Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Správa železnic zakázala provoz historických vlaků na ozubnicové trati z Tanvaldu na Kořenov. Liberecký kraj to mocně kritizuje

10. 11. 2023 | 10:55

AKTUALIZOVÁNO: Správa železnic zakázala provoz historických vlaků na ozubnicové trati z Tanvaldu na Kořenov. ČTK to dnes řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Podle údajů na webu Zubačka by měl zákaz platit do skončení rekonstrukce trati, která je plánovaná na rok 2025.

zubackaharrachov2
archivní foto Artur Irma

Liberecký kraj to podle Svitáka považuje za nepřijatelné, žádá opravu kolejí před rekonstrukcí trati, obává se úplného zastavení provozu na jednom z nejvyužívanějších úseků železnice v kraji.

"Dlouhodobě Správa železnic ví o problému na trati, rekonstrukce už byla naplánovaná zhruba tři roky zpátky a měla začít, jsme nespokojeni s tím, že se čekalo až do stadia, kdy došlo k omezení provozu pro Správu železnic nejsnazším možným způsobem - to je zákazem 'zubačky'. To riziko je ale i u standardní veřejné dopravy. Je to obecný problém, který se dá vztáhnout na celý Liberecký kraj, protože všechny opravy a rekonstrukce na tratích se v kraji řeší až pět minut po 12.," uvedl Sviták.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové je ozubnicová trať i nadále v provozu pro vozidla, která splňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel. "Byla však pozastavena platnost výjimky, kterou jsme každoročně udělovali pro vozidla řady 715, tedy ty, co nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati. Pro vozidla splňující stanovené parametry omezení provozu nepředpokládáme," odpověděla mluvčí na dotaz ČTK.

Diagnostika v loňském a letošním roce podle ní ukázala zhoršení stavu železničního svršku v parametru rozchod koleje. "S ohledem ke stavu upevnění železničního svršku je velmi složité provést úpravu rozchodu na přípustnou mez," uvedla Eberl Friebová. Správa železnic už má ale podle ní projektovou dokumentaci na opravu trati, letos získala i stavební povolení a připravuje veřejnou soutěž na zhotovitele. "Je také podána žádost o dotační titul, čekáme na její schválení. Obnova trati je plánována na stavební sezonu 2025," dodala mluvčí.

Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem oslavila loni 120 let provozu. Spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se uskutečnila poslední velká rekonstrukce v letech 1958 - 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.

"V roce 2023 jsme na Zubačce uspořádali osm jízd s motorovou ozubnicovou lokomotivou. Zvláštními vlaky se svezlo 16.150 cestujících. Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově pak navštívilo dalších 7500 návštěvníků. Obdobně to bylo v loňském roce. V roce 2021 bylo nostalgických jízd jen šest a počet přepravených osob byl 11.951," uvedl Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald, která Zubačku provozuje. Letos už se zákaz zubačky nedotkne, provoz ukončila o posledním říjnovém víkendu, ohrožena je příští sezona.

"Hrozí zborcení projektu, který jsme loni pracně nastartovali a který se týká systematického financování nostalgické železnice. Máme na to v rozpočtu alokováno zhruba sedm milionů korun a tímto rozhodnutím může celý projekt padnout," řekl Sviták. Historické vlaky, nejen ty na ozubnicové trati, podle náměstka turisté velmi vyhledávají a kapacita často zájmu ani nestačí. Proto je už letos v létě nechal kraj zařadit do jízdních řádů a pro příští rok počítal s dalším rozšířením.

čtk

archivní ilustrační foto

Stanovisko: Kraj chce zachovat provoz na Zubačce, se zákazem jízd nostalgických vlaků zásadně nesouhlasí

Správa železnic zakázala kvůli stavu trati provoz historické lokomotivy na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova. Liberecký kraj do konce roku 2028 přitom její provoz zasmluvnil a považuje postup Správy železnic za nepřijatelný. Hejtman Libereckého kraje Martin Půta a jeho statutární náměstek pro dopravu Jan Sviták se proto sejdou s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou.

„Postup Správy železnic považuji za nepřijatelný. Zprávu o zákazu provozu s námi, jako s objednatelem tamní dopravy, předtím nikdo neprojednal. Nyní se co nejdříve hodlám sejít s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou a budu požadovat vysvětlení. Letos jsme s provozovatelem Zubačky podepsali smlouvu o provozu do roku 2028 a zákaz jízdy na této trati je pro nás neakceptovatelný a ohrožuje náš dlouhodobější plán a koncepci zachovat nostalgické vlaky, oživit historii a podpořit cestovní ruch,“ uvedl hejtman Martin Půta. „Navíc v posledních pěti letech opakovaně žádáme, aby Správa železnic zařadila opravu do prioritních investic. A zásadně nesouhlasíme, aby tak unikátní trať zcela zanikla.“

„K této věci se sejdu s ředitelem obecně prospěšného spolku Zubačka Petrem Prokešem, abychom se důrazně proti rozhodnutí Správy železnic ohradili a nalezli společné řešení tak, aby byl provoz na Zubačce zachován. Nyní se blíží zimní sezona a chceme, aby na jaře nostalgické vlaky opět mohly na trať vyjet. Budeme tedy usilovat i o to, aby případná oprava proběhla co nejrychleji. Za žádnou cenu ale nechceme, aby provoz vlaků byl omezen na delší dobu. To je pro nás nepřijatelné,“ dodal Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy.

Kraj má zájem o dlouhodobé zapojení nostalgických vlaků do dopravní obslužnosti svého území včetně jejich využití pro kapacitní posílení pravidelných spojů. V letošním rozpočtu má Liberecký kraj na nostalgické aktivity vyčleněno celkem 6,5 milionu korun. Rozsah aktivit v dalších letech bude záviset na zájmu cestujících o nabízené služby.

LK/Filip Trdla