Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Komunikace v Libereckém kraji sleduje 34 čidel, silničáři chtějí přidat i kamery

30. 11. 2021 | 9:59

Stav komunikací v Libereckém kraji sleduje 34 teplotních čidel, která silničářům pomáhají operativně organizovat zimní údržbu. Pro společnost Silnice LK, která v zimě zajišťuje údržbu krajských silnic druhých a třetích tříd a také části hlavních tahů pro Ředitelství silnic a dálnic ČR, je systém velkou pomocí. Firma proto plánuje jeho rozšíření, doplnit ho chce o kamery a informace z terénu zpřístupnit i veřejnosti. ČTK to dnes řekl předseda představenstva Petr Správka.

silnice lk 5N6K6648
Foto: Silnice LK

"Budeme teď ještě vyhodnocovat další 'slepé' úseky, kde bychom čidla chtěli ještě v rámci kraje instalovat, ale to už bude v řádech jednotek, už to nebude nic velkého. Teplotně všechno vidíme, ale chybí nám 'oči', připravujeme proto pilotní projekt a rádi bychom měli systém doplněný do dvou let o další kamery. Všechno je to ale otázkou peněz, dlouhý bude také schvalovací proces," doplnil Správka.

Už v lednu by chtěla firma zpřístupnit informace ze systému i pro veřejnost, přípravu nových stránek ale zkomplikoval koronavirus. "Programátor dostal covid a leží na JIP, takže se to celé zdrželo. Cílem je, aby lidé viděli, kde všude jsme byli a s jakou technikou, aby pochopili, že ty okruhy nemají dva kilometry, a že to chvíli trvá. Představa, že budeme mít všichni jenom holé černé silnice, není realizovatelná," řekl předseda představenstva.

Silnice LK budou tuto zimu udržovat ve sjízdném stavu zhruba 2000 kilometrů krajských komunikací, které jsou rozdělené do 59 okruhů. Z toho na 27 okruzích se solí, na 32 se sype drtí a pluhuje. Zcela bez údržby zůstane v kraji jen 59 kilometrů silnic, většinou jde o málo využívané komunikace třetí třídy, kde nejezdí veřejná doprava. Výjimkou je silnice druhé třídy 290 z Desné na Smědavu, která vede kolem přehrady Souš v Jizerských horách a na zimu se pro veškerou dopravu uzavírá kvůli ochraně zdroje pitné vody. Neprůjezdná je od 22. listopadu.

Zimní údržbu v kraji zajišťuje 34 dispečerů a 180 řidičů. "Máme 73 sypačů, 36 traktorových radlic, deset fréz a další techniku," vyjmenoval Správka. Sklady společnosti jsou plné, připraveno je na zimu 12.700 tun soli, 25.000 tun drtě a také 150.000 litrů solanky. Stejné zásoby posypu mají silničáři v kraji v zásobě na začátku každé zimy. Například v zimě 2019/2020 vyčerpali sotva polovinu zásob, naopak minulou zimu museli posyp ještě dokupovat.

Předchozí zima byla z pohledu zimní údržby druhá nejdražší za posledních deset let, krajskou kasu přišla na 143,6 milionu korun. Silničáři najeli 570.000 kilometrů a vyčerpali většinu peněz určených na zimní údržbu už na začátku letošního roku. Rostou navíc náklady na materiál i pohonné hmoty. Podle náměstka hejtmana Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) tak musel kraj na zajištění údržby v závěru letošního roku přidat silničářům dalších zhruba 20 milionů korun.

čtk