Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

ŘSD připravuje dostavbu obchvatu České Lípy, stavba by měla začít v roce 2023. Pro kraj je nadále prioritou

22.11.2021 | 19:28

Ředitelství silnic a dálnic ČR připravuje dostavbu obchvatu České Lípy, rozdělená je do dvou etap. Práce na první z nich z Dubice do Dolní Libchavy by měly začít v roce 2023, na druhém navazujícím úseku z Nového Boru do Dolní Libchavy o rok později. Projekt má své odpůrce, Liberecký kraj ho ale podporuje, uleví obyvatelům České Lípy i dalších obcí na silnici I/9 od tranzitní dopravy, řekl ČTK hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

silniceLKtop
ilustrační foto

Silnice má po dokončení výrazně odlehčit zejména přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou, po níž projede denně bezmála 16.000 automobilů. Práce na projektu začaly už v roce 2008 výstavbou mimoúrovňové křižovatky v Sosnové. Podle původních plánů měla první auta po novém obchvatu projet v roce 2016. V roce 2010 ale stavbu zastavil z úsporných důvodů tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), stejně jako dalších 11 projektů. Dokončena zůstala část první etapy, která končí na začátku České Lípy v Dubici. Žádnou významnou dopravní úlevu to tak zatím městu nepřineslo.

Podle informací z ŘSD má první zhruba 1,5 kilometru dlouhý úsek územní rozhodnutí. U druhého, více než deset kilometrů dlouhého úseku, na něj ředitelství zatím čeká. Dokončení silnice přijde podle předběžných odhadů bez DPH na více než dvě miliardy korun.

Stavba má i své odpůrce, hlasy proti obchvatu se ozývají z nedaleké Slunečné nebo Skalice u České Lípy. Tamní obyvatelé se obávají poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení obhospodařovaných pozemků a také zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované nové silnice.

Tyto hlasy jsou ale spíše výjimkou. Prioritou je stavba i z pohledu Libereckého kraje. "Tento projekt není krajskou investicí, nicméně kraj tuto akci dlouhodobě podporuje, je to dokonce v seznamu akcí, které jsou v koaličním programovém prohlášení, že si zaslouží podporu," řekl Půta. Respektuje, jak řekl, právo lidí připomínkovat podobné stavby, pokud vedou v blízkosti jejich nemovitostí, ale je třeba podle něj porovnat přínos obchvatu, který značně uleví tisícům lidí, kteří dnes kolem hlavního tahu žijí.

Česká Lípa je se 37.000 obyvateli jedním z mála větších měst, která nemají obchvat a kamiony projíždějí přímo městem. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14.000 aut, po Děčínské ulici až 25.000 aut za 24 hodin. O obchvatu, který měl odvést dopravu mimo zástavbu, se mluví od 90. let. "Věřím, že rozum zvítězí a stavba obchvatu bude pokračovat, aby ulevila nejenom tisícům lidí v České Lípě, ale také stovkám obyvatel v několika dalších obcích," řekla již dříve ČTK českolipská starostka Jitka Volfová (ANO).

čtk