Vše, co je dobré vědět o elektrokolech: Mezi pedelcem a S-pedelcem je rozdíl a jaká pravidla platí pro zahraničí
Český cyklistický trh se v posledních letech výrazně proměnil. Dříve raritní a později spíše okrajový segment elektrokol se nyní těší mezi Čechy velké oblibě a tvoří přibližně 35 % z celkových prodejů jízdních kol. Průzkum Generali České pojišťovny, podle kterého v následujících letech zvažuje pořízení elektrokola 15 % Čechů, ukázal, že tento podíl by se mohl dále zvyšovat.
Největší boom nastal během pandemie covidu-19. V roce 2022 si lidé pořídili rekordních 130 tisíc elektrokol, což je výrazný skok oproti roku 2018, kdy se prodeje pohybovaly kolem 50 tisíc kusů.
Počty prodaných elektrokol v ČR:
2023 110 000 ks
2022 130 000 ks
2021 123 000 ks
2020 120 000 ks
2019 80 000 ks
2018 50 000 ks
Zdroj: Bike Europe, ekolo.cz
Elektrokola a jejich modely nejsou obecně levnou záležitostí, jejich průměrná cena se ale rok od roku mění. Například v roce 2021 je obchodníci nabízeli za zhruba 45–65 000 Kč. Rok poté zlevnili na 35–55 000 Kč. V roce 2023 i vlivem zdražení řady součástek za ně lidé v průměru zaplatili 76 800 Kč. V minulém roce poprvé od pandemie trh s elektrokoly stejně jako celý cyklotrh zaznamenal pokles, a proto jsme byli svědky nevyprodaných zásob a slev.
Zdroj: ekolo.cz
Typy elektrokol
Elektrokola je možné rozdělit na slabší (pedelec) a silnější (S-pedelec) modely. Pedelec je zkratka anglického termínu „pedal electric cycle“, tedy kolo s pedálem poháněným elektrickou energií. V případě označení S-pedelec jde navíc o přídomek „speed“, tedy rychlost.
Co musí splňovat slabší e-kolo? (pedelec)
Maximální rychlost: asistovaná jízda na elektrokole je omezena na 25 km/h
Výkon motoru: elektrokolo je vybaveno motorem s maximálním výkonem 250 W
Pedal-assist: motor se aktivuje pouze při šlapání a automaticky se vypne při dosažení rychlosti 25 km/h nebo při zastavení šlapání
Mírnější pravidla: cyklistovi při řízení stačí jen helma
Co musí splňovat silnější e-kolo? (S-pedelec)
Maximální rychlost: S-pedelec má maximální asistovanou rychlost do 45 km/h
Výkon motoru: výkon může přesáhnout 250 W
Přísnější pravidla: elektrokolo mohou řídit pouze lidé starší šestnácti let a je nutné vlastnit řidičský průkaz kategorie AM.
Elektrokolo a pojištění: není povinné, ale vyplatí se
V Česku není nutné sjednávat si povinné ručení na slabší e-kolo. Existují však různé druhy pojištění, které kryjí řadu rizik spojených s vlastnictvím kol i jízdou na nich. Elektrokolo je často součástí pojištění movitých věcí, které ho chrání před odcizením, poškozením nebo ztrátou. Může být také zahrnuto do pojištění rekreačních objektů, jako jsou chaty a chalupy, nebo do pojištění domácnosti, kde je považováno za součást vybavení. Pojištění odpovědnosti pak kryje škody, které cyklista způsobí druhým. Někdy je elektrokolo automaticky zahrnuto do pojistného krytí, jindy je nutné sjednat připojištění zvlášť.
K rostoucímu zájmu o e-kola se ale váže i nárůst zranění, která si cyklisté při jejich používání způsobují nebo která způsobí jiným. „Je to dáno zejména tím, že e-kola jsou proti těm běžným těžká a dosahují rychlostí, na které především starší cyklisté nejsou zvyklí. Navíc tato kola jim umožňují se pohybovat v terénech, kam by se bez podpory elektrického motoru nedostali. Úrazy jsou pak nejčastěji následkem nezvládnutého manévru. Typicky během prvních týdnů, kdy se cyklisté se svým kolem seznamují,“ vysvětluje tiskový mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek.
Typické úrazy
Pokud jde o karamboly cyklistů, nejčastěji dochází ke zlomeninám končetin, prstů či klíční kosti. Výjimkou ale nejsou ani tržné rány nebo vyražené zuby. Ke kolizím dochází nejen v náročném terénu, ale také ve městech a na frekventovaných cyklostezkách, kde se cyklisté často střetávají s dalšími sportovci, například s inline bruslaři. Zranění bruslařů při kontaktu s cyklistou obvykle končí odřeninami, pohmožděninami nebo zlomeninami.
„Škody na zdraví se v těchto případech často pohybují v řádech desítek tisíc korun. Pro pojišťovny bývá řešení takových událostí méně komplikované, zejména pokud jsou k dispozici svědecké výpovědi a další důkazní materiály. Právě ty mohou výrazně urychlit a usnadnit likvidaci pojistné události. Ideální je doložit fotografie, videozáznamy, svědectví přímých účastníků nebo policejní protokol,“ dodává Jan Marek.
