Autobusy a zastávky se v Jablonci vrátily na původní trasy, objížďky jsou minulostí

23. 10. 2020 | 5:26

Od pátku 23. října se obnovuje provoz linek městské hromadné dopravy ulicí Pod Skalkou a ruší se objízdné trasy. „Díky obnovení provozu odkloněných linek je možné zrušit objízdné trasy pro linky MHD č. 104, 114, 118 a 119. Zároveň se ruší náhradní zastávka ve Vysoké ulici a obnovují se zastávky Kino Oko, Mánesova a Podzimní,“ říká ředitel Jablonecké dopravní (JD) Luboš Wejnar.

Už od čtvrtka 22. října v souvislosti s otevřením provozu nové kruhové křižovatky Ostrý roh je obnovená zastávka Ostrý roh pro linky MHD č. 101, 107, 109, 110, 112 a 115, ta náhradní v ulici Palackého u hasičské zbrojnice je zrušená.

jn

Liberecký dopravní podnik nabízí Jablonci zajištění dopravy

Liberecký dopravní podnik nabízí Jablonci nad Nisou zajištění dopravy ve městě i přilehlém regionu od 1. února příštího roku, kdy městu skončí smlouva se společností BusLine. Část autobusů by v takovém případě subdodavatelsky zajistil krajský podnik ČSAD Liberec, protože dopravní podnik nemá potřebný počet autobusů ani řidičů. Vyplývá to z nabídky, kterou dostali na stůl jablonečtí zastupitelé.

Na zajištění dopravy ve městě a přilehlém regionu na příštích deset let vypsal Jablonec na začátku loňského roku veřejnou zakázku. Na začátku letošního dubna ji získala pražská firma About Me s nabídkovou cenou 48,38 korun na kilometr, tedy 684,577 milionu korun bez DPH. Druhým účastníkem byla Autobusová doprava Podbořany, která nabídla výrazně vyšší cenu. Soutěž ale napadla jak neúspěšná firma, tak BusLine, který se obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Město nakonec kvůli průtahům a sérii námitek a připomínek soutěž zrušilo. V poptávkovém řízení pak podala nabídku jediná firma - BusLine, který ve městě léta jezdí. Zastupitelé ji ale na začátku října odmítli. Nabídková cena 55,96 koruny za kilometr se jim zdála příliš vysoká, dopravce je navíc jednou z firem stíhaných kvůli pletichám ve veřejné soutěži. Primátora Jiřího Čeřovského (ODS) proto tehdy pověřili, aby jednal o zajištění dopravy s dalšími firmami.

Řešení teď nabízí Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce (DPMLJ), který už v minulosti dopravu ve městě a okolí zajišťoval. Subdodavatelsky ale pro něj jezdil právě BusLine. Majoritním vlastníkem DPMLJ je město Liberec, minoritní podíl pouhých 0,38 procenta akcií drží od roku 2010 město Jablonec. Dopravce ale nemá dost autobusů a řidičů, proto by 12 vozy s řidiči vypomohla firma ČSAD Liberec, kde drží prostřednictvím své firmy Autobusy LK 99 procent akcií Liberecký kraj, zbytek vlastní obce.

Nabídka dopravního podniku by měla být pro Jablonec zhruba o 15 až 23 milionů bez DPH za rok levnější než nabídka BusLinu. Podmínkou je ale podpis memoranda o společném postupu. Ve druhé polovině příštího roku by navíc měla začít jednání o přidělení dopravní obslužnosti na Jablonecku libereckému dopravnímu podniku na dalších deset let. Bývalý primátor Milan Kroupa (dříve ANO) upozornil, že podobná jednání vedl už na začátku loňského roku, ale ztroskotala, a proto se radnice dohodla s BusLinem.

Zastupitelé zároveň Čeřovského pověřili, aby nechal zpracovat nezávislou firmou postup pro vybudování vlastního dopravního podniku včetně finančního plánu a časového harmonogramu. Předložit ho má na prosincovém jednání. Město už v roce 2018 založilo vlastní firmu Jablonecká dopravní s cílem dopravu převzít. Náklady na pořízení zhruba 30 autobusů a provoz podniku včetně řidičů se ale radnici zdály vysoké.

čtk

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace