Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Po rozšířené silnici mezi Novým Borem a Svorem se motoristé projedou koncem června

19. 01. 2024 | 5:49

Po rozšířené silnici I/9 mezi Novým Borem a Svorem na Českolipsku se motoristé projedou koncem června, zcela hotovo by mělo být na podzim. Zatím je tam kvůli stavbě provoz stále omezený. Rušnou silnici rozšiřují stavbaři z původního dvoupruhu na čtyřpruh, práce začaly v srpnu 2022.

borSvorIrma1
Foto Artur Irma

Zatím pokračují podle harmonogramu, řekl na dotaz ČTK Jan Wohlmuth, ředitel liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem.

Rozšíření silnice, která je součástí tahu na Rumburk a dál do Německa, připravovalo ŘSD osm let. Denně tudy projíždějí v obou směrech tisíce automobilů, vysoký podíl má kamionová doprava. Podle odhadů tudy v roce 2035 projede denně až 17.000 aut. Aby komunikace nápor zvládla, bylo podle ŘSD nutné ji rozšířit na čtyři pruhy. Stavba přijde na 635 milionů korun bez DPH, pracuje se za provozu, rychlost je tam proto snížená na 70 kilometrů v hodině.

Stavba vede po jižní hranici CHKO Lužické hory, severozápadně od silnice I/9 leží přírodní rezervace Klíč a podle ekologů je rozšíření komunikace zbytečné. I ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při nedávné návštěvě v České Lípě přiznal pochybnosti. "Nechal jsem si proto předložit argumenty pro tuhle investici, ty byly jednak na straně stávajících intenzit, ale především na straně nehodovosti, která ukazovala, že je k tomu opravdu dobrý důvod tuhle stavbu realizovat," hájil projekt ministr dopravy.

Úsek mezi Svorem a Novým Borem vede lesem a často se tam kvůli střetům se zvěří stávaly dopravní nehody, silnice proto dostane oplocení a počítá se také dvěma mosty přes migrační trasy, které mají zajistit bezpečný pohyb zvěře mimo silnici. "Dnes tam běží zemní práce, plus zakládání na těch dvou mostech," doplnil Wohlmuth. Ze tří čtvrtin už je hotový také kruhový objezd u Svoru. "Na poslední čtvrtině mezi Cvikovem a Svorem jsme nestihli asfaltové vrstvy, protože přišly mrazy a sníh," řekl. Stavbaři podle Wohlmutha okružní křižovatku dokončí na jaře, hned jak to počasí dovolí.

Na rozšířenou silnici by měl v budoucnu navázat obchvat Svoru, který odvede dopravu mimo zástavbu. Zhruba dva kilometry dlouhá přeložka silnice I/9 přijde podle předběžných odhadů bez DPH na 560 milionů korun, práce na její výstavbě by měly začít do dvou let.

čtk