Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Hasiči vyjíždějí k požárům dopravních prostředků pravidelně, radí řidičům, jak se v této situaci zachovat 

112
04.06.2020 | 15:51

K požárům dopravních prostředků vyjíždějí hasiči v Libereckém kraji pravidelně. Jen za letošní rok řešili hasiči již 40 případů, kdy vozidlo vzplálo a ocitlo se v plamenech. V loňském roce to přitom bylo 97 případů za celý rok. Mezi nejčastější příčiny těchto požárů patří technické závady zejména na elektroinstalaci, palivové soustavě a výfukovém potrubí nebo úmyslné zapálení. V situaci, kdy si všimneme, že s vozidlem není něco v pořádku nebo že dokonce začíná celé hořet, existují základní pravidla, jak se v těchto situacích zachovat a postupovat. 

HAsiči auto požár1
Foto: HZS LK

Začne-li se za jízdy kouřit z motorového prostoru vozidla nebo ucítíme-li zápach spáleniny, vozidlo okamžitě zastavíme. Pokud nám to situace umožňuje, nezastavujeme v místech, kde by požár mohl způsobit další škody (v blízkosti jiných vozidel, budov, benzínových čerpacích stanic, plastových kontejnerů a popelnic). Na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla se snažíme zastavit v odstavném pruhu, nebo co neblíže k němu. Po zastavení vozidla vypneme motor a automobil rychle opustíme. Než však z vozidla vystoupíme, pokud to situace dovolí, oblékáme si reflexní vestu. Nezapomeneme z vozu pomoci dětem, starším osobám, případně zvířatům. Zůstaneme v dostatečné vzdálenosti mimo vozovku, pokud možno za svodidly. Z důvodu bezpečnosti necháme u vozidla zařazen rychlostní stupeň. Při zatažené ruční brzdě může dojít k jejímu přehoření a samovolnému rozjetí vozidla z kopce. Poté ihned zavoláme hasiče na čísle 150 nebo 112.Foto: HZS LKV případě, že se rozhodneme požár hasit hasicím přístrojem z výbavy vozidla, je třeba postupovat velmi opatrně. K hořícímu vozidlu přistupujeme ze směru po větru. Hasicím přístrojem je třeba hasit pouze přes mezeru mírně otevřené kapoty i z důvodu větší účinnosti hasebního prášku. Při otevření kapoty motorového prostoru by došlo k rychlému přístupu vzduchu, který by podpořil hoření. Hasicí přístroj můžeme použít pouze na začínající požár. Pozor na popáleniny od rozpálené kapoty. Pokud už z vozu šlehají plameny a nenacházejí se v něm žádné osoby, tak se k vozu nepřibližujeme. Mohlo by dojít ke zranění. Hašení většího požáru přenecháme hasičům, kteří jsou vybaveni vhodnou technikou a především ochrannými pomůckami. Nejvhodnější hasicí přístroj pro osobní vozidla je práškový, který můžeme zakoupit ve většině prodejen s autodíly a autodoplňky.

HZS LK/Lucie Hložková