Při řešení úrazů z úrazového pojištění se pojišťovna řídí všeobecnými pojistnými podmínkami. Pokud cyklista poruší zákonnou povinnost, například nenosí přilbu tam, kde je to předepsané, může dojít ke krácení pojistného plnění až o 50 %.
„Používání helmy vnímáme nejen jako zákonnou povinnost, ale i jako klíčový prvek, který ovlivňuje rozsah následků nehody a výši pojistného plnění,“ popisuje Jan Marek.
Každou pojistnou událost pojišťovna posuzuje individuálně s ohledem na okolnosti nehody a rozsah zranění. U lehčích úrazů bez trvalých následků se pojistné plnění pohybuje v řádech tisíců korun, u vážných zranění s trvalými následky jde o částky v desítkách až stovkách tisíc korun.
E-kola a možnosti pojištění
Pojištění movitých věcí: vztahuje se na odcizení, poškození nebo ztrátu e-kola
Pojištění rekreačních objektů: zahrnuje krytí chaty, chalupy a jejich vybavení (včetně e-kola)
Pojištění domácnosti: pokrývá běžné vybavení domácnosti (včetně e-kola)
Pojištění odpovědnosti: kryje škody způsobené cyklistou
Pojištění sportovního vybavení (Aktiv): vztahuje se na případy odcizení, poškození, zničení nebo ztráty e-kola jakoukoliv nahodilou událostí, a to např. i venku na výletě
Úrazové/životní pojištění: pro případy (trvalých) následků zranění při jízdě na e-kole
Zdroj: Generali Česká pojišťovna
Tuning elektrokol a jeho nástrahy
Pro řadu lidí jsou e-kola s omezovačem rychlosti na 25 km/h příliš pomalá. Z toho důvodu se je někteří pokoušejí podomácku upravit. Tato úprava, známá jako čipování, zahrnuje instalaci zařízení nebo softwaru, který omezení rychlosti odstraňuje nebo posouvá na vyšší hodnotu, například až na 45 km/h.
Proč lidé uvažují o tuningu
Zdroj: časopis Silniční obzor
S neodbornými úpravami nesouhlasí výrobci, ani prodejci. Podle nich se zvyšuje riziko, že během jízdy dojde k technické závadě. Manipulace s konstrukcí elektrokola může navíc vést k poškození jak pohonného systému, tak i samotného kola. Na podomácku upravené e-kolo se následně nemusí vztahovat záruční doba a pojišťovna může zamítnout jakýkoli nárok na pojistné plnění. „Pro cyklistu může mít zvlášť závažné následky, pokud způsobí škodu a ukáže se, že jeho e-kolo bylo upravené v rozporu s návodem nebo bez souhlasu výrobce. V takovém případě by totiž škodu pravděpodobně musel zaplatit z vlastní kapsy,“ upozorňuje Jan Marek. V případě škody na zdraví může jít o statisícové i milionové částky. Srážky cyklistů s jinými účastníky silničního provozu přitom nejsou rozhodně výjimkou.
Jak se vyvarovat požáru
S tím, jak roste obliba elektrokol i dalších dopravních prostředků na bateriový pohon, jako jsou
e-koloběžky a e-motocykly, stoupá i počet jejich požárů. Zatímco v roce 2019 hasiči vyjeli pouze k jednotkám případů, loni už takových požárů řešili téměř stovku.
Hlavní příčinou těchto incidentů bývá vznícení baterie během nabíjení kvůli technické závadě. Naopak při běžné jízdě je riziko minimální. Různě problematické mohou být pro baterie i jakékoliv pády e-kola – nejen při jízdě, ale i při jeho odstavení. Baterie na takový pád či silný otřes nereaguje ihned, ale může trvat i několik dní, než se v ní rozběhne nebezpečný chemický proces. „Požár baterie je velice nebezpečný a postupuje velmi rychle. Během několika sekund může zakouřit místnost toxickými zplodinami. Při sebemenším náznaku, že z baterie unikají nějaké zplodiny hoření, je třeba jednat. V každém případě ihned zavolejte hasiče,“ uvádí mluvčí hasičů Klára Ochmanová.
Přestože moderní elektrokola splňují přísné bezpečnostní normy, nesprávné používání baterie může vést k nebezpečným situacím. Jak tedy minimalizovat riziko požáru?
1. Používejte pouze originální nabíječku dodávanou výrobcem elektrokola.
2. Dodržujte pokyny výrobce ohledně bezpečné manipulace i životnosti baterie.
3. Nabíjejte na vhodném místě a pod dozorem. Baterii nabíjejte na nehořlavém povrchu, například na dlažbě nebo betonové podlaze, a vždy ji mějte pod dohledem. V případě neobvyklého zahřívání nebo zápachu nabíjení ihned přerušte. Nenechávejte e-kolo připojené na nabíječce a bez dozoru déle, než je to nezbytně nutné.
4. Nevystavujte baterii extrémním teplotám. Baterie elektrokol jsou citlivé na vysoké i nízké teploty. V létě je nenechávejte na přímém slunci, v zimě je chraňte před mrazem.
