Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

ŘSD připravuje dostavbu obchvatu České Lípy, stavba by měla začít v roce 2023. Pro kraj je nadále prioritou

22. 11. 2021 | 19:28

Ředitelství silnic a dálnic ČR připravuje dostavbu obchvatu České Lípy, rozdělená je do dvou etap. Práce na první z nich z Dubice do Dolní Libchavy by měly začít v roce 2023, na druhém navazujícím úseku z Nového Boru do Dolní Libchavy o rok později. Projekt má své odpůrce, Liberecký kraj ho ale podporuje, uleví obyvatelům České Lípy i dalších obcí na silnici I/9 od tranzitní dopravy, řekl ČTK hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

silniceLKtop
ilustrační foto

Silnice má po dokončení výrazně odlehčit zejména přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou, po níž projede denně bezmála 16.000 automobilů. Práce na projektu začaly už v roce 2008 výstavbou mimoúrovňové křižovatky v Sosnové. Podle původních plánů měla první auta po novém obchvatu projet v roce 2016. V roce 2010 ale stavbu zastavil z úsporných důvodů tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), stejně jako dalších 11 projektů. Dokončena zůstala část první etapy, která končí na začátku České Lípy v Dubici. Žádnou významnou dopravní úlevu to tak zatím městu nepřineslo.

Podle informací z ŘSD má první zhruba 1,5 kilometru dlouhý úsek územní rozhodnutí. U druhého, více než deset kilometrů dlouhého úseku, na něj ředitelství zatím čeká. Dokončení silnice přijde podle předběžných odhadů bez DPH na více než dvě miliardy korun.

Stavba má i své odpůrce, hlasy proti obchvatu se ozývají z nedaleké Slunečné nebo Skalice u České Lípy. Tamní obyvatelé se obávají poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení obhospodařovaných pozemků a také zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované nové silnice.

Tyto hlasy jsou ale spíše výjimkou. Prioritou je stavba i z pohledu Libereckého kraje. "Tento projekt není krajskou investicí, nicméně kraj tuto akci dlouhodobě podporuje, je to dokonce v seznamu akcí, které jsou v koaličním programovém prohlášení, že si zaslouží podporu," řekl Půta. Respektuje, jak řekl, právo lidí připomínkovat podobné stavby, pokud vedou v blízkosti jejich nemovitostí, ale je třeba podle něj porovnat přínos obchvatu, který značně uleví tisícům lidí, kteří dnes kolem hlavního tahu žijí.

Česká Lípa je se 37.000 obyvateli jedním z mála větších měst, která nemají obchvat a kamiony projíždějí přímo městem. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14.000 aut, po Děčínské ulici až 25.000 aut za 24 hodin. O obchvatu, který měl odvést dopravu mimo zástavbu, se mluví od 90. let. "Věřím, že rozum zvítězí a stavba obchvatu bude pokračovat, aby ulevila nejenom tisícům lidí v České Lípě, ale také stovkám obyvatel v několika dalších obcích," řekla již dříve ČTK českolipská starostka Jitka Volfová (ANO).

čtk