Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Muzeum v České Lípě věnovalo výstavu vagonce, která patří k městu 105 let

08. 05. 2023 | 18:48

Modely vagonů, kabin lanovek, historické fotografie či archivní dokumenty jsou na nové výstavě muzea v České Lípě. Spojené jsou s místní vagonkou, která život v tomto městě ovlivňuje 105 let. Vagonka vznikla v roce 1918 a s výrobou začala v roce 1920, řekl dnes ČTK jeden z kurátorů výstavy Marek Hofman. "A od toho roku to trvá až do současnosti," dodal.

muzeum čl fb 343990821 1030663224575360 68091725627208345 n
Foto - zdroj: Facebook/Vlastivědné muzeum a galerie v České Lípě

Vagonka během své existence několikrát změnila název. Nyní patří pod francouzského výrobce vlaků Alstom a pracuje tam zhruba 1100 lidí, čímž se řadí mezi největší zaměstnavatele v Libereckém kraji. Vagonka ale významně ovlivňovala dění ve městě i v předchozích desetiletích, kdy měla vlastní učiliště, školku nebo se podílela na výstavbě bytů. I o tom se dozvědí návštěvníci výstavy. "Řekli jsme si, aby to byl příběh českolipské vagonky, aby tam bylo skoro všechno. Samozřejmě některé věci tam třeba budou chybět, ale snažili jsme se vypíchnout takové ty nejdůležitější," uvedl kurátor.

Firmu takzvaně na zelené louce pod názvem Severočeská vozovna a strojírna založili necelé dva měsíce před vznikem Československa Josef Miessler, Richard Richter a Petr Boetschen. V nově vybudovaných halách začali nejprve vyrábět nákladní vagony, později i osobní vagony, tramvaje či autobusové karosérie. Odtud jsou i kabinky pro první lanové dráhy v Československu. "Nejdřív vyrobili v roce 1928 dvě kabiny pro lanovku v Jánských Lázních na Černou horu a pak pro Ještěd v Liberci v roce 1933," uvedl Hofman.

Na výstavě se mohou návštěvníci i dozvědět, že ve vagonce byly v roce 1985 vyrobené dva podvozky pro pražskou pozemní dráhu na Petřín, které jezdí dodnes. Za raritní lze podle Hofmana považovat také dodnes funkční vagony, které byly vyrobené v České Lípě na přelomu 40. až 50. let. "To jsou služební vagony DS. Jezdí po celé republice a jsou to nejstarší vagony na našem území. Pak bych třeba ještě jmenoval nejstarší provozuschopnou tramvaj. Je to 6MT číslo 117 z roku 1953," dodal kurátor. Tuto tramvaj podle něj využívá v Liberci spolek Boveraclub při nostalgických jízdách.

Výstava nazvaná "Příběh českolipské vagónky (1918–2023)" bude v ambitu muzea do 29. října. Podle informací na výstavních panelech čeká českolipský závod ve 105. roce od vzniku další mezník: "V nadcházejících měsících bude zahájena výroba vodíkového vozu (konkrétně vagonu se zásobníky vodíku), po dlouhé době se tak bude jednat o část vlaku nezajišťující přepravu osob."

čtk