Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Nejpřívětivější úřad v kraji má Jablonec nad Nisou. Prvenství mu přinesl systém odbavování klientů v době pandemie

10. 11. 2021 | 5:00

Jablonec nad Nisou se v soutěži Přívětivý úřad drží od jejího začátku, tedy od roku 2016, na 2. místě krajského žebříčku. Za rok 2021 se v hodnocení o příčku posunul, je tedy na prvním místě v Libereckém kraji. Prvenství mu přinesl systém odbavování klientů v době pandemie.

JNradnice-trikolora
archivní foto jablonecké radnice

„Jsem velmi potěšen, že Ministerstvo vnitra ČR vyhodnotilo naši práci v nelehkém roce 2021 a v soutěži Přívětivý úřad se Magistrát města Jablonec nad Nisou umístil na prvním místě v Libereckém kraji. Děkuji všem úředníkům za jejich přínos k dosažení prestižního ocenění a věřím, že jej v příštím roce obhájíme,“ konstatuje tajemník jabloneckého magistrátu Marek Řeháček, který prestižní ocenění převzal v pondělí 8. listopadu v Arcibiskupském paláci v Olomouci z rukou náměstka ministra vnitra Petra Vokáče.

„Potěšující byl už fakt, že od 1. ročníku soutěže Přívětivý úřad se držíme v první trojici. To, že jsme za rok 2021, který byl tak tvrdě poznamenán pandemií a celorepublikovým lockdownem včetně uzavření úřadu, postoupili na příčku první, a to za systém odbavování klientů, je více než skvělá zpráva a svědčí to o dobré práci zaměstnanců úřadu. Loni jsem říkal, že vždy je možné svou práci zlepšit. A náš úřad to zvládl. Děkuji všem,“ připomíná primátor Jablonce nad Nisou Jiří Čeřovský.

Do 6. ročníku soutěže Přívětivý úřad se zapojilo 132 obcí s rozšířenou působností a městských částí Prahy, tj. 58 % z celkového počtu. Účastníci soutěže odpovídali v průběhu února 2021 prostřednictvím online dotazníku na 70 otázek. Organizátoři soutěže pak vše zkontrolovali a na základě výsledků odpovědí stanovili pořadí. Celkové prvenství získalo město Kolín, následované Žďárem nad Sázavou na místě druhém a Ostravou. V Libereckém kraji byl jako nejlepší vyhodnocený Jablonec nad Nisou, druhý Liberec a třetí Turnov.

Soutěž vyhlašuje Ministerstvo vnitra ČR a podle slov ředitele odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Davida Slámy: „Oceněná města tedy mohou být považována za nejpřívětivější právě pro svůj ucelený přístup při přemýšlení o zvyšování kvality služeb (od délky úředních hodin přes vývoj mobilních aplikací a přívětivost a rychlost komunikace až po participační plánování nebo aktivity v boji proti šíření nákazy covidu-19.“

Brožura MV ČR PŘÍVĚTIVÝ ÚŘAD 2021, příklady dobré praxe obcí s rozšířenou působností, o statutárním městě Jablonec nad Nisou: „S nástupem pandemie covidu-19 byla přijata řada mimořádných opatření včetně omezení úředních hodin úřadů. Magistrát města Jablonce nad Nisou se proto rozhodl vytvořit vlastní systém odbavování klientů, který by zaručil co nejdůkladnější dodržování hygienických opatření při zachování efektivního provozu. Principem systému je, že se pro cca 80 % úkonů občan musí na úřad předem elektronicky nebo telefonicky objednat. Následně je mu potvrzen konkrétní termín, kdy se dostaví. Takto je postupně zaplněno až na dva týdny dopředu 80 % obslužné kapacity dvou speciálních přepážek. Na každou přepážku je rezervován blok v časovém rozmezí průměrně po 20 minutách (dle náročnosti úkonu). Zbylých volných 20 % kapacity je zachováno pro operativní řešení akutních případů (např. ztráty dokladů). V období od dubna 2020 do února 2021 se magistrátu v omezeném provozu povedlo odbavit přes 22 tisíc klientů zpoplatněných služeb (služeb se správním poplatkem). Úřad přitom dokáže úspěšně regulovat počet osob v budově, jelikož díky konkrétnímu termínu odpadá případné čekání a shlukování klientů. Největší nápor klientů úřad zaznamenal v květnu a letních měsících roku 2020, kdy došlo k uvolnění vládou nařízených mimořádných opatření. V období nouzového stavu účinného od října 2020 se průměr odbavených klientů zpoplatněných služeb pohyboval kolem 1 600 klientů měsíčně. Zavedení systému předcházela mediální kampaň vysvětlující veřejnosti důvody, proč je třeba se k návštěvě úřadu předem objednat a jak na to. Ačkoliv se nejdříve občanům zdálo, že systém je příliš omezující, brzy pochopili výhody plánovaných návštěv, které v době horšící se epidemiologické situace v Česku spolehlivě zajistily, že se v prostorách úřadu nehromadili klienti.

JN/Jana Fričová