Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Ještědská lanovka jako téma blížících se komunálních voleb doslova (a bohužel) spadlo z nebe

08. 01. 2022 | 5:00

Hlavně netahejte tu nebohou ještědskou lanovku do politiky, volají od prvního pracovního dne nového roku 2022 místní politici, aby tu trosku do politického bahna svorně ponořili až po střechu. Odhadla jsem, že místní politická scéna našla téma pro blížící se komunální volby, a vývoj událostí mi, při vší skromnosti, dává za pravdu.

lyzetanvaldskyspicak1irma
Lyžařské areály do nového roku vstoupily velkou oblevou, situace se vyylepšila ve čtvrtek. Foto z Tanvaldského Špičáku: Artur Irma

Jezdící lanovka na Ještěd pro kraj i město pod ním priorita je, byť se mnozí politikové, expolitikové i politické stíny zaslouženě dlící v propadlišti dějin tváří, že vůbec ne. Po sociálních sítích trousí, že krajskému městu do lanovky nic není, ať se stará majitel - České dráhy, nebo hotel, který z existence lanovky až do jejího pádu tyl, nebo nájemce skiareálu, jenž ji stejně jen zneužíval ke svým komerčním rejdům. Tak to jo...

Přituhlo, když uprostřed týdne vyšlo najevo, že lanovku lze obnovit, v lepším případě, nejdříve do tří, spíše ale pěti let. Visutá lanová dráha je mimo provoz od konce října, kdy po přetržení tažného lana spadla jedna ze dvou kabin a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčímu se podařilo aktivovat záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, zastavit.

Mimo provoz zůstane lanovka roky, navzdory hbitě deklarované spolupráci ČD, Liberce, Kraje i TMR jako nájemce skiareálu. Podle zástupce Českých drah totiž nelze provést jen základní opravu s výměnou lan, kabin a přidáním bezpečnostních prvků. Českým drahám to potvrdili všichni velcí výrobci lanovek v Evropě, které firma oslovila. Musí se provést kompletní rekonstrukce podle současných norem (se vším, co se dnes ví, je fakt s podivem, že lanovka nespadla dřív) nebo rovnou postavit nová dráha.

Čímž problém velice zreálněl. Situace vyžaduje víc, než tapetovat sociální sítě neodolatelnými příspěvky, které způsobí poprask, ale jen ve vituálním světě. Poprask je už i reálný, neboť najednou každý, kdo zavadí o Liberec, musí na vrchol Ještědu a nemá jak.

Není proto divu, že už sítě hýří nápady, jak situaci řešit. Elegantně a beznákladově, což se ovšem téměř vylučuje. Asi nejreálnější je nápad nasadit na trasu Horní Hanychov - vrchol Ještědu malé elektrické autobusy, které by se na úzkou silničku z Výpřeže vešly i s davy pěších turistů a vyhnuly by se  samy se sebou i s auty, která na kopec dosud mohou (a hojně jezdí, když dovolí počasí a mocně zpoplatněný plac pod vysílačem a o kus níž u Ještědky).

Asi by to ale neměl řešit liberecký dopravní podnik (pokud by vyloženě nechtěl provozovat ziskovou turistickou atrakci a ze zisku sanovat například noční spoje), nýbrž České dráhy, které mají hojnou praxi s výlukami a náhradní autobusovou dopravou. Osobně se mi hodně líbí (spíše jen žertem navrhované) nasazení turistického kolovláčku, netuším ale, jaké stoupání je schopen zdolat. To mi přijde elegantní a přitom by náklady i výnosy šly za provozovatelem. Silnici z Liberce na Výpřež kraj naštěstí opravil už loni...

Musí se pochopitelně jednat o řešení dočasné, jež nemá termínově nic společného s dočasným pobytem jisté armády na našem území, pro nějž ve vžila základní jednotka 1 furt.

Zkrátka: "Tramvaj", jak v naší rodině odjakživa řikáme kabinové lanovce (nejen na Ještěd) někdy na vrchol nad Libercem jezdit zase musí. Dokáži si představit i šňůru "bublin", kdy se do kabin přestupuje rovnou na konečné tramvaje. Nijak mi ten nápad žíly netrhá, protože cokoliv je lepší než (pardon, ale k tomu není synonymum) kecy a jedno velké nic.

České dráhy mají finální stanovisko sdělit do dvou měsíců. Pak si teprve užijeme diskusi v modelu "co člověk, to názor". A také něco předvolebních slibů, protože toto komunální téma (bohužel doslova) spadlo z nebe. Kdo slíbí jezdící bezpečnou lanovku rychle a dobře, má velké plus.

Kdo bude prudit, že žádná lanová dráha není potřeba, protože nahoru vede několik cest pro pěší a pohyb nikomu neuškodí, nemá šanci. Že se tací najdou, to je tutovka. Napřílad v okruhu oné borkyně s nezměrnými politickými ambicemi, jejíž kvalifikací je, že umí na kopec hbitě, zdatně a svižně vynést pivní sud.

