Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Historická Zubačka v jízdních řádech na trati z Tanvaldu do Kořenova zůstane, i když ji Správa železnic zakázala

15.11.2023 | 5:00

Nostalgické jízdy Zubačkou na trati z Tanvaldu do Kořenova v novém jízdním řádu zůstanou, přestože Správa železnic jejich provoz před týdnem zakázala. Na dotaz ČTK to řekl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj), který chce o zachování provozu pro příští rok ještě jednat. Letos už se zákaz Zubačky nedotkne, provoz ukončila o posledním říjnovém víkendu. Podle údajů na webu Zubačky by měl ale zákaz platit do skončení rekonstrukce trati.

zubackaharrachov2
Historická Zubačka, foto: Artur Irma

"Já mám informaci o tom, že Správa železnic připravuje investici, zatím se čeká na rozhodnutí o přidělení dotace. Žádají z česko-polského programu Interreg a vypadá to nadějně. Až budou mít rozhodnutí, tak chtějí začít soutěžit a stavět. Trochu se bojíme, že stavba bude moci začít až v roce 2025, a chceme proto jednat o překlenutí příští sezony," doplnil liberecký hejtman. V letošním roce se na ozubnicové trati na pomezí Jizerských hor a Krkonoš uskutečnilo osm jízd s motorovou ozubnicovou lokomotivou, zvláštními vlaky se svezlo 16.150 cestujících.

Historická Zubačka, foto: Artur IrmaUnikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem oslavila loni 120 let provozu. Spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se poslední velká rekonstrukce trati uskutečnila v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.

Historická Zubačka, foto: Artur IrmaDiagnostika trati v loňském a letošním roce podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové ukázala zhoršení stavu železničního svršku v parametru rozchod koleje. Pro běžné vlaky zůstává trať v provozu. "Byla však pozastavena platnost výjimky, kterou jsme každoročně udělovali pro vozidla řady 715, tedy ty, co nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati. Pro vozidla splňující stanovené parametry omezení provozu nepředpokládáme," odpověděla mluvčí na dotaz ČTK. Rekonstrukce trati už podle ní má stavební povolení a připravuje se soutěž na zhotovitele.

Historická Zubačka, foto: Artur IrmaZastavení provozu na Zubačce ale podle hejtmanova náměstka Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) ohrožuje projekt nostalgických jízd, který kraj nastartoval. "Máme na to v rozpočtu alokováno zhruba sedm milionů korun a tímto rozhodnutím může celý projekt padnout," řekl Sviták. Historické vlaky, nejen ty na ozubnicové trati, podle náměstka turisté velmi vyhledávají a kapacita často zájmu ani nestačí. Proto je už letos v létě nechal kraj zařadit do jízdních řádů a pro příští rok počítal s dalším rozšířením.

čtk