5. Neprovádějte neodborné úpravy. V případě problémů s baterií ji nerozebírejte ani se nesnažte opravit sami. Opravy by měl vždy provádět autorizovaný servis.
Kdy je čas si pořídit novou baterii pro elektrokolo?
Baterie elektrokol se nejčastěji vyrábějí z lithiových článků a jejich životnost se obvykle pohybuje mezi šesti až osmi lety. Řada z nich se teď blíží ke konci své funkčnosti. Jakmile baterie doslouží, je důležité ji odevzdat prodejci nebo výrobci, kteří mají ze zákona povinnost zajistit její ekologickou recyklaci. Ta je však v Česku stále poměrně složitá a finančně nákladná. V praxi se také ukazuje, že se někteří výrobci dosud vyhýbali hrazení recyklačních poplatků. Ministerstvo životního prostředí proto aktuálně připravuje nový zákon, který má celý proces zjednodušit a zpřehlednit.
Pokud se rozhodnete baterii vyměnit, máte dvě možnosti:
⦁ Pořídit si novou baterii, jejíž cena se obvykle pohybuje přibližně mezi 10 000 až 25 000 Kč v závislosti na značce a kapacitě.
⦁ Nechat baterii repasovat, tedy vyměnit opotřebované články za nové. Jde o cenově dostupnější variantu, která stojí zhruba 7 000 až 15 000 Kč. Repasi provádějí specializované firmy, ale není vždy možná u všech typů a značek baterií.
Jak poznat, že baterie dosluhuje?
⦁ Snížený dojezd: e-kolo na stejné trase ujede méně kilometrů než dřív, i když je plně nabité
⦁ Delší nabíjení: baterie se buď nabíjí déle než dříve, nebo indikátor ukazuje, že nedosáhne 100 %, případně se vybíjí rychle po nabití
⦁ Náhlé výpadky výkonu motoru: při větší zátěži (např. do kopce) může motor náhle přestat pomáhat, protože baterie nezvládne dodat potřebný proud
Nesprávná indikace stavu baterie: může se stát, že displej ukazuje plnou baterii, ale po několika kilometrech „spadne“ na nízký stav
Elektrokolo na dovolené – pravidla pro využívání elektrokol u sousedů
Pokud někdo plánuje vyrazit s méně výkonným e-kolem na cestu po Evropě, platí pro něj stejné předpisy jako v Česku. Za klasické jízdní kolo jsou v Unii považována všechna elektrokola, která nepřekračují rychlost 25 km/h a výkon 250 W (pedelec). V některých unijních státech ovšem platí několik výjimek i pro jízdu na slabším e-kole.
Pravidla jsou přísnější v některých sousedních zemích zejména u druhé kategorie elektrokol
S-pedelec. Je proto vhodné se zaměřit na nařízení v konkrétní zemi, jestliže máte v plánu jezdit v zahraničí na silnějším e-kole.
Příklady ze sousedních zemí:
Pravidla pro S-PEDELEC v Rakousku
⦁ nepatří na cyklostezku
⦁ věková hranice je 16 let
⦁ platí povinnost nosit přilbu
⦁ je potřeba řidičský průkaz AM
⦁ je nutné mít uzavřené povinné ručení a registrační značku = na dobu pobytu si proto musíte sjednat tzv. hraniční pojištění (to je možné uzavřít buď přímo na hranicích při vjezdu do země, nebo při návštěvě tamní pojišťovny)
Povinná výbava: Kromě registrační značky musí mít elektrokolo také pevná světla s brzdovým světlem, zpětná zrcátka, pneumatiky ECE-R 75, brzdovou páku s kulovými koncovkami, dvě nezávisle fungující brzdy, zvukové výstražné zařízení, boční a pedálové odrazky a lékárničku.
Pravidla pro PEDELEC v Rakousku
⦁ bez doprovodu dospělého na slabším e-kole mohou jezdit pouze děti starší 12 let
⦁ není nutné mít řidičský průkaz a helmu
⦁ při splnění některých podmínek je možné připojit přívěsný vozík
⦁ tolerance alkoholu je do 0,8 promile
Pravidla pro S-PEDELEC v Německu
⦁ jízda povolená (ve většině případech) jen po silnici
⦁ maximální rychlost motorové podpory může být max. 45 km/h
⦁ věková hranice je 16 let
⦁ je třeba mít přilbu a řidičský průkaz
⦁ je nutné mít registrační značky a povinné ručení
⦁ povinnost sjednat si pojištění odpovědnosti
⦁ tolerance alkoholu je do 0,5 promile
Povinná výbava: Elektrokolo musí mít zpětné zrcátko, pomůcku pro tlačení, osvětlenou SPZ, klakson a dále denní svícení a brzdová světla. Platí také limit při případném požití alkoholu, a to do 0,5 promile.
Pravidla pro PEDELEC v Německu
⦁ věková hranice je 14 let
⦁ pedelec je považován za jízdní kolo i v případě, že poskytuje podporu při rozjezdu do rychlosti 6 km/h.
TZ Generali České pojišťovny s podporou AMI Communications