Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Výstava v galerii Nisa Factory připomíná, co fascinovalo před půl stoletím tři umělce spojené s regionem

03.05.2024 | 9:27

Na pozapomenutou tvorbu zejména ze 70. let minulého století je zaměřená nová výstava, která bude až do konce srpna v galerii Nisa Factory v Jablonci nad Nisou. Obrazy, grafiky, kresby a objekty zachycují nezvyklým způsobem krajinu a také fascinaci z překotného technického pokroku tehdejší doby. Jde o díla tří umělců spojených s regionem: sochaře a medailéra Jiřího Dostála, výtvarníka Jiřího Nepasického a scénografa Jana Vančury. Potkali se na vysokoškolských studiích u Stanislava Libenského, řekla dnes novinářům kurátorka výstavy Anna Habánová.

vystavaDostal 1
Sochař a medailér Jiří Dostál, foto: Artur Irma

"Kromě studia je spojovalo vzájemné přátelství i námětový rozsah toho, čím se zabývali. To znamená, že na jednu stranu to je romantická krajinomalba anebo romantika při cestování nebo romantika v přírodě. Na druhou stranu je to rychlost objevování vesmíru, motorky, je to cestování vlakem, prostě to, čím byli obklopeni a co je fascinovalo," uvedla Habánová.

Pro výstavu nazvanou Krajina civilizace podle ní vybrali díla zejména z období nastupující normalizace, kdy tito tři autoři experimentovali s technologiemi. Nepasický tvaroval plátno do hrotitých tvarů, Vančura vkládal do obrazů soustružené dřevěné a kovové části a Dostál experimentoval s epoxidem. To dokládá třeba jeho vystavený obraz úsvitu nad Sněžkou. "Je to náročné s tím pracovat, protože ta barva, když se namíchá ten tón, tak se nanese a do deseti minut, do čtvrt hodiny změní odstín. Takže když jsem chtěl dosáhnout té (barevné) stupnice oblohy při svítání v prostředí Sněžky, tak jsem jeden pásek dělal třeba den," řekl Dostál.

Sochař a medailér Jiří Dostál, foto: Artur IrmaNa tomto díle pracoval od ledna do května 1975 lze rozluštit z čísel uvedených přímo na obraze. Podle Dostála to byl jeho způsob, jak dát najevo, že i jeho se dotýkají nové technologie. "Odmalička jsem maloval krajinu a všechno jsem dělal prostřednictvím krajiny. Takže pokud tam jsou nějaké technické věci, tak já se vyslovil prostřednictvím krajiny," dodal.

U dalších dvou vystavujících umělců, kteří zemřeli v polovině minulého desetiletí, to bylo jiné. Nepasický byl své tvorbě ovlivněný zejména letectvím, kdy až geometricky znázorňoval do grafik či obrazů letadla i jejich jednotlivé části. Technikou byl okouzlen i Vančura, který rychlost motocyklů nebo aut zachycoval až s fotografickou přesností. Řada děl je vystavená poprvé nebo po velmi dlouhé době.

čtk