Výstava v bývalé přádelně v Jablonci spojuje textil a aktuální výtvarnou tvorbu
Předchozí a současné využití prostor, v níž sídlí galerie Nisa Factory v Jablonci nad Nisou, spojuje nová výstava. Před tím tam byla přádelna, několik posledních let slouží toto místo k prezentaci umění. Na výstavě nazvané Prostrčit oko jehlou jsou díla šesti umělců, kteří ve své tvorbě využívají i textil. Do výstavy je zakomponovaný i prostor galerie. Ten tak vypadá jinak než obvykle, řekla dnes jedna z kurátorek výstavy Anna Habánová.
"Něco je nainstalováno na strop, něco do středu, něco leží opřené o zeď," dodala.
O vytvoření výstavy, která spojí textil s aktuální výtvarnou tvorbou, uvažovala Habánová několik posledních let. Jsou na ní díla Jany Bernartové, Markéty Zlesákové, Libuše Dlaboly Pražákové, Mileny Dopitové, Lucie Rosické a Jiřího Černického. "Od každého jsme vybrali práce, které se nějakým způsobem dotýkají textilu nebo textil je nejhlavnější vypovídací hodnotou jednotlivých děl," uvedla Habánová.
Dlabola Pražáková je sice známá hlavně jako malířka obrazů, občas je ale doplňuje tkaninou, nití, silonem či krajkou. Na výstavě se prezentuje i třeba portrétem Emy Destinnové. "Je to takový ten klasický secesní portrét. A protože secese je spojena s dekorem, tak do toho plátna zakomponovala dvě háčkované dečky," řekla kurátorka.
Malířka Lucie Rosická má na výstavě i monumentální velkoformátovou textilní instalaci Mirror, mirror on the wall. Bílé prošívané motivy doplněné perlami jsou současně osobní, ze života, erotické, ale i reflektující širší společenská témata a pozici ženy a matky.
Uprostřed galerie, mezi sloupy, je umístěná barevná kruhová instalace textilních dekorů nazvaná Měkké cíle od Mileny Dopitové. "Měkké cíle jsou spojené s pojmem, který známe z prostředí obrany, nebo spíše útoku. Je to frekventované místo, jako jsou třeba sportoviště, divadla, školy, nemocnice. Takže tady ta instalace je uspořádaná do nějaké obranné či možná útočné sestavy a přesně nevíme, oč se jedná," uvedla autorka díla.
Multimediální výtvarnice Jana Bernartová na výstavě svými díly naznačuje, jak lze pro tradiční výtvarnou textilní techniku výšivky využít i svět technologií. "Svým cyklem tady prezentuji nějakou digitální poruchu. Ten cyklus začíná velkoformátovými printy, které mají 2,5 metru na metr a půl a ta první inspirace byla poškozená data z e-mailů," řekla Bernartová.
Malířka a grafička Markéta Zlesáková má na výstavě velkoformátová plátna i cyklus Knoflíků, který je výběrem z nepřeberného množství interpretací jednoduchých galanterních prvků povýšených na vysoké umění.
A vizuální umělec Jiří Černický se prezentuje sérii Jehelníčky, kterou vytvořil v letech 1999 až 2004. "Jsou do toho zapíchané jehly, ale ty jehly nemají ublížit. Je to prostě nějaký jeho způsob vyrovnání se se situacemi z jeho okolí, z jeho života," dodala Habánová. Výstava v galerii potrvá do 17. dubna 2026.
čtk






