Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Kraj letos vynakládá na veřejnou dopravu bezmála miliardu korun, jízdné ale zdražovat nehodlá

13.09.2022 | 5:44

Přes 400 milionů na autobusovou a bezmála 600 milionů na vlakovou dopravu – přesně taková je letos odhadovaná výše kompenzace hrazená dopravcům. V dalším roce Liberecký kraj očekává další nárůst, který bude způsoben inflací, rostoucí cenou pohonných hmot a platů.

busčsad
archivní foto

„I když náklady Libereckého kraje na dopravu rok od roku rostou – a vysoká je také inflace a cena pohonných hmot –, nechceme jít cestou zdražování jízdného. Nechystáme ani rušení spojů, jelikož naším primárním úkolem je zajistit komfort cestujícím a zároveň chceme zachovat srovnatelnou kvalitu služeb,“ uvedl hejtman Martin Půta. "Pokud by mělo dojít k nějakým úsporám ve veřejné dopravě, například po vzoru Německa, měl by to zajistit stát," dodal.

Státem nařízené slevy pro vybrané kategorie cestujících činí od 1. dubna letošního roku 50 %. „V současné době je situace taková, že pokud si například cestující koupí jízdenku za 20 korun, z veřejných rozpočtů – ať už se jedná o kraj, obec či Ministerstvo dopravy – musí být uhrazeno dalších 80 korun tak, aby byly pokryty náklady dopravců,“ vysvětlil Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy. „K tomu musíme pro rok 2023 vzít v potaz meziroční navýšení v důsledku indexace, a to ve výši zhruba 161 milionů korun.“

„Nyní jednáme s dopravci o řešení nárůstu pohonných hmot, o mzdách řidičů a dalšího personálu. Jsem rád, že jsme jeden z mála krajů, který letos neměl žádné výpadky v jízdních řádech. Považuji za důležité, aby se lidé mohli za každých okolností na hromadnou dopravu spolehnout,“ dodal hejtman Půta.

Podíl tržeb z jízdného vybraného od cestujících (bez kompenzace státem nařízených slev) z celkové výše nákladů lze tedy pro rok 2022 odhadnout na zhruba 20 % a pro rok 2023 (po zmíněném meziročním navýšení nákladů o 161 milionů korun) na 18 %.

Liberecký kraj má v autobusové dopravě uzavřeny smlouvy se šesti dopravci, u kterých objednává celkem 16,7 milionu kilometru. Vlakovou dopravu v regionu zajišťují tři dopravci v celkovém rozsahu 4,4 milionu vlakokilometrů.

LK/Filip Trdla