Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Rekonstrukce ozubnicové trati z Tanvaldu na Kořenov přijde na 432 milionů. Vítěz tendru byl oproti předpokladům o 35 mil. levnější

04. 06. 2024 | 5:00

Železniční trať z Tanvaldu do Kořenova na Jablonecku čeká rekonstrukce za 432 milionů korun bez DPH, zakázku Správy železnic získala s nevýhodnější nabídkou litoměřická firma Chládek a Tintěra. Původní odhad nákladů byl o 35 milionů vyšší.

zubackaharrachov2
Archivní foto Artur Irma

Provoz na jediné ozubnicové trati v Česku se kvůli rekonstrukci zastaví v dubnu příštího roku, hotovo má být v únoru 2026, uvedla dnes v tiskové zprávě mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Unikátní trať s ozubnicí oslavila předloni 120 let, je ale ve velmi špatném stavu. Správa železnic proto loni v listopadu zakázala na trati provoz historických vlaků Zubačky, a to až do dokončení rekonstrukce. Práce na ní zahájí firma letos. "Do konce roku se vyrobí speciální komponenty ozubnice a ocelové pražce, nepřetržitá výluka začne 15. dubna příštího roku," doplnila Eberl Friebová. Náročný projekt získal dotaci z přeshraničního programu INTERREG Česko – Polsko, pokrýt by měla 81 procent způsobilých nákladů, tedy 368 milionů korun.

archivní foto

Ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železnicí v Česku. Dvanáctikilometrová jednokolejná trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se poslední velká rekonstrukce trati uskutečnila v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.

"Díky opravě dojde ke zlepšení stavebně-technického stavu a zvýšení bezpečnosti na nejstrmější trati u nás. Významnou součástí projektu je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace ve stanici Dolní Polubný," uvedla mluvčí Správy železnic. Práce budou podle ní zahrnovat i výměnu dřevěných a ocelových pražců za ocelové ve tvaru ypsilon, a to v celém úseku z Tanvaldu do Kořenova včetně hlavní koleje v Desné a Dolním Polubném.

archivní foto Artur Irma

Projekt počítá s výměnou kolejnic, se strojním čištění štěrkového lože, opravou výhybek v Desné, Dolním Polubném a na odbočce do areálu sklárny Ornela. Rekonstrukce čeká sedm přejezdů, oprava čeká nástupiště v Desné, Dolním Polubném a na zastávce v Kořenově, ale také mosty, tunely a opěrné zdi. "Nepřetržitou výluku využije polský správce kolejí k výměně kolejnic v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna a k zabezpečení dvou železničních přejezdů," dodala Eberl Friebová.

čtk