Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Po poslední úzkorozchodné tramvajové trati v zemi se lze svézt do 18. července, pak začne rok a půl trvající výluka

07. 07. 2021 | 8:08

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) zveřejnil detaily o chystaných posledních etapách rekonstrukce tramvajové trati mezi oběma městy. Tramvajoví fanoušci mají čas svézt se po poslední úzkorozchodné tramvajové trati v zemi do 18. července, pak začne rok a půl trvající výluka.

tramvajjablonec4celek
archivní foto

Na konci příštího roku by tak měla skončit celkem už 14 let trvající modernizace tohoto spojení. Ještě v červenci se do Jablonce nad Nisou vydají původní jablonecké tramvaje. Bude to ale úplně naposledy, protože v rámci rekonstrukce tramvajové trati dojde i ke změně rozchodu kolejí a tyto historické unikáty se pak již do Jablonce nedostanou. V rámci smluvních jízd, ale i několika akcí pro veřejnost, potkáme na meziměstské trati motorový vůz 6MT č. 117 (1953) s vlekem č. 44 (1932), které původně sloužily na trati z Rychnova do Janova. Na oficiální rozlučkovou akci, která se bude konat v neděli 18. července 2021 odpoledne, do Jablonce přijede i trolejová věž, postavená na karoserii původního nákladního vagónku z roku 1899. Tento vlečný vůz, který pamatuje výstavbu jabloneckých tramvajových tratí, bude tak přítomen i jejich konci v podobě metrového rozchodu kolejí. (tk)

Rekonstrukce tramvajové tratě Liberec - Jablonec n. N.

Součástí stavebních prací je dokončení rekonstrukce zbývajících úseků trati s částečnými úpravami vlastní polohy tramvajové trati včetně přemístění některých výhyben s ohledem na současné technické normy, plynulost a bezpečnost provozu.

Těmto pracím bude jako první etapa předcházet v úseku U Lomu – Vratislavice výhybna provedení změny rozchodu na standardních 1435 mm. S tím bude současně opraveno odvodnění opěrné zdi pod Novou Rudou, doplnění stacionárních mazníků kolejových oblouků, kompletní podbití části tratě na pražcích a přebroušení hlavy kolejnic včetně úseku Fügnerova – U Lomu. Termín zahájení je 19. července 2021. Zahájení provozu mezi Libercem a Vratislavicemi na přerozchodované trati je stanoven nejpozději 19. listopadu 2021. V době této výluky budou vyměněny podvozky vozů, které jsou již připraveny ve vozovně tramvají.

Následují stavební práce na čtyřech úsecích:

Úsek Kyselka – Proseč nad Nisou, škola (1. úsek)

V tomto úseku dojde především ke změně polohy současné výhybny tak, aby na současné silnici I/14 byl odstraněn složený oblouk, který zvláště směrem od Liberce byl častou příčinou dopravních nehod. Současný tramvajový most bude mimo zhotovení nové mostovky rozšířen o chodník pro pěší s pokračováním až k ulici Za tratí.

Úsek Proseč nad Nisou, škola – Proseč nad Nisou, výhybna (2. úsek)

V tomto úseku dojde k největším změnám ve vedení trasy. Od ulice Za tratí začne tramvajová trať stoupat do prostoru bývalé dopravny železniční trati Proseč nad Nisou (opuštěná staniční budova bude zbourána) tak, aby zde vzniklo nástupiště nové tramvajové výhybny ve stejné úrovni s nástupištěm železniční zastávky. Po opuštění výhybny bude společný přejezd se železniční tratí krytý závorami. V další části zanikne současná výhybna Proseč. V celém tomto úseku dojde k důslednému oddělení silniční a tramvajové dopravy.

Úsek Nový svět – Měnírna (3. úsek)

V tomto úseku bude vybudována nová výhybna, ke které povede zcela nová přístupová bezbariérová lávka od ulice Prosečská (překlene ulici Za říčkou). Z tohoto důvodu zanikne současná zastávka Nový svět. V tomto prostoru dojde k úpravě ostrého oblouku s malým poloměrem na oblouk o poloměru 100 m. V Zeleném údolí bude vybudován zcela nový most blíže ke komunikaci s větším směrovým obloukem. Původní most byl vystavěn přes plánovanou státní komunikaci Vratislavice – Rádlo. K její dostavbě však nikdy nedošlo. Součástí tohoto úseku je také provedení změny rozchodu (posunutí kolejnice v úseku Měnírna – ulice U Nisy.

Úsek U Nisy – křižovatka Budovatelů x Poštovní (4. úsek)

V nejkratším pracovním místě dojde k nahrazení panelů BKV pevnou jízdní dráhou, doplnění světelných signalizací a zřízení nového odbočovacího pruhu na křižovatce Liberecká x U Nisy.

Součástí všech úseků je instalace osvětlení tramvajové trati z důvodu zvýšení bezpečnosti a ochrany zraku řidičů tramvají. Standardem jsou nové přístřešky a světelné informační tabule na všech zastávkách

Dalšími stavbami je kompletní rekonstrukce měnírny a nové signalizační zařízení s vyšším stupněm zabezpečení na jednokolejné trati s dohledem řídícího dispečera.

Všechny úseky budou financovány z Operačního programu Doprava 2014-2020

Informace z tiskové zprávy DPMLJ, www.mestojablonec.cz