Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Léto bez slunce, zato s méně tragédiemi na silnicích. Policie eviduje od začátku roku o 384 nehod méně než loni

18.08.2025 | 17:23

V Libereckém kraji ubylo dopravních nehod. Od začátku ledna do konce července jich policie eviduje o 384 méně než loni. Klesl také počet usmrcených a těžce zraněných. Pokles nehodovosti může souviset i s chladnějším a deštivým létem, které omezilo pohyb zranitelných účastníků silničního provozu.

nehoda kuřivody Gu1gUSpWEAA5BZE
Foto: X/HZS LK

V Libereckém kraji se od ledna do července letošního roku stalo celkem 2 639 dopravních nehod. Oproti loňskému roku je to pokles o 384 případů. Ubylo nejen nehod samotných, ale také tragických následků, meziročně počet usmrcených i těžce zraněných klesl. Tento pozitivní trend v kraji kopíruje vývoj v celé České republice, kde bylo za stejné období zaznamenáno 47 865 dopravních nehod, tedy o 5 079 méně než v roce 2024. Počet usmrcených osob se v Česku snížil z 244 na 217, těžce zraněných pak z 913 na 888.

Jedním z faktorů, který mohl pokles ovlivnit, je letošní chladné a deštivé léto. Nepříznivé počasí omezuje cyklovýlety, pěší turistiku i pohyb zranitelnějších účastníků silničního provozu, jako jsou cyklisté, koloběžkáři nebo chodci. Statistiky tomu napovídají. V Libereckém kraji například výrazně poklesl počet nehod na elektrokoloběžkách, z 32 případů v roce 2024 na letošních 17. Nehody elektrokol se snížily z 21 na 9. Méně je také srážek s chodci i se zvěří. „Letošní uplakané léto mohlo paradoxně přispět ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Méně výletníků znamená méně rizikových situací, a to je na číslech znát,“ komentuje vývoj ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák. „Na druhé straně je ale třeba říct, že nižší počet nehod i jejich následků není jen o počasí. Významně se do toho promítají i bezpečnější technologie v autech, kvalitnější infrastruktura a větší důraz na vzdělávání řidičů,“ dodává.

Foto: Facebook/HZS LKStatistiky ukazují, že hlavními příčinami dopravních nehod v kraji zůstávají nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě. To odpovídá celorepublikovému trendu. I proto Liberecký kraj dlouhodobě investuje do prevence a zvyšování dopravní bezpečnosti. Zapojuje se do projektů v oblasti besip, podporuje dopravní výchovu ve školách, semináře pro pedagogy a tvorbu nových metodických pomůcek. V oblasti bezpečnosti motorkářů se kraj aktivně účastní projektu Učme se přežít, který zahrnuje kurzy pro veřejnost i materiály pro učitele autoškol. „Liberecký kraj se nespoléhá jen na osvětu, ale aktivně řeší i konkrétní problémy v terénu. Pracujeme s obcemi na identifikaci rizikových míst, kde dochází k častému překračování rychlosti. Nejde jen o přechody pro chodce, ale i o běžné úseky, kde chceme dopravu zklidnit,“ říká náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták. V minulosti se například díky iniciativě kraje podařilo zrealizovat bezpečnostní opatření ve Vratislavicích nad Nisou nebo Raspenavě, kde byl na základě výsledků skrytého měření rychlosti vybudován u základní školy poptávkový přechod pro chodce.

Liberecký kraj spravuje přibližně 2 060 kilometrů silnic II. a III. třídy a bezpečnost na nich dlouhodobě sleduje. Letos se nejvíc bouralo v okrese Liberec, kde policie eviduje 1 103 dopravních nehod, což je oproti loňsku o 118 méně. Největší pokles ale zaznamenalo Českolipsko – 765 nehod, tedy o 188 méně než v roce 2024. „Snažíme se o komplexní přístup. Nehodovost snižujeme nejen prevencí, ale také podporou obcí, investicemi do infrastruktury a komunikací s veřejností“ uzavírá Jan Sviták.

TZ/Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu, BESIP