Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Jablonec chce provoz tramvaje č. 11 zachovat, problémy s prodloužením do centra bude řešit odděleně, ve vlastní režii

17. 10. 2019 | 15:52

AKTUALIZOVÁNO: Jablonec nad Nisou chce zachovat provoz na tramvajové trati do Liberce. Pro vedení města je to priorita. Město je připraveno přidat na její modernizaci až 55 milionů korun. Rozhodli o tom dnes jablonečtí zastupitelé. Modernizace trati je nezbytná pro zachování provozu, řekl na dnešním jednání primátor Jiří Čeřovský (ODS), který materiál zastupitelstvu předkládal. S prodloužením trati na plánovaný nový dopravní terminál ale vedení města počítá až v dalších letech.

JNTramBudovatelů
archivní foto

Žádost o dotaci musí liberecký dopravní podnik podat do konce listopadu, jedná ale o prodloužení lhůty do března příštího roku. Kvůli odložení plánovaného prodloužení je nutné žádost přepracovat, řekl ČTK náměstek libereckého primátora Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj). To by podle něj mělo projekt zlevnit pod miliardu. "Dopravní podnik bude ale dál pracovat na projektové dokumentaci jak na modernizaci, tak na prodloužení," dodal. Podle libereckého primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) je třeba pokračovat v rozšiřování tramvajové trati nejen v Jablonci, ale také v Liberci.

Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Její prodloužení zhruba o 800 metrů přes centrum se připravuje už pět let. Tramvaje v minulosti do centra Jablonce jezdily. V 60. letech minulého století ale ve městě převládl názor, že je tento typ dopravy přežitek. Jablonec dokonce prosazoval úplné zrušení meziměstské linky, díky Liberci ale zůstala trať zachována. Tramvaje dnes končí v Jablonci na otočce u Tyršových sadů, která je zhruba 500 metrů od centra. Ročně trať přepraví téměř milion lidí.

Modernizace trati z Liberce do Jablonce začala za přispění Evropské unie v roce 2008 a stála už stamiliony korun. Obnovu potřebuje ještě asi pět z 12 kilometrů. Bez toho se provoz na trati za pár let bude muset zastavit. Součástí projektu je i prodloužení trati na nový dopravní terminál v Kamenné ulici v Jablonci, který má umožnit přestup na městské i meziměstské autobusy a také na vlak. Náklady se odhadují na 1,2 miliardy korun, většinu by měla zaplatit Evropská unie. Jablonec má přispět 53 miliony korun a dalšími 180 miliony korun by se měl podílet Liberec. Žádost o dotaci musí liberecký dopravní podnik podat do konce listopadu.

Proti prodloužení trati vznikla v Jablonci petice. Proti se postavili podnikatelé a obyvatelé, kteří žijí či podnikají v ulicích Budovatelů, Soukenná a Kamenná, kudy má trať vést. Jsou přesvědčeni o tom, že trať a s ní spojené úpravy zhorší kvalitu života v centru, bojí se hluku a vibrací. Pod peticí je 516 podpisů. Na jednání zastupitelstva dnes nikdo z nich nedorazil.

Na jednání zastupitelů ale vystoupil Petr Mikula za petici, která naopak záměr podporuje. Je přesvědčen, že rekonstrukce a prodloužení trati bude pro většinu obyvatel přínosem. "Pod peticí máme aktuálně podepsáno přes 660 lidí, dalších 300 ji podpořilo na internetu," řekl ČTK Mikula.

čtk

vizualizace budoucího jabloneckého terminálu.

Podstatné je dodržení dvou termínů

Tramvaj číslo 11 vysoce pravděpodobně zůstane v provozu a bude jezdit až do Jablonce. Stane se tak, budou-li splněny dva zásadní termíny – 30.11.2019, kdy DPMLJ musí podat závaznou žádost o dotaci, a 30.6.2020, kdy musí existovat pravomocné stavební povolení na rekonstrukci kolejí, svršku a příslušenství.

