Loni vyjížděli policisté ke 123 nehodám s účastí cyklistů. Přilba sice není pro všechny povinná, pro každého je ale užitečná
Ačkoli česká legislativa nařizuje cyklistickou helmu pro cyklisty mladší 18 let, rozhodně to neznamená, že ji dospělí cyklisté nepotřebují. Cyklistická přilba by rozhodně cyklistům neměla v jejich výbavě chybět. Je to doplněk, který umí ochránit zdraví a zachránit i to nejcennější, a to život.
Své o tom ví 48letá cyklistka, která se v neděli 12. dubna 2020 vydala na projížďku na kole po Hrádecku. Krátce před osmou hodinou večer však v obci Václavice havarovala. Žena jela na horském jízdním kole po místní komunikaci v obci Václavice směrem k pískovně. Během jízdy však ztratila rovnováhu a spadla na silnici, přičemž si způsobila poranění na čele. Vozidlo Zdravotnické záchranné služby ji převezlo na ošetření do liberecké nemocnice. Kdyby žena měla tento vhodný doplněk, tedy cyklistickou přilbu, mohla si nejspíš ušetřit cestu do nemocnice.
Důležité je nejen použít ochrannou přilbu schváleného typu, ale zároveň ji mít i správně nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
Aby přilba splňovala všechny bezpečnostní požadavky a kritéria, musí především na hlavě dokonale sedět.
Důležitá jsou tato kritéria:
Správná velikost - přilba by měla na hlavě dobře sedět, neměla by nikde tlačit ani být volná.
Bezpečnost - měla by mít přislušné certifikáty bezpečnosti.
Odvětrání - důležité jsou dobře umístěné větrací otvory pro ideální cirkulaci vzduchu.
Hmotnost - i tento aspekt je důležitý, těžká přilba může být po delší době na hlavě velmi nepříjemná.
Každopádně pokud cyklista má při pádu na hlavě cyklistickou přilbu, ve většině případů to odnese naštěstí jen přilba. V opačném případě můžou být následky pádu fatální. Proto i když není pro dospělé tento doplněk povinný, přesto by jim při vyjížďkách na kole neměl chybět.
"Je ovšem třeba mít na paměti, že cyklistické přilby sice významně zmírňují závažnost zranění utrpěných při nehodě či pádu z kola, ale nejsou prevencí vzniku nehod jako takových. Cyklisté jsou právem považováni za nadprůměrně zranitelné, tomu by měli přizpůsobit i své chování na silnicích" varuje Roman Budský, dopravní expert z platformy Vize 0.
V loňském roce vyjížděli policisté v Libereckém kraji celkem ke 123 dopravním nehodám s účastí cyklistů. V jednom případě si nehoda vyžádala lidský život, ve 4 případech šlo o těžká zranění a ve 111 případech byli cyklisté zraněni lehce.
14. 4. 2020
kpt. Bc. Vladimíra Šrýtrová