Kraj letos vyplatí dopravcům na kompenzacích bezmála miliardu - přesně 994,5 milionu korun

27. 11. 2022 | 8:03

Liberecký kraj zdraží od Nového roku jednotlivé jízdenky v regionální dopravě, hlavním důvodem je růst nákladů. Jak už jsme informovali začátkem týdne, zaplatí při koupi jednotlivé jízdenky a platbě v hotovosti cestující zhruba o deset procent víc než nyní, až o pětinu zdraží jednotlivá jízdenka při bezhotovostní platbě krajskou kartou Opuscard, stále bude ale levnější než při hotovostní platbě.

busDítě
ilustrační foto

Beze změny zůstane cestování s předplacenými časovými jízdenkami, řekl novinářům hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

"Nechceme zdražovat jízdné pro pravidelné cestující, kteří veřejnou dopravu používají denně k cestě do škol nebo do zaměstnání, ale zdražujeme jízdenky pro lidi, kteří jezdí jen občas, o deset až 12 procent," doplnil hejtman. Náklady na regionální dopravu podle něj vzrostou v příštím roce podle odhadů o 160 milionů korun, díky zvýšenému jízdnému by měli dopravci vybrat na tržbách zhruba o 20 milionů korun víc. Zdražení jízdného ale ještě musí schválit zastupitelstvo.

"Například na trase Liberec - Hrádek nad Nisou stojí jízdenka při platbě v hotovosti 45 korun a od Nového roku to bude 50 korun. U platby kartou zdraží z 36 korun na 40 korun," doplnil náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Týdenní jízdenka přijde dospělého na stejné trase na 340 korun, měsíční na 1020 korun, tyto ceny zůstanou i po Novém roce stejné. Na železnici pokrývají letos tržby z jízdného zhruba 15 procent skutečných nákladů, v případě autobusové dopravy 41 procent.

Hlavním důvodem růstu nákladů na veřejnou dopravu je podle Svitáka zdražování pohonných hmot, kraj přesto nechce rozsah autobusové a vlakové dopravy omezovat. Podle předběžných odhadů vyplatí letos kraj na kompenzacích dopravcům zhruba 994,5 milionu korun, o pět procent víc než loni. Náklady v příštím roce ale stoupnou o dalších 16 procent na více než 1,155 miliardy korun. Na kompenzaci ztrát na železnici přispěl letos kraji stát 128 miliony korun, na financování se podílejí necelými 30 miliony korun také města a obce.

čtk

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace