Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Vědci v Liberci chtějí vytvořit vlastní metodiku testování kvality baterií pro elektrokola

03. 05. 2019 | 7:01

Baterie do elektrokol testují vědci ve spolupráci se studenty na Technické univerzitě Liberec. Cílem je vytvořit vlastní metodiku pro testování kvalit baterií. "To díky stále většímu rozvoji elektromobility přinese pro tuzemské výrobce konkurenční výhodu," uvedl v tiskové zprávě Josef Černohorský z ústavu mechatroniky liberecké univerzity.

V současné době se u elektrokol z 90 procent používají lithium-iontové (Li-Ion) články. "My kontinuálně vyhledáváme a testujeme články bez ohledu na výrobce, takže jsme schopni otestovat v podstatě jakoukoliv baterii. Obecně se dá říci, že se dnes na článcích tolik nešetří, protože už jsou relativně levné, takže stále větší roli hraje cena práce při montáži baterie," uvedl Pavel Jandura z ústavu mechatroniky. Důležitou roli má i takzvaný BMS neboli Battery Management System, který je v podstatě řídicím systémem baterie. Dohlíží na její správné nabíjení a vybíjení, kontroluje kapacitu a vyrovnává napětí jednotlivých článků v baterii. "Není tajemstvím, že ve značkové baterii lze kolikrát najít stejné články jako u levné asijské produkce. Nicméně v kvalitě zpracování baterie a systému BMS levná asijská produkce stále ještě znatelně zaostává," uved Jandura.

Testování se odehrává na univerzitě ve dvou úrovních, podílí se na něm i český prodejce elektrokol Apache Bicycles. Zkoumá se jak obecná charakteristika baterie včetně závislosti na teplotě okolí, tak i její životnost. Pro cyklisty i výrobce je totiž zásadním údajem počet nabití a vybití baterie. Pro vědce to znamená spočítat počet těchto cyklů až do doby, kdy klesne kapacita baterie pod takzvanou hranici smrti, kdy ji už nelze použít. Na univerzitě používají cyklické testování, které odpovídá nejhoršímu možnému scénáři provozu. "Toto zjednodušení je nutné kvůli urychlení testu. I tak běžně trvá analýza životnosti článku minimálně tři až šest měsíců. A zjednodušeně řečeno, když baterie přežije tuto uměle vytvořenou torturu, která se rovná přepočtu počtu cyklů na počet kilometrů slíbených v záruce, tak v reálném provozu bude baterie dosahovat mnohem lepších výsledků," dodal Černohorský. Dojezdová vzdálenost se u baterií pohybuje mezi 30 až 200 kilometry, životnost je od roku do deseti let.

Do testování jsou zapojení i studenti z katedry tělovýchovy, cílem je naměřené výsledky aplikovat do reálného prostředí. Jezdí na elektrokolech v různých modech. "Smyslem současného měření je nalezení takzvaných komfortních zón u jednotlivých testovaných osob a následný sběr dat z jízd na elektrokolech právě v těchto komfortních zónách," dodal Jandura. V republice zájem o elektrokola v posledních letech roste. Podle srovnávače cen Heureka.cz se jich loni přes internet prodalo o desetinu více než předloni, kdy jich lidé nakoupili za víc než 100 milionů korun.

Načítám...
Napiš komentář