebo jsou sami na SARS-CoV-2 pozitivní.  Lidem s pozitivním RT-PCR testem na přítomnost viru SARS-CoV-2 oznamují nařízení a podmínky desetidenní izolace. Při telefonickém rozhovoru zjišťují další potřebné informace, především jejich blízké kontakty, které se mohly koronavirem také nakazit. V počítačovém národním systému DAKTELA, který  zahrnuje systém pro vytáčení telefonních čísel a zároveň umožňuje nahrávání hovorů, zpracovávají veškerou potřebnou agendu k tomu, aby mohly tyto osoby co nejrychleji a bez zbytečné administrativy projít PCR testem na vybrané testovací stanici.Foto: HZS LKJde o práci náročnou na komunikaci a čas. Jeden telefonát může s ohledem na časové či technické možnosti volaného kontaktu zabrat i několik desítek minut. Komunikace s nemocnými, vystrašenými a frustrovanými lidmi je náročná také na psychiku telefonistů. Také celodenní telefonování v roušce příliš nepřidá na pracovním komfortu.

Příslušníci HZS LK pomáhali na Krajské hygienické stanici Libereckého kraje v Liberci již v říjnu a listopadu 2020, kdy se starali o plnění údajů o osobách pozitivních na SARS-CoV-2 do počítačových systémů Ministerstva zdravotnictví ČR. Celkem se na pomoci KHS LK podílí 10 příslušníků HZS LK.

HZS LK/Iva Michalíčková