Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Krajská samospráva chce víc peněz ze sdílených daní, připravila návrh novely zákona. Má zálusk na deset miliard

27. 09. 2023 | 0:05

Liberecký kraj chce pro kraje získat víc peněz, připravil proto návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní (RUD). Návrh počítá se zvýšením podílu krajů na sdílených daních ze současných 9,78 procenta na 10,81 procenta, což by mělo pro kraje zajistit navíc zhruba deset miliard korun včetně čtyř miliard, které dnes rozděluje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

LKmad4
archivní foto sídla Libereckého kraje: Mad

Krajští zastupitelé na úterním zasedání zastupitelstva pověřili hejtmana Martina Půtu (Starostové pro Liberecký kraj), aby návrh předložil Poslanecké sněmovně. Podobnou novelu připravují i další kraje.

"Usnesením už návrh podpořil Zlínský kraj, Středočeský, Pardubický a Jihomoravský kraj, projednávat ho budou ještě v Karlovarském kraji," doplnil Půta, který návrh novely do zastupitelstva předkládal. Novela by podle něj navíc měla upravit způsob přerozdělování peněz mezi kraje, který se od roku 2004 nezměnil, neodpovídá současné situaci a je nespravedlivý.

S doplňujícím návrhem přišli zastupitelé opozičního ANO. "My se zvýšením rozpočtového určení daní pro kraje jako klub určitě souhlasíme, ale byli bychom neradi, kdyby to bylo vykompenzováno snížením rozpočtového určení pro města. Zatím se ten balíček, nebo to vyjednávání, chová tak, že když se někde přidá, tak se někde ubere a já bych byla ráda, kdyby města a obce mohly dýchat a mohly se rozvíjet," řekla Jitka Volfová ze zastupitelského klubu ANO.

O návrhu se ale nakonec hlasovalo až na konci jednání, kdy se k němu neplánovaně podaly protinávrhy a jednání se zadrhlo na proceduře. Všechny protinávrhy měly sice smysl, ale bylo znát, že zastupitelé se museli vypořádat i s tím, zda jejich "partaje" ve sněmovně reprezentují vládní nebo opoziční tábor. "Nechce si mi úplně dávat ultimativní výzvy poslancům prostřednictvím usnesení našeho krajského zastupitelstva," nechal se slyšet mj. hejtman. Evidentně nechtěl podrazit avizovanou jednotu stran vládnoucí pětikoalice, jež musí nastat při schvalování konsolidačního balíku úsporných opatření.

Následně vzniklý "hlasovací guláš" musel pomoci vyřešit právník, protože chaos nabýval na síle. "V Praze se budou každopádně divit, ať schválíme cokoliv," zavtipkoval kdosi v diskusi a přispěl tím k všeobecnému veselí, které se ve finále jednání zastupitelů rozpoutalo. Protinávrhy nakonec neprošly. Neplánovaná "kulturní vložka" byla zároveň tečkou za zářijovým jednáním krajského zastupitelstva.

Liberecký kraj má s novelizací zákonů zkušenosti. Uspěl už po povodních v roce 2010, kdy na základě vlastních zkušeností navrhl novelu zákona o obcích, která v případě živelní katastrofy umožňuje urychleně svolat zastupitelstvo. Poslanecká sněmovna podpořila i návrh novely v roce 2016, která zajistila městům a obcím víc peněz z výnosu DPH.

Neúspěšné byly naopak návrhy novel zákona o soudech a soudcích a trestního zákoníku, kterými chtěl v roce 2011 Liberecký kraj dosáhnout zřízení samostatného Krajského soudu v Liberci respektive posílení právní ochrany zdravotnické záchranné služby před fyzickým napadením. Podporu nezískal ani návrh, aby se elektronická evidence tržeb (EET) vztahovala jen na měsíční plátce daně z přidané hodnoty (DPH). Neuspěl ani s novelou zákona o rozpočtovém určení daní, která měla krajům zajistit díky podílu na silniční dani nebo na dani z minerálních olejů zhruba devět miliard korun.

čtk, uba