Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Rekonstrukce ozubnicové trati z Tanvaldu na Kořenov přijde na 432 milionů. Vítěz tendru byl oproti předpokladům o 35 mil. levnější

04.06.2024 | 5:00

Železniční trať z Tanvaldu do Kořenova na Jablonecku čeká rekonstrukce za 432 milionů korun bez DPH, zakázku Správy železnic získala s nevýhodnější nabídkou litoměřická firma Chládek a Tintěra. Původní odhad nákladů byl o 35 milionů vyšší.

zubackaharrachov2
Archivní foto Artur Irma

Provoz na jediné ozubnicové trati v Česku se kvůli rekonstrukci zastaví v dubnu příštího roku, hotovo má být v únoru 2026, uvedla dnes v tiskové zprávě mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Unikátní trať s ozubnicí oslavila předloni 120 let, je ale ve velmi špatném stavu. Správa železnic proto loni v listopadu zakázala na trati provoz historických vlaků Zubačky, a to až do dokončení rekonstrukce. Práce na ní zahájí firma letos. "Do konce roku se vyrobí speciální komponenty ozubnice a ocelové pražce, nepřetržitá výluka začne 15. dubna příštího roku," doplnila Eberl Friebová. Náročný projekt získal dotaci z přeshraničního programu INTERREG Česko – Polsko, pokrýt by měla 81 procent způsobilých nákladů, tedy 368 milionů korun.

archivní foto

Ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železnicí v Česku. Dvanáctikilometrová jednokolejná trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se poslední velká rekonstrukce trati uskutečnila v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.

"Díky opravě dojde ke zlepšení stavebně-technického stavu a zvýšení bezpečnosti na nejstrmější trati u nás. Významnou součástí projektu je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace ve stanici Dolní Polubný," uvedla mluvčí Správy železnic. Práce budou podle ní zahrnovat i výměnu dřevěných a ocelových pražců za ocelové ve tvaru ypsilon, a to v celém úseku z Tanvaldu do Kořenova včetně hlavní koleje v Desné a Dolním Polubném.

archivní foto Artur Irma

Projekt počítá s výměnou kolejnic, se strojním čištění štěrkového lože, opravou výhybek v Desné, Dolním Polubném a na odbočce do areálu sklárny Ornela. Rekonstrukce čeká sedm přejezdů, oprava čeká nástupiště v Desné, Dolním Polubném a na zastávce v Kořenově, ale také mosty, tunely a opěrné zdi. "Nepřetržitou výluku využije polský správce kolejí k výměně kolejnic v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna a k zabezpečení dvou železničních přejezdů," dodala Eberl Friebová.

čtk