Pár měsíců před komunálními volbami se rozpoutá i akademická přestřelka kolem Papírového náměstí. Radnice se chlubí, že už zahájila jeho proměnu a zvolila k tomu formu soutěžního dialogu. Kdyby někdo tápal, co to je, přikládám citaci z tiskové zprávy radnice: "Zástupci města rozhodli zvolit formu soutěžního dialogu, který umožňuje vzájemnou diskusi účastníků, odborné komise a expertů na konkrétní témata. Předmětem soutěžního dialogu je návrh urbanistického a funkčního řešení oblasti tzv. Papírového náměstí, která je v současnosti vnitřní periferií statutárního města Liberec."

 A radnice už najmenovala první lidi do komise, která bude onen soutěžní dialog vést a nadto má záměr "rozkvětu" místního Bronxu v "úžasné" dolní centrum stotisícového města posuzovat.

Po mém soudu (nekamenovat, můžu si snad říci své...) je lokalita za Nisou (dnes výškový dům hrůzy, dříve klenot meziválečné architektury, realizovaný v letech 1936-37, objekt se stejnejmennou kavárnou a byty) typický prostor pro "city", tedy plac pro shluk elegantních výškových budov, klidně s parametry nižších mrakodrapů (!), protože v tomto konkrétním případě hmotu vykompenzují terénní poměry podhorského města. Jinými slovy - příležitost, která se už nikdy nebude opakovat, zvlášť pokud se prostor zastaví roztroušenou nízkou zástavbou, jak o tom léta blouzní odpůrci všeho progresívního.

O jménech do komise jmenovaných  architektů nepolemizuji, na to se necítím a nechci být stejně směšná jako ti, co se vyjadřují i k tomu, co si vygooglí, domyslí a přitom o jedinci nemají ani páru. Jistou obavu ale mám ze "závislé", tedy radniční větve komise. Najmenoval se do ní primátor, úředník a věhlasný opoziční remcálek (mix remcala a kašpárka), který je natolik provařený, že už stihl komisi, aniž by vůbec byla ustavena, vlepit příslovečný polibek smrti.

Když už máme tu městskou architektonickou kancelář, měly by se úvodní pasáže projektu odehrávat výhradně v její režii a v součinnosti s aktuálním politickým vedením města. Odpovědnost nelze delegovat ani rozmělňovat tím, že opoziční zastupitel získá angažmá. Pokud si nynější vedení města myslí, že tím otupí hrany a pohne se z místa, mýlí se. Jen si nasadilo  "veš do kožichu", která bude u všech informací a bude je využívat/používat/zneužívat (vysoce pravděpodobně) v propagandistickém tažení proti všemu, co se ohledně Papíráku vymyslí a nebude souznít s jejím míněním.

Půlku týdne trápila Českolipsko nespolehlivá veřejná autobusová doprava, kdy kvůli nemocnosti šoférů vypadávaly jednotlivé spoje bez náhrady a informace o tom se zveřejňovaly pozdě, náhodně, špatně. Zažertovala jsem ve smyslu, že krajský dopravce s cestujícími hraje novou bojovku Doprav se sám, logicky k nelibosti těch, co ve dne v noci "potili krev", aby spoje zajistili.

Nemyslím, že by můj nepříliš žertovný podotek něčemu pomohl, ale faktem je, že potíže ustaly. Bylo to samozřejmě tak, že ČSAD Liberec s nedostatkem řidičů  vypomohl každý, kdo uměl držet volant, penzisté i konkurence. Zvlášť od konkurence to byl sympatický krok, uvážíme-li, co všechno musela vyslechnout, když si kraj zakládal vlastní dopravní podnik.

Končím dosud nevysvětlenou záhadou: Seznam Zprávy (SZ) napsaly, že Liberec nedostal od Národní sportovní agentury 300milionovou dotaci na rozpadající se bazén kvůli tomu, že tým příslušné dotační náměstkyně potřebné papíry neposlal datovou schránkou, jak bylo předepsáno. Kvůli tomu měl bazén dostat od NSS palec dolů, ovšem může si proceduru ještě zopakovat, protože alokovaná částka na "nadregionální" sportovní infrastrukturu zůstala naštěstí nedočepána.

Radnice se z té nelichotivé situace chtěla nějak, velice nejednoznačně, vyvléci, ale stín pochybnosti o zjevené neschopnosti zůstal. Je to vůbec možné? Raději si milosrdně mysleme, že došlo k informačnímu šumu...

Vždyť SZ dobrovolně přiznaly, že by potřebovaly tlumočníka, aby pochopily, co říká ministr zdravotnictví. Já mu vcelku rozumím a tuším, že spletitá souvětí jsou daní za jeho poctivou snahu všechno dobře vysvětlit, aby to novináři nepopletli. Však on ministr brzy zjistí, že v komunikačních technikách je méně vždycky více. A jak říkáme my, staří novinářští kozáci, cit.: na blbou otázku blbá odpověď. Na tom nic nezměnila ani nová doba.

Už bezmála deset dní píšeme rok 2022. Nechť jsou pro vás všechny dny dvojkového roku příznivé a v pohodě. Řešte, co můžete ovlivnit, to ostatní, jak tvrdím už léta, zase nějak dopadne.

Alena Roubalová