Nadupané náklaďáky, extrémní terén, adrenalin, takový byl 21. ročník Truck Trialu nedaleko Stráže pod Ralskem
Definice praví, že "trial je technicky zaměřená sportovní disciplína na speciálních kolech, při které jezdci zdolávají různé umělé i přírodní překážky, aniž by se jakoukoli části svého těla dotkli země." Když jsou těmi speciálními "koly" mnohatunové závodní tahače (a další až osmikolová monstra) a překážkami se rozumí abnormálně těžký terén obsahující bahenní vany a prudké srázy, je jasné, že pro aktéry půjde o značně adrenalinový sport, při kterém si diváci užijí pořádnou porci zábavy.
Místo za dotyk země závodníkem, jak to platí v cyklotrialu, se zde udělují trestné body za sražení speciálních, velmi zlomyslně umístěných branek. Trať si posádka může určit celkem podle svého, ale branky musí projet tak, aby bílá značka byla na straně řidiče.Krásně to je popsané na stránkách www.trucktrial.cz: "Není to o tom pouze zdolat prudký svah, je to o tom se v tomto terénu orientovat a projet stanovenou sekci a umístěné branky i za cenu, že nevíte, zda zákony o zemské přitažlivosti budou platit, nebo je posunete o něco dál. Pokud to nevyjde, poperete se s těmito zákony příště znovu. Otázku, zda se v sekci, kde je plno bahna i vody, „utopíte“, nebo úspěšně projedete, si většinou závodníci pokládají až po závodě. Pro toho, kdo projede, je to otázka zcela jasná, pro toho, kdo neprojede, je to výzva, jak takové náročné úseky pokořit příště. Protože hranice, o které si člověk myslí, že je nepřekonatelná, je ve skutečnosti mnohem, mnohem dál." Závod, který se konal o víkendu 22. až 23. června na krosové trati Luhov nedaleko od Stráže pod Ralskem (MAPA), byl v seriálu Mistrovství ČR v trucktrialu v pořadí čtvrtý. Po divoké sobotě bylo nedělní ráno klidné, ale spíš šlo o pověstný klid před bouří. Za chvíli nezakokrhají kohouti, ale rozeřvou se motory.Mám štěstí, jedna z prvních posádek, kterou potkávám, si vede dobře, navigátorka Kateřina sebevědomě tvrdí, že si jedou pro medaili, a nemluví do větru, v sobotu skončili ve své kategorii druzí. Během dopoledne pak zjišťuji, že má představa o truck trialu jako o ryze chlapské zábavě byla mylná, ačkoliv mužské posádky převažují, navigátorka Kateřina není žádnou výjimkou a jen díky technické závadě na vozidle jsem byl ochuzený o výkon ryze ženské posádky.
Je devět hodin ráno, první příznivci truck trialu již sedí na svých oblíbených místech a dole probíhá předstartovní příprava.Ředitel závodu Ladislav Deker (muž s červenými deskami) přichází, nedělní část Truck Trialu začíná. Letos startuje 35 posádek v pěti kategoriích. Co chlapy nejvíc baví? Odpověď je jasná: "Nikdy nejde nic vytipovat, každý závod je úplně jiný, vždycky je na co koukat, nad čím se zamyslet."
Do atmosféry toho, co se začalo dít vzápětí, nejsnáze proniknete, když si pustíte následující video.
Karel Fiala, moderátor akce, tiskový mluvčí a spolupořadatel, je u tohoto závodu asi třináct let. Historii trucktrialového "cirkusu" mi přibližuje takto: "Nejezdí se na okruzích, ale většinou v bývalých vojenských prostorech, pískovnách a tak dále. Seriál má během sezóny, která trvá od dubna do října, šest závodů. Začíná se v Milovicích a nám ve Stráži patří většinou červen. Finále bude v říjnu v Jihlavě." (Termíny a okruhy naleznete ZDE.) Truck trialisté hledají aktivně i nové prostory, kde se ještě nezávodilo.
Český truck trial vznikl velmi prozaickým způsobem, Karel Fiala pokračuje: "Pár nadšenců, kteří dnes snad již ani nejezdí, to vidělo v televizi a rozhodlo se tyto závody uspořádat i u nás. Postavili auta a začali jezdit. Pak to dostalo rámec Mistrovství ČR a začaly se přidávat další posádky. Zajímavé je, že u nás soutěží i Poláci, protože oni tyto závody nemají. Na druhou stranu některé naše posádky jezdí i v Evropě a máme i několikanásobné vítěze."Na vítěze si dokáže tipnout málokdo, spolupořadatel Fiala vysvětluje: "To se prostě nedá odhadnout, může být dokonale připravené auto i řidič a přijde jeden skluz, neprojetí branky a všechno je rázem jinak. Výjimkou není ani převržení auta, ten prostor se prostě tak chová." A opravdu, někdy hrozivě vypadající situace končí vítězným řevem stroje a potleskem diváků... ...a jindy to končí i tak, jak je zaznamenáno na následujících fotkách.
A kdy je závodění zajímavější, když je sucho nebo když prší? To je přece jasné, rozbahněný terén je pro závodníky určitě větší adrenalin než prašný povrch, ale déšť odrazuje diváky.
V sobotu se na závody přišlo podívat kolem dvanácti set lidí, v neděli byla návštěvnost podobná. Zaujal vás tento sport? Na usednutí za volant silného trucku a projíždění záludných branek není nikdy pozdě. Začít co nejdříve má pochopitelně své výhody.
A hlavně, o tento chlapský sport mají čím dál tím větší zájem i mladé dámy.Text, foto a video: Mad