Silnice kolem přehrady Souš zůstává pro motoristy stále zavřená, leží tam půl metru sněhu

07. 05. 2021 | 10:32

Déle než v jiných letech zůstává letos pro motoristy uzavřená krajská silnice 290 v Jizerských horách. Komunikace, která spojuje Frýdlantský výběžek s Jabloneckem, vede kolem přehrady Souš a kvůli ochraně zdroje pitné vody se vždy s prvním sněhem pro dopravu uzavírá. Letos ji zatím kvůli množství sněhu není možné otevřít, řekl dnes ČTK mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla. Neprůjezdná je silnice od loňského 22. listopadu, kdy ji silničáři zavřeli kvůli ledovce.

souš horská služba 127266994 104201518192611 8545124436193605684 o
Foto - zdroj: Horská služba

Od 90. let, kdy silnice prošla nákladnou rekonstrukcí, na ni auta mohou jen od jara do podzimu. V minulých letech ji většinou pro dopravu otevírali na konci dubna nebo v prvních květnových dnech. Výjimkou byl rok 2014, kdy mohla být zprůjezdněna už na konci března. Nejdéle zůstala zatím silnice zavřená v roce 2006, kdy tudy první auta mohla projet až 11. května.

Podle Trdly zatím nelze odhadnout, kdy bude letos možné silnici otevřít. I když meteorologové slibují na víkend výrazné oteplení, ani v příštím týdnu to ještě nepůjde. "V současné době je silnice místy pokryta půlmetrovou vrstvou ledu a sněhu. Vzhledem k vývoji počasí lze předpokládat, že k otevření pro motorová vozidla dojde nejdřív koncem května," doplnil.

Silnice kolem Souše leží ve výšce 770 metrů nad mořem v Chráněné krajinné oblasti Jizerské hory a je jednou z mála, které se v Libereckém kraji v zimě vůbec neudržují. Silnice ze Souše na Smědavu navíc vede kolem nádrže, která slouží jako zdroj pitné vody pro obyvatele Liberecka a Jablonecka. V zimě je tam velké riziko havárie a znečištění vody, údržba zhruba osmikilometrového úseku by navíc byla podle silničářů příliš náročná a drahá.

Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná. Silničáři letos v zimě udržovali něco přes 2000 kilometrů silnic druhé a třetí třídy. Zcela bez údržby zůstalo jen zhruba 60 kilometrů, což jsou necelá tři procenta krajských komunikací. S výjimkou soušské silnice, jde většinou o málo významné komunikace třetí třídy, kudy nejezdí veřejná doprava.

čtk

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace