Letošní zimní sezóna byla z pohledu silničářů třetí nejmírnější za uplynulých 15 let
Zima doposud byla z pohledu silničářů v Libereckém kraji mírná. Teplejší byly pouze zimy v letech 2013/2014 a 2006/2007. Úspora nákladů se odhaduje zatím na 30 mil. Kč. Z dlouhodobého pohledu celkové náklady na zimní údržbu pomalu klesají.
Letošní zimní sezóna je z pohledu silničářů v Libereckém kraji podprůměrná. K dnešnímu dni nebyl zaznamenán jediný kritický den. Zima přesto ještě nekončí, v průběhu března stále probíhají výjezdy vozidel zimní údržby především v ranních hodinách a ve výše položených oblastech kraje. Už nyní je ale jisté, že se jedná o jednu z nejmírnějších zim za poslední roky. Nižší náklady za zimní údržbu komunikací kraj vynaložil pouze v letech 2006/2007 a 2013/2014.
„Při srovnání aktuálních nákladů na zimní údržbu s těmi průměrnými, které činí 120 mil. Kč, předpokládáme úsporu ve výši cca 30 mil. Kč, celkový účet za zimní údržbu na krajských silnicích by tak mohl dosáhnout částky 90 mil. Kč,“ informuje generální ředitel společnosti Ing. Petr Šén.
Náklady na zimní údržbu v zimní sezóně 2018/2019 byly 127,4 mil. Kč, očekávané letošní náklady se budou pohybovat kolem 90 mil. Kč. Trvalá sněhová pokrývka se v letošním roce držela až od nadmořské výšky okolo 600 metrů. V nižších oblastech kraje se vyskytovalo sněžení jen zcela výjimečně. Ale také co do množství srážek byla letošní zima výrazně podprůměrná. Řidičům letošní zimu komplikovalo více náledí než zasněžené komunikace. Spotřeba posypových materiálů klesla meziročně o polovinu, za celou loňskou zimu jsme spotřebovali přes 10.000 t posypové soli a téměř 22.000 t inertního materiálu, letos je spotřeba zatím ke konci února přes 5.000 t soli a necelých 10.500 t inertního materiálu.
Tradičně nejproblematičtější úsek v kraji – silnice I/10 mezi Turnovem a hraničním přechodem Harrachov, který je součástí evropské silniční sítě a je velmi využívám tranzitivní dopravou z jihu na sever Evropy a opačně, nebyl v letošním roce uzavřen ani jednou.
„V posledních letech máme nejvíce problémů s údržbou komunikací v horských střediscích, kterou významně komplikuje velké množství aut, a především i neukázněnost řidičů,“ informuje generální ředitel společnosti Petr Šén, „při příjezdech a odjezdech turistů na víkend nebo během jarních prázdnin je v horských oblastech zajišťování zimní údržby velmi složité, často i nemožné. Prosíme tak všechny řidiče, aby se v horských oblastech chovali ukázněně, parkovali jen na vyhrazených místech a mysleli na to, že po silnicích projíždějí několikatunová vozidla zimní údržby s širokou radlicí“.
Celkové náklady zimní údržby za rok 2019/2020 budou známy v průběhu dubna letošního roku. O tom, zda budou uspořené finanční prostředky, které se zatím odhadují na 30 mil. Kč, převedeny na běžnou údržbu krajských komunikací, bude rozhodovat vedení Libereckého kraje v dubnu.
Společnost Silnice LK před letošní zimní sezonou pořídila 6 nových vozidel zimní údržby (sypačů) a pravidelně každý rok provádí generální opravy stávajících vozidel a jejich nástaveb. Pro další období plánuje společnost nákup nakladačů a traktorů na posílení zimní údržby v horských oblastech.
TZ/Denis Tomáš