Podstatné je, že se celá akce rozdělí na dvě etapy. V té první bude opravena trať v současném koridoru od prosečské výhybny před nynější otočku na okraji Jablonce. V druhé fázi má dojít k prodloužení tramvajové trati do centra Jablonce a tuto akci bude mít město ve své režii. To budoucí konání výrazně zjednoduší, neboť se přestanou prolínat zájmy a povinnosti Jablonce, Liberce, Libereckého kraje a dopravního podniku. Kraj samozřejmě požaduje, a vyplývá to i z uzavřeného memoranda o finančním příspěvku, aby tramvajová linka plnila standard meziměstské dopravy, totiž, že bude spojovat centra dvou sousedních měst.

Totéž chce i politická reprezentace Jablonce, musí se ale vypořádat s „odbojem“, který tramvaj vedoucí do centra chce, ale ne, aby trasa vedla pod jejich okny. To je stále velkou brzdou ve zdárné realizaci celé akce. Podle vyjádření nynějšího jabloneckého primátora Jiřího Čeřovského (ODS), který je ve funkci měsíc, je rozdělení díla reálné a řádně prokonzultováno na ministerstvu dopravy, které kroky nynější jablonecké politické reprezentace posvětilo.

uba

Prohlášení vedení města Jablonce nad Nisou

Jablonec nad Nisou usiluje o to, aby tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem nezanikla. Zastupitelé potvrdili vůli v projektu rekonstrukce tramvajové trati pokračovat a uvolnili na spolufinancování 55 milionů korun. Po nástupu nového primátora RNDr. Jiřího Čeřovského došlo k výraznému narovnání vztahů mezi Jabloncem a DPMLJ. Ve spolupráci s Ministerstvem dopravy nyní všechny strany jednají o možnosti, a za jakých podmínek, je možné realizovat první etapu celého projektu. Tedy rekonstrukci stávající tratě samostatně, jelikož by jinak hrozil během několika příštích let její zánik.

„Variantou realizovat pouze rekonstrukci stávající tratě se dosud nikdo nezabýval. Jsme tak nuceni řešit současnou krizovou situaci, kdy musíme dodržet termín pro podání žádosti, aby bylo vůbec možné rekonstrukci trati uskutečnit a tramvaj jako důležité meziměstské spojení pro občany obou měst zachovat,“ říká primátor Čeřovský. Ve spolupráci s předsedou představenstva dopravního podniku Ing. Michalem Zděnkem a Ministerstvem dopravy nyní vedení Jablonce hledá řešení této složité situace.

„Dopravní podnik vítá a oceňuje aktivní přístup nového primátora Jablonce nad Nisou pana Jiřího Čeřovského. Jsme rádi, že se nám společnými silami konečně daří problematiku tramvajové trati mezi Jabloncem a Libercem posunout kupředu,“ sděluje Michal Zděnek. „Rozdělením současného projektu na rekonstrukci stávající trati a na její prodloužení snižujeme míru rizika, že by se projekt nerealizoval, a zvyšujeme šanci na to, že dotační peníze z programu OPD dopravní podnik získá,“ vysvětluje primátor. „Jsem velmi rád, že se nám daří s DPMLJ, který je žadatelem o dotaci, najít společnou řeč a máme společnou vůli složitou situaci řešit i za výrazné pomoci primátora statutárního města Liberec pana Ing. Jaroslava Zámečníka,“ dodává Čeřovský.

DPMLJ ve spolupráci s oběma městy, Jabloncem a Libercem, upravuje svoji žádost o dotaci, a to pouze na realizaci výše zmíněné I. etapy. Díky obratu ve vztazích a okamžitému jednání je získání dotačních prostředků reálné.

O projektu prodloužení tramvajové trati do centra města se bude v Jablonci nad Nisou dále jednat.

JN/Jana Matěchová

Ve fotogalerii je vizualizace centra Jablonce, jak by mohlo vypadat, povede-li tramvaj až k novému terminálu.

Načítám...
Napiš komentář