Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Správa železnic připravuje obnovu trati z Tanvaldu na Kořenov za 460 milionů a hledá dodavatele

01.12.2023 | 15:16

Správa železnic připravuje rekonstrukci trati z Tanvaldu do Kořenova na Jablonecku, hledá dodavatele, vyplývá z informací ČTK. Náklady odhadli projektanti na 460 milionů korun bez DPH. Unikátní trať s ozubnicí oslavila loni 120 let, je ale ve velmi špatném stavu. Správa železnic proto v listopadu zakázala na trati provoz historických vlaků Zubačky. Zákaz má platit do ukončení rekonstrukce.

zubackaharrachov3
Zubačka, foto: Artur Irma

Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železnicí v Česku. Dvanáctikilometrová jednokolejná trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se poslední velká rekonstrukce trati uskutečnila v letech 1958 až 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.

Zubačka, foto: Artur IrmaDiagnostika trati v loňském a letošním roce podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové ukázala zhoršení stavu železničního svršku v parametru rozchod koleje. Pro běžné vlaky zůstává trať v provozu. "Byla však pozastavena platnost výjimky, kterou jsme každoročně udělovali pro vozidla řady 715, tedy ty, co nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati. Pro vozidla splňující stanovené parametry omezení provozu nepředpokládáme," uvedla mluvčí.

Rekonstrukce trati už má stavební povolení, projekt počítá především s opravou železničního spodku a svršku, opravou tunelů, mostů, propustků, nástupišť a dalších částí železniční infrastruktury. Lhůta pro podání nabídek končí 28. prosince. Projekt bude spolufinancován z evropských fondů z přeshraničního programu Interreg Česko-Polsko.

čtk