Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Kraj chce znovu jednat o odkupu akcií ČSAD Česká Lípa, soud jejich blokaci antimonopolním úřadem zrušil jako nezákonné

28. 05. 2020 | 14:44

AKTUALIZOVÁNO: Liberecký kraj chce znovu jednat o odkupu akcií ČSAD Česká Lípa, která pro kraj zajišťuje dopravu na Českolipsku. Novinářům to dnes řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Kraj chce dopravu na svém území zajišťovat vlastními silami, před třemi lety proto zahájil jednání o odkupu akcií ČSAD Liberec, BusLine (dnes Witbystar) a ČSAD Česká Lípa. Nákup ale zablokoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Soud teď rozhodnutí zrušil jako nezákonné. ÚOHS chce proti rozhodnutí podat kasační stížnost.

busČsad3
ilustrační foto

"ÚOHS nám tehdy zrušil nákup ČSAD Liberec a zakázal postupovat v nákupu dalších dopravních společností s tím, že bychom na nákup akcií těchto společností měli zorganizovat výběrové řízení v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek," řekl Půta.

Právníci kraje byli podle něj od začátku přesvědčeni, že rozhodnutí je nezákonné. Brněnský soud jim dal teď za pravdu a věc vrátil úřadu k dalšímu řízení. Liberecký kraj chce podle Půty připravit výzvu k odvolání předsedy ÚOHS Petra Rafaje.

Předseda úřadu Rafaj považuje případ odkupu akcií ČSAD Liberec za stále otevřený. "Proti rozsudku Krajského soudu v Brně budeme podávat kasační stížnost. Jsme přesvědčení, že jsme v napadených rozhodnutích vyložili stávající právní úpravu v dotčené věci zcela v souladu se zákonem. Odůvodnění Krajského soudu v rozsudku zcela pominulo právní důvody, pro které jsme se k danému výkladu přiklonili, aniž by je dle našeho názoru dostatečně vyvrátilo," uvedl mluvčí úřadu Martin Švanda.

Zajištění regionální dopravy vlastním vnitřním dopravcem je podle Půty pro kraj ekonomicky i organizačně výhodnější. "To mimochodem ukázaly poslední dva měsíce v krizi, protože v desetiletých smlouvách je s jízdními řády možné hýbat jen v určitém rozsahu, což znamená, že v situaci, kdy nejsou cestující a nikdo by nejezdil, musíme stále platit vysoutěženým dopravcům nějaké fixní náklady," řekl Půta. Před nákupem akcií ČSAD Česká Lípa si ale kraj nechá posoudit různé varianty.

Podle hejtmanova náměstka Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) patří zmíněné rozhodnutí ÚOHS k dalším z řady těch, která vedla k destabilizaci veřejné dopravy na území celé České republiky. "Nám to zkomplikovalo plány a museli jsme hledat jiná řešení," řekl Sviták. Kraj se bude domáhat náhrady nákladů řízení, které dosáhly dvou milionů korun. Rozhodnutí úřadu způsobilo ale kraji i další škody. Za přímé zadání zakázky ČSAD Česká Lípa na dva roky vyměřil ÚOHS kraji navíc pokutu sedm milionů korun. Kraj rozhodnutí napadl a je připraven se obrátit na soud.